|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEKLİF EDİLEN ORAL BİYOLOJİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SONER METE (sonermete@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı ,ilaçların kullanımı, etkileri, yan etkileri ve klinik diş hekimliğinde rastlanan muhtemel komplikasyonlarını öğrenmelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İlaçların absorbsiyonu, biyoyararlanımı, dağılımı ve eliminasyonu, ilaç –reseptör ilişkisini açıklayabilir |
PÇ-1 Normal ve patolojik durumlarda ağız ortamında gerçekleşen biyolojik olaylar konusunda bilgileri açıklar. PÇ-2 Kazanılan bilgilerin klinik bölümlerle entegrasyonunu açıklar. PÇ-8 Güncel ve tıbbi konulara ilgi duyma, bilgi edinme ve bu konularda olumlu katkıda bulunabilme becerisi konularını açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Otonom sinir sistemi fizyolojisini ve bu sistemle ilgili olarak klinikte kullanılan ilaçları açıklayabilir |
PÇ-2 Kazanılan bilgilerin klinik bölümlerle entegrasyonunu açıklar. PÇ-5 Genel ve oral analitik metodlar hakkında bilgi sahibi olma ve uygulayabilme becerisi edinme konularını açıklar. PÇ-8 Güncel ve tıbbi konulara ilgi duyma, bilgi edinme ve bu konularda olumlu katkıda bulunabilme becerisi konularını açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Kardiyovaskuler sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçları ve özelliklerini yorumlayabilir |
PÇ-2 Kazanılan bilgilerin klinik bölümlerle entegrasyonunu açıklar. PÇ-3 Hasta merkezli uygulamalarda multidisipliner yaklaşım tekniklerini açıklar. PÇ-5 Genel ve oral analitik metodlar hakkında bilgi sahibi olma ve uygulayabilme becerisi edinme konularını açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Genel ve lokal anestezide kullanılan ilaçları ve özelliklerini, sıvı-elektrolit dengesi bozukluklarının tedavisini açıklayabilir |
PÇ-2 Kazanılan bilgilerin klinik bölümlerle entegrasyonunu açıklar. PÇ-5 Genel ve oral analitik metodlar hakkında bilgi sahibi olma ve uygulayabilme becerisi edinme konularını açıklar. PÇ-7 Oral biyoloji ile ilgili gelişmeleri izleme, yaşam boyu öğrenme ve kendini yenileyebilme becerisine sahip olma konularını açıklar. PÇ-8 Güncel ve tıbbi konulara ilgi duyma, bilgi edinme ve bu konularda olumlu katkıda bulunabilme becerisi konularını açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Non-Steroidal Anti İnflamatuvar İlaçların özelliklerini, etkilerini ve kullanımlarını ve NSAİİ'ların ilaç etkileşimlerini açıklayabilir |
PÇ-1 Normal ve patolojik durumlarda ağız ortamında gerçekleşen biyolojik olaylar konusunda bilgileri açıklar. PÇ-2 Kazanılan bilgilerin klinik bölümlerle entegrasyonunu açıklar. PÇ-5 Genel ve oral analitik metodlar hakkında bilgi sahibi olma ve uygulayabilme becerisi edinme konularını açıklar. PÇ-8 Güncel ve tıbbi konulara ilgi duyma, bilgi edinme ve bu konularda olumlu katkıda bulunabilme becerisi konularını açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-6 | Akut ilaç zehirlenme tedavisinde kullanılan genel prensipleri açıklayabilir |
PÇ-6 Laboratuvar uygulamaları için gerekli teknikleri ve modern tıbbi araçlarını kullanabilme konularını açıklar. PÇ-8 Güncel ve tıbbi konulara ilgi duyma, bilgi edinme ve bu konularda olumlu katkıda bulunabilme becerisi konularını açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İnsan sağlığında tedavi ve profilaksi amaçlı kullanılan ilaçların özellikleri, vücutta meydana getirdiği etkiler, ilaçların vücutta karşılaştığı süreçler ve akıbeti, ilaçların birbirleriyle olan ilişkileri ve etkileşimleri konuları çerçevesinde ilaçların ve ilaç kullanımının öğretilmesi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Farmakolojiye giriş | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
2 | Farmakokinetik: ilaçların emilimi, dağılımı, metabolizması ve atılımı Farmakodinamik: ilaçların etki mekanizmaları, toksik etkileri, doz yanıt ilişkisi | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Kaynak Tarama |
3 | Kemoterapötik ilaçlar, Otonom sinir sistemine etki eden ilaçlar hakkında genel bilgi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
4 | Konjestif kalp yetmezliğinin tedavisinde kullanılan ilaçlar Aritmi tedavisinde kullanılan ilaçlar Koroner arter hastalığı tedavisinde kullanılan ilaçlar | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
5 | Hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
6 | Hiperlipidemi tedavisinde kullanılan ilaçlar ve diüretik ilaçlar | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
7 | Anksiyolitik, sedatif, hipnotik ilaçlar Nöroleptik ilaçlar Antidepresan ve antimanik ilaçlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Antiepileptik ilaçlar, Parkinson hastalığı, Alzheimer hastalığı ve hareket hastalıklarının tedavisi | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
10 | Genel ve lokal anestetikler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
11 | Opioidler Analjezik, antipiretik, antiinflamatuar ilaçlar | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Endokrin sisteme etki eden ilaçlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Kaynak Tarama |
13 | Solunum sistemi hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
14 | Gastrointestinal sistem hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
15 | Kan hastalıklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar Sıvı ve elektrolit tedavisi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Kaynak Tarama, Planlı Grup Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Goodman & Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics -Basic & Clinical Pharmacology. Bertram G. Katzung | |
2 | Katzung & Trevor Temel ve Klinik Farmakoloji , 12. Baskı (2016) | |
3 | Prof. Dr. S.Oğuz Kayaalp, Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 2009, ISBN: 9789944119733, Pelikan Yayıncılık | |
4 | Lippincott Farmakoloji Yayım Tarihi:3/2020 Çeviri Editörü: Prof Dr. Çetin Hakan Karadağ , Prof. Dr. Ahmet Ulugöl , Prof. Dr. Dikmen Dökmeci , Yazar: Whalen Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevleri | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Görsel sunum, projeksiyon, ders notları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 3 | 3 | 9 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 14 | 42 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |