Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / HEM517 - HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI

Kodu: HEM517 Adı: HEMŞİRELİK ESASLARI I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEFİKA DİLEK GÜVEN (sdguven@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste öğrencinin hemşirelik felsefesini, temel kavramlarını ve hemşirelik sürecini kullanması amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Hemşirelik, Hemşirelik tarihi ve hemşireliğin felsefesini açıklayabilir. PÇ-1 Hemşirelik felsefesini bilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bakım kavramını tanımlayabilme ve hemşirelikle ilişkisini açıklayabilir. PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Profesyonellik kavramını tanımlayabilme ve hemşirelikle ilişkisini açıklayabilir. PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Hemşirelikte etik değerleri ve önemini açıklayabilir. PÇ-3 Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Eleştirel/Kritik düşünme kavramını tanımlayabilme ve hemşirelikle ilişkisini açıklayabilir. PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamanın önemini açıklayabilir. PÇ-12 Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 İnsan hakları ve hasta haklarını hemşirelik mesleği sorumlulukları çerçevesinde açıklayabilir. PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 İnsanda yaşam sürecini açıklayabilir. PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Yaşam kalitesini açıklayabilir. PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Homeostazis ve organizmanın bütünlüğünü sağlık ve hastalık kavramları çerçevesinde açıklayabilir. PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-11 Türk Hemşirelik Kanunu ve Hemşirelik yönetmeliğinin hemşirelere yüklediği sorumlulukları açıklayabilir. PÇ-1 Hemşirelik felsefesini bilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-12 Hemşirelik sürecinin beş aşamasını, hemşirelik bakımında hemşirelik sürecinin her bir aşamasının birbiriyle ilişkisini, hemşirelik eğitiminde hemşirelik süreci öğretiminin önemini açıklayabilir. PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Genel birey, aile ve toplum sağlığı, hemşirelikte bakım kavramı, insan hayatının evreleri, özellikleri ve bu dönemlerde gereksinim duyulan sorunlarda hemşirelik girişimleri ve eğitimin öneminin bilinmesi, insan sağlığının korunması, yükseltilmesi, bireye özgü biyolojik, sosyal, psikolojik ve spiritüel sorunların ve bakım gereksinimlerinin belirlenip çözümlenmesinde temel oluşturacak kavram ve konuların sistematik ve bütüncül bir yaklaşımla incelenmesi içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, programın açıklanması Anlatma Yöntemi
2 The concept of care and nursing, Watson's care behavior model Anlatma Yöntemi
3 The concept of care and nursing, Watson's care behavior model Anlatma Yöntemi
4 Bakım kavramı ve hemşirelik, Watson bakım davranışları modeli Anlatma Yöntemi
5 Profesyonellik ve hemşirelik Anlatma Yöntemi
6 Eleştirel düşünme ve hemşirelik Anlatma Yöntemi
7 Hemşirelik ve kanıta dayalı uygulama Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İnsan hakları ve hasta hakları Anlatma Yöntemi
10 İnsanda yaşam süreci Anlatma Yöntemi
11 Yaşam kalitesi Anlatma Yöntemi
12 Homeostazis ve organizmanın bütünlüğü Anlatma Yöntemi
13 Hemşirelik ve etik Anlatma Yöntemi
14 Hemşirelik süreci Anlatma Yöntemi
15 Dersin değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki matbacılık. İzmir. 2005
2 Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Ticaret AŞ. Ankara. 2004.
3 Akça Ay F. ve ark. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar, ve Beceriler. Nobel Tıp Kitapevleri İstanbul. 2011
4 Taylor, C., Lillis, C., LeMone, P., Lynn, P. (2008). Fundamentals of Nursing The Art and Science of Nursing Care (6 bs.). Philedelphia: Lippincott Williams&Wilkins.
5 Berman, A., Snyder, S.J., Kozier, B., Erb, G. (2008). Kozier&Erb’s Fundamentals of Nursing: Concepts, Processand Practice (8 bs.). New Jersey Prentice-Hall, Inc.
6 Potter, P.A., Perry, A.G. (2009). Fundamentals of Nursing (7 bs.). Canada: Mosby Elsevier.
7 Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, (2011), Ed: Türkinaz Atabek Aştı, Ayişe Karadağ. 1. Baskı, Nobel Kitabevi, Adana.
8 Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, (2013), Ed: Türkinaz Atabek Aştı, Ayişe Karadağ. 1. Baskı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 3 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 3 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 184