Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / HEM524 - HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI

Kodu: HEM524 Adı: RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYŞEGÜL ÖZCAN (aysegulozcan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, ruhsal bozukluklarda birincil, ikincil, üçüncül düzey koruyucu hemşirelik yaklaşımları ile psikiyatri alanında kullanılan farmakolojik ve non farmakolojik tedavi yöntemleri hakkında bilgi edinmeyi sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ruhsal bozukluklarda koruyucu hemşirelik yaklaşımını tanımlayabilir. PÇ-1 Hemşirelik felsefesini bilir
PÇ-2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
PÇ-3 Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Ruhsal bozuklukların etiyolojisini açıklayabilir PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
PÇ-5 Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
PÇ-6 Grup içinde "lider ve/veya üye olarak" uyum içinde çalışır.
PÇ-7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Ruhsal bozukluklarda görülebilen belirtileri tanımlayabilir PÇ-8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
PÇ-9 Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Öğrenciler ruhsal bozukluğu olan bireylere ve ailelerine yönelik bakım planlayabilirler. PÇ-8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
PÇ-12 Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-5 Ruh sağlığı alanında hemşirenin yasal ve etik sorumluluklarını açıklayabilir PÇ-10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
PÇ-11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
PÇ-13 Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
PÇ-14 Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-6 İlaçlı ve ilaçsız tedavi yöntemlerini kavrayabilir PÇ-4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
PÇ-7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
PÇ-14 Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, psikiyatri alanında kullanılan farmakolojik ve ilaç dışı tedavi yöntemlerini, psikiyatrik bozukluklarda hemşirelik yaklaşımlarını içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin amaçlarının ve içeriğinin açıklanması Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
2 Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
3 Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
4 Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
5 Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
6 Cinsellik ve Cinsiyet Kimliği Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
7 Organik Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
8 Ara Sınav
9 Psikotik Bozukluk ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
10 Çocukluk Dönemi Ruhsal Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
11 Ergen Ruhsal Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
12 Ruh Sağlığı Sorunlarında Farmakolojik Tedaviler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
13 Ruh Sağlığı Sorunlarında Somatik Terapi ve Psikoterapi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
14 Beynin Biyokimyasal Fonksiyonları: Nörotransmitterler ve yolaklar, Psikiyatrik İlaçlar ve Etki Yolları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
15 Ruh Sağlığı Alanında Hukuki ve Etik Konular Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çam, O., & Engin, E. (2014). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi.
2 Leyla Arabacı B.(2020). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.
3 Gürhan N.(2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
yazı tahtası, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8.hafta 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 10 2 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16.hafta 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 10 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 10 40
       c) Performans Ödevi 3 2 6
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 5 20
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 10 30
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 182