Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / HEM502 - HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI

Kodu: HEM502 Adı: HEMŞİRELİKTE KAVRAM VE İLKELER II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYNUR KIZILIRMAK (akizilirmak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
AYNUR KIZILIRMAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Hemşirelikte yer alan temel kavramları tartışmak, kavramların süreçlerle bağlarını kurmak. Birinci, ikinci, üçüncü basamakta sağlığın korunması geliştirilmesi, sürdürülmesinde ve tedavisinde kavramların yer alışını tartışmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Hemşirelikte yer alan temel kavramları tartışabilir. PÇ-1 Hemşirelik felsefesini bilir
PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
PÇ-12 Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Hemşirelikte kullanılan kavramların süreçlerle bağlarını kurabilir. PÇ-1 Hemşirelik felsefesini bilir
PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
PÇ-5 Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
PÇ-13 Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Kavramların hemşirelikte kullanımını açıklayabilir. PÇ-1 Hemşirelik felsefesini bilir
PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
PÇ-8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Hemşirelikte yer alan temel kavramlar, bu kavramların; karar verme problem çözme iletişim, yardım etme, liderlik, değişim süreçleri ile bağlarının kurulması, birinci, ikinci, üçüncü basamakta nasıl kullanılabilecekleri tartışılmaktadır. Bu amaçla derste; açık sistem, stres, anksiyete, umut-umutsuzluk, kayıp-ölüm, yalnızlık, güçsüzlük, düşmanlık-öfke, kriz duyusal yoksunluk, beden imgesi-beden bilinci, ağrı-acı çekme, kişisel alan kavramları ele alınmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve ders tanıtımı Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi
2 Derse hazırlık Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi
3 Stres, anksiyete ve korku Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
4 Uyku Uykusuzluk Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Kişisel Alan Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Bağımlılık bağımsızlık Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Umut-Umutsuzluk Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Kayıp, ölüm, yas Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Yalnızlık- Güçsüzlük Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Duyusal Yoksunluk Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Düşmanlık- öfke Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Kriz Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Beden İmgesi- Beden Bilinci Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Ağrı acı çekme Kaynak Tarama, Rapor Hazırlama, Bireysel Çalışma Yöntemi, Proje Sunumu, Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Öz, Fatma (2010). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. 2. Baskı. Ankara: Mattek Maatbacılık.
2 Marriner, A., Allıgood, M., (1993). Nursing Theorists and their Work (6th Ed.), Mosby, St. Louis, 2006.Leddy S., Pepper J. M., Conceptual Bases of Professional Nursing. (3rd ed.)Lippincott Company.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yazı tahtası, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 8 2 20
5.Rapor 8 2 20
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 3 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0 0 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 8 16
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 12 36
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 180