Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / GK 519 - GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ

Kodu: GK 519 Adı: DEĞERLER VE EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA TAHİROĞLU (mtahiroglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste "Değer, kavramının kavratılması; değerlerin özellikleri, işlevleri, birey ve toplum açısından öneminin kavratılması; günümüz koşullarında değerlerin oluşumu/edinilmesi/kazanılması ile değerler eğitimi ve öneminin kavratılması; değerler eğitimi yaklaşım, yöntem ve tekniklerinin kavratılarak uygulama becerilerinin kazandırılması" hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Değerlerin kişilik, karakter ve ahlakla ilişkisini kurabilir PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Değerlerin özellikleri, işlevleri, birey ve toplum açısından önemini açıklayabilir PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temellerini açıklayabilir PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Değerlerin sınıflandırmasını/gruplandırmasını yapabilir PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Değerler eğitiminin önemi, amacı, kapsamı ve sınırlılıklarını açıklayabilir PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Değerler eğitiminin temel süreç ve ilkelerini açıklayabilir PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Değerler eğitimi yaklaşım, yöntem ve tekniklerini kavrayabilir ve uygulayabilir PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders "Değerlerin tanımı, özellikleri, işlevi, önemi; değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal, kültürel, dini, ahlaki temelleri (oluşumu/edinimi ve kazanımı); değerlerin sınıflandırılması; değerler eğitiminin önemi, amacı, kapsamı ve sınırlılıkları; değerler eğitiminde temel süreç ve ilkeler; değer eğitimi yaklaşımları ve uygulamaları" konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Değer/değerler nedir? Değerlerin kişilik, karakter ve ahlakla ilişkisi Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi
2 Değerlerin özellikleri, işlevleri, birey ve toplum açısından önemi Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi
3 Değerlerin oluşumu/edinimi/kazanımı (sosyolojik) Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi
4 4. Değerlerin oluşumu/edinimi/kazanımı (bireysel kişilik ve ahlak gelişimi) Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi
5 Değerlerin sınıflandırılması/gruplandırılması Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi
6 Değerler Eğitimi: 1- Amacı, önemi ve kapsamı; 2- Değerler eğitimine yönelik içerik ve kapsam sorunu 3- Eğitim sistemimizde kazandırılması amaçlanan değerler. Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi
7 Değerler eğitiminde temel süreç ve ilkeler; değer eğitimi yaklaşımları genel tanıtım (doğrudan, sorgulama ve düşünmeye dayalı, bütüncül yaklaşımlar) Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi, Örnek olay yöntemi
8 Ara Sınav
9 Doğrudan değer eğitim yaklaşımları: 1- Davranış değiştirme ve geliştirme yaklaşımı ve uygulama örnekleri; 2- Değer telkini (aşılama) yaklaşımı ve uygulama örnekleri. Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi, Örnek olay yöntemi,
10 Düşünme ve sorgulamaya dayalı yaklaşımlar: Değerleri açıklanması yaklaşımı ve uygulama örnekleri Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi, Örnek olay yöntemi, Problem çözme yöntemi
11 Düşünme ve sorgulamaya dayalı yaklaşımlar: 1- Değer analizi yaklaşımı ve uygulama örnekleri; 2- Ahlaki ikilem (Ahlaki muhakeme) yaklaşımı ve uygulama örnekleri Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi, Örnek olay yöntemi, Problem çözme yöntemi
12 Düşünme ve sorgulamaya dayalı yaklaşımlar: Eylem ve gözlem yoluyla öğretim yaklaşımı ve uygulama örnekleri Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi, Örnek olay yöntemi, Problem çözme yöntemi
13 Düşünme ve sorgulamaya dayalı yaklaşımlar: Değer bilinçlendirme yaklaşımı ve uygulama örnekleri Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi, Örnek olay yöntemi, Problem çözme yöntemi
14 Bütüncül yaklaşımlar: 1- Örtük program aracılığı ile değer öğretimi; 2- Adil topluluk okulları; 3- Tüm okul yaklaşımı ve uygulama örnekleri Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi, Örnek olay yöntemi, Problem çözme yöntemi
15 Değerler eğitimi süreçlerinde kullanılan yöntem ve teknikler. Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi, Sunuş yöntemi, Soru cevap yöntemi, Örnek olay yöntemi, Problem çözme yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Oğuz Namdar A. (2020). İlkokulda Drama ile Değerler Eğitim Uygulamaları. Ankara: PEGEM
2 Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2018) Değerler Eğitimi (5. Baskı). PEGEM
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitapları, Akıllı Tahta, etkinlik ve uygulama kağıtları, ders notları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 1 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 2 4 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 88