|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AYŞEGÜL ÖZCAN (aysegulozcan@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, ruhsal bozukluklarda birincil, ikincil, üçüncül düzey koruyucu hemşirelik yaklaşımları ile psikiyatri alanında kullanılan farmakolojik ve non farmakolojik tedavi yöntemleri hakkında bilgi edinmeyi sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Ruhsal bozukluklarda koruyucu hemşirelik yaklaşımını tanımlayabilir. |
PÇ-1 Hemşirelik felsefesini bilir PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder PÇ-3 Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Ruhsal bozuklukların etiyolojisini açıklayabilir |
PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur PÇ-5 Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır PÇ-6 Grup içinde "lider ve/veya üye olarak" uyum içinde çalışır. PÇ-7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Ruhsal bozukluklarda görülebilen belirtileri tanımlayabilir |
PÇ-8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır PÇ-9 Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Öğrenciler ruhsal bozukluğu olan bireylere ve ailelerine yönelik bakım planlayabilirler. |
PÇ-8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder PÇ-12 Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-5 | Ruh sağlığı alanında hemşirenin yasal ve etik sorumluluklarını açıklayabilir |
PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder PÇ-13 Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir PÇ-14 Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-6 | İlaçlı ve ilaçsız tedavi yöntemlerini kavrayabilir |
PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur PÇ-7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir. PÇ-14 Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, psikiyatri alanında kullanılan farmakolojik ve ilaç dışı tedavi yöntemlerini, psikiyatrik bozukluklarda hemşirelik yaklaşımlarını içerir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dersin amaçlarının ve içeriğinin açıklanması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 2 | Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 3 | Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 4 | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 5 | Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 6 | Cinsellik ve Cinsiyet Kimliği Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 7 | Organik Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Psikotik Bozukluk ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 10 | Çocukluk Dönemi Ruhsal Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 11 | Ergen Ruhsal Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 12 | Ruh Sağlığı Sorunlarında Farmakolojik Tedaviler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 13 | Ruh Sağlığı Sorunlarında Somatik Terapi ve Psikoterapi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 14 | Beynin Biyokimyasal Fonksiyonları: Nörotransmitterler ve yolaklar, Psikiyatrik İlaçlar ve Etki Yolları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 15 | Ruh Sağlığı Alanında Hukuki ve Etik Konular | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Çam, O., & Engin, E. (2014). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. | |
| 2 | Leyla Arabacı B.(2020). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. | |
| 3 | Gürhan N.(2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| yazı tahtası, bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8.hafta | 2 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 10 | 2 | 20 |
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16.hafta | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 10 | 40 |
| c) Performans Ödevi | 3 | 2 | 6 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 10 | 30 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 182 | ||