Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

AVANOS GÜZEL SANATLAR MESLEK YÜKSEKOKULU / MDS-225 - MİMARİ DEKORATİF SANATLAR

Kodu: MDS-225 Adı: GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MİMARİ DEKORATİF SANATLAR
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞÜKRAN DOĞRU GÜRPINAR (sdgurpinar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj -
Dersin Amacı
Türk el sanatları araştırmalarının kapsamını, konusunu, yöntemini ve temel ilkelerini açıklayabilecektir. Türk el sanatlarında türleri hakkında bilgi sahibi olacak ve Türk el sanatlarının yapısal, işlevsel ve bağlamsal özelliklerini açıklayabilecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Geleneksel Türk el sanatlarının yapı, içerik ve işlev özelliklerini kavrar. PÇ-31 Anadolu Uygarlıkları sanatı hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ-35 Geleneksel el sanatları, bezeme teknikleri ile ilgili gerekli tüm bilgi ve beceriyi kazanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Geleneksel el sanatlarındaki değişim ve dönüşüm süreçlerini açıklayabilir. PÇ-18 Araştırma yapma yeterliklerini kazanır.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-35 Geleneksel el sanatları, bezeme teknikleri ile ilgili gerekli tüm bilgi ve beceriyi kazanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Geleneksel Türk el sanatlarının turizmde kullanım alanlarını açıklayabilir. PÇ-18 Araştırma yapma yeterliklerini kazanır.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-35 Geleneksel el sanatları, bezeme teknikleri ile ilgili gerekli tüm bilgi ve beceriyi kazanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Türk el sanatlarının kültür ekonomisi bağlamında kullanım alanlarını bilir. PÇ-18 Araştırma yapma yeterliklerini kazanır.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-35 Geleneksel el sanatları, bezeme teknikleri ile ilgili gerekli tüm bilgi ve beceriyi kazanır.
PÇ-36 Ahşap oyma ve uygun alet çeşitlerini tanıyarak, sanatsal ve endüstriyel tasarım yapar, tasarladığını uygular
PÇ-37 Taş oyma ve uygun alet çeşitlerini tanıyarak, sanatsal ve endüstriyel tasarım yapar, tasarladığını uygular
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk el sanatları araştırmalarının kapsamı, konusu, yöntemi ve temel ilkeleri; Türk el sanatlarında türler; Türk el sanatlarının yapısal, işlevsel ve bağlamsal özellikleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Geleneksel Türk el sanatları araştırmalarının kapsamı, konusu, yöntemi ve temel ilkeleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
2 Geleneksel Türk el sanatlarında türler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
3 Dokumacılık (kumaş, halı, kilim) Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
4 Örücülük Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
5 Demircilik, Bakırcılık Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Çömlekçilik Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Çinicilik Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 El sanatlarının yazılı aktarımı: Risaleler Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Ayakkabıcılık Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
11 Dokumacılık Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
12 Taş işçiliği Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
13 Ahşap oymacılığı Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
14 İğne oyacılığı ve Tığ işleri Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
15 Sepetçilik Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aslanapa, Oktay, Türk Sanatı, İstanbul 1974.
2 Ögel, Bahaeddin, Türk Kültür Tarihine Giriş. C.I, II. Ankara 1985.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon-Ders dokümanları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 4 16
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 6 2 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90