Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / UIA 529 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ARAPÇA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: UIA 529 Adı: EL-MÜTûNÜ’L-MUHTâRA Lİ’T-TECVîD VE’L-KIRAâT Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ARAPÇA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA SAĞLAM,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencinin kıraat ve tecvid ilminin temel kaynaklarının tanımasını ve temel meseleleri bu kaynaklar üzerinde müşahede edebilmesini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kıraat İlminin temel kaynaklarının içerikleri hakkında bilgi verebilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Tecvid ilmine dair yazılmış temel eserlere ve içeriklerine dair bilgi verebilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Alanıyla ilgili yapacağı çalışmalarda temel kaynakları verimli bir şekilde kullanabilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Alanın temel meselelerine uzmanlık düzeyinde hakim olabilir ve bunları ikinci kişilere aktarabilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kıraat ve tecvid ilminin temel kaynaklarının tanıtılması ve konuların bu kaynaklar üzerinden işlenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İbn Mücahid'in Kitâbü's-Seb'a isimli eserinin tanıtılması ve incelenmesi. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
2 İbn Hâleveyh'in el-Hücce fi'l-Kıraâti's-Seb' ve Ali el-Farisi'nin el-Hücce Fi 'İleli'l-Kıraati's-Seb' adlı eserinin tanıtılması ve incelenmesi. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
3 İbn Mihran en-Nisaburi'nin el-Ğâye fi'l-Kıraâti'l-Aşr adlı eserinin tanıtılması ve incelenmesi. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
4 Mekki b. Ebi Talib'in eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
5 Ebu Amr ed-Dani'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
6 Kasım b. Firruh eş-Şatıb'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
7 İbn Cezeri'nin eserlerinin tanıtılması ve incelenmesi. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
8 Ara Sınav
9 Mekki b. Ebi Talib'in er-Riaye adlı eseri. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
10 Ebu Amr ed-Dani'nin et-Tahdid adlı eseri. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
11 İbn Cezeri'nin el-Mukaddime adlı eseri. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
12 İbn Cezeri'nin en-Neşr adlı eseri. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
13 İbn Cezeri'nin et-Temhid adlı eseri. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
14 Taşköprizade'nin Şerhu Mukaddimeti'l-Cezeriyye adlı eseri. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
15 Ali el-Kari'nin el-Minehu'l-Fikriyye adlı eseri. Anlatma,Tartışma,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru Cevap.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yaşar Akaslan,Kıraat İlminin Temel Kaynakları,İstanbul,2021.
2 Çetin, Abdurrahman . "Kıraat ve Tecvid İlimleri Bibliyografyası". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 / 1 (Ocak 1987): - .
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar,kitaplar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 2 2 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 1 1 20
9.Proje
Final Sınavı 1 2 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90