Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / HEM527 - HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI

Kodu: HEM527 Adı: RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK (gulhankucuk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ruh sağlığı alanlarında hemşirelik yaklaşımları hakkında bilgi edinilmesini, psikiyatri ruh sağlığı hemşireliği alanındaki temel kavram ve teoriler hakkında bilgi edinilmesini, psikiyatri ve ruh sağlığı hemşireliğinin gelişimini sağlamayı amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenci psikiyatri hemşireliği gelişimini ve gelecekteki yönünü tartışabilir PÇ-1 Hemşirelik felsefesini bilir
PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Psikiyatrinin temel kavramlarını açıklayabilir. PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
PÇ-3 Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Gelişim dönemlerinin zihinsel yönlerini açıklayabilir. PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Öğrenci savunma mekanizmalarının sağlıklı ve patolojik kullanımına ilişkin örnekler verebilir. PÇ-5 Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
PÇ-7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Öğrenci ruh sağlığını etkileyen fiziksel, zihinsel, sosyal faktörlerin örneklerle açıklayabilir PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
PÇ-7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
PÇ-8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Psikiyatrik bozuklukları kurama göre açıklayabilir. PÇ-7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
PÇ-8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
PÇ-9 Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Öğrenci, aile merkezli psikiyatri uygulamasını açıklayabilir. PÇ-12 Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
PÇ-13 Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
PÇ-14 Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders birincil, ikincil, üçüncül düzeyde koruyucu ruh sağlığı uygulamalarıyla birlikte psikiyatri hemşireliğine yönelik yeni gelişmeleri, temel kavram ve teorileri, psikiyatrik ruh sağlığı hemşireliğinin gelişimini içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı ve anlatımı, seminer konularının paylaşılması Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
2 Ön hazırlık Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
3 Psikiyatri ve Ruh Sağlığı Hemşireliğinin Gelişimi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
4 Psikiyatride temel kavramlar, - Stres - Anksiyete - Kriz Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
5 Psikiyatride temel kavramlar, - terapötik iletişim-terapötik ortam - aktarım-karşı aktarım - Psikiyatrik ekip çalışması, psikiyatri hemşiresinin rolü ve işlevleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
6 Büyüme dönemleri ve ruh sağlığının önemi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
7 Savunma Mekanizmaları Ruhsal hastalıklarda risk faktörleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
8 Ara Sınav
9 Psikiyatrik teoriler ve teorisyenler, - Psikanalitik teori - Davranış teorileri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
10 Psikiyatrik teoriler ve teorisyenler - Varoluşçu teoriler - Bilişsel teoriler - Biyomedikal teoriler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
11 Toplum ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
12 Konsültasyon liyezon psikiyatri hemşireliği Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
13 Psikiyatri hemşireliği uygulama standartları-hemşirelik bakım planı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
14 Değerlendirme I Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
15 Değerlendirme II Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çam, O., & Engin, E. (2014). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi.
2 Gürhan, N. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.
3 Leyla Baysan Arabacı (2020). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yazı tahtası, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8.hafta 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 13 2 10
5.Rapor 12 2 5
6.Seminer 12 2 5
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16.hafta 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 4 16
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 14 42
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 5 25
Final Sınavı 8 1 8
0
0
Toplam İş Yükü 190