|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ARAPÇA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA SAĞLAM, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencinin kıraat ve tecvid ilminin temel kaynaklarının tanımasını ve temel meseleleri bu kaynaklar üzerinde müşahede edebilmesini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kıraat İlminin temel kaynaklarının içerikleri hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Tecvid ilmine dair yazılmış temel eserlere ve içeriklerine dair bilgi verebilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Alanıyla ilgili yapacağı çalışmalarda temel kaynakları verimli bir şekilde kullanabilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Alanın temel meselelerine uzmanlık düzeyinde hakim olabilir ve bunları ikinci kişilere aktarabilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kıraat ve tecvid ilminin temel kaynaklarının tanıtılması ve konuların bu kaynaklar üzerinden işlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İbn Mücahid'in Kitâbü's-Seb'a isimli eserinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
2 | İbn Hâleveyh'in el-Hücce fi'l-Kıraâti's-Seb' ve Ali el-Farisi'nin el-Hücce Fi 'İleli'l-Kıraati's-Seb' adlı eserinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
3 | İbn Mihran en-Nisaburi'nin el-Ğâye fi'l-Kıraâti'l-Aşr adlı eserinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
4 | Mekki b. Ebi Talib'in eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
5 | Ebu Amr ed-Dani'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
6 | Kasım b. Firruh eş-Şatıb'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
7 | İbn Cezeri'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mekki b. Ebi Talib'in er-Riaye adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
10 | Ebu Amr ed-Dani'nin et-Tahdid adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
11 | İbn Cezeri'nin el-Mukaddime adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
12 | İbn Cezeri'nin en-Neşr adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
13 | İbn Cezeri'nin et-Temhid adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
14 | Taşköprizade'nin Şerhu Mukaddimeti'l-Cezeriyye adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
15 | Ali el-Kari'nin el-Minehu'l-Fikriyye adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yaşar Akaslan,Kıraat İlminin Temel Kaynakları,İstanbul,2021. | |
2 | Çetin, Abdurrahman . "Kıraat ve Tecvid İlimleri Bibliyografyası". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 / 1 (Ocak 1987): - . | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar,kitaplar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 2 | 2 | 20 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 1 | 1 | 20 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 2 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |