|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ARAPÇA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA SAĞLAM, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı öğrencinin kıraat ve tecvid ilminin temel kaynaklarının tanımasını ve temel meseleleri bu kaynaklar üzerinde müşahede edebilmesini sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kıraat İlminin temel kaynaklarının içerikleri hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Tecvid ilmine dair yazılmış temel eserlere ve içeriklerine dair bilgi verebilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-3 | Alanıyla ilgili yapacağı çalışmalarda temel kaynakları verimli bir şekilde kullanabilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-4 | Alanın temel meselelerine uzmanlık düzeyinde hakim olabilir ve bunları ikinci kişilere aktarabilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kıraat ve tecvid ilminin temel kaynaklarının tanıtılması ve konuların bu kaynaklar üzerinden işlenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | İbn Mücahid'in Kitâbü's-Seb'a isimli eserinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 2 | İbn Hâleveyh'in el-Hücce fi'l-Kıraâti's-Seb' ve Ali el-Farisi'nin el-Hücce Fi 'İleli'l-Kıraati's-Seb' adlı eserinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 3 | İbn Mihran en-Nisaburi'nin el-Ğâye fi'l-Kıraâti'l-Aşr adlı eserinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 4 | Mekki b. Ebi Talib'in eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 5 | Ebu Amr ed-Dani'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 6 | Kasım b. Firruh eş-Şatıb'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 7 | İbn Cezeri'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Mekki b. Ebi Talib'in er-Riaye adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 10 | Ebu Amr ed-Dani'nin et-Tahdid adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 11 | İbn Cezeri'nin el-Mukaddime adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 12 | İbn Cezeri'nin en-Neşr adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 13 | İbn Cezeri'nin et-Temhid adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 14 | Taşköprizade'nin Şerhu Mukaddimeti'l-Cezeriyye adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 15 | Ali el-Kari'nin el-Minehu'l-Fikriyye adlı eseri. | Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap. |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Yaşar Akaslan,Kıraat İlminin Temel Kaynakları,İstanbul,2021. | |
| 2 | Çetin, Abdurrahman . "Kıraat ve Tecvid İlimleri Bibliyografyası". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 / 1 (Ocak 1987): - . | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar,kitaplar. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | 2 | 2 | 20 |
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | 1 | 1 | 20 |
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 1 | 2 | 40 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Ara Sınav | 0 | ||
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||