|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SEMA ÖNGÖREN (semaongoren@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEMA ÖNGÖREN, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, çocuk edebiyatının Türk ve Dünya edebiyatındaki gelişimini, iyi bir çocuk kitabında bulunması gereken tasarım, içerik ve temel eğitim ilkelerini ve okulöncesi (3-6) çocuğunun gelişimine uygun çocuk kitaplarını seçebilmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Çocuk edebiyatı ile ilgili temel kavramsal bilgilere sahip olur. |
PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
|
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Çocuk yayınlarında bulunması gereken özelliklere ilişkin farkındalığa sahip olur. |
PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikleri metinler üzerinde gösterir. |
PÇ-1 Okul öncesi dönem çocuğunun özelliklerini çok yönlü tanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | Çocukların okuma kültürü edinme süreçlerini ve bunların önemini hakkında bilgiye sahip olur. |
PÇ-1 Okul öncesi dönem çocuğunun özelliklerini çok yönlü tanır. PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-5 | Hikâye anlatım tekniklerini bilir ve Türkçe etkinliklerinde kullanır. |
PÇ-2 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini farklı yöntem ve teknikler kullanarak destekler. PÇ-5 Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim özelliklerine uygun eğitim programı planlar ve uygular. PÇ-10 Kazanımlara ve çocukların gereksinimlerine yönelik materyal seçer, hazırlar ve kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi; çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı eserlerinin işlevi; çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi; niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması; öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar; çocuklara seslenen çeşitli edebi yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi konularını içermektedir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Çocuk ve Edebiyat, Çocuk Kitabı Türleri | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
| 2 | Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler (Dış Yapı ) | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
| 3 | Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler (İç Yapı) | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
| 4 | Etkileşimli Kitap Okuma | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Bireysel Çalışma, Kitap Eleştirisi |
| 5 | Kukla (Çorap ve Ağzı Hareketli El Kuklası, İpli Kukla, Parmak Kukla, Yüzük Kukla) Tekniği İle Hikâye Anlatma, Bilmeceler | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 6 | Kukla (Çomak Kukla, Tahta Kaşık Kukla, Gölge Kukla, Eldiven Kukla) Tekniği İle Hikâye Anlatma, Parmak Oyunları | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 7 | Hikâye Kitabı Tekniği İle Hikâye Anlatma, Tekerlemeler | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Hikâye Kartı Tekniği İle Hikâye Anlatma, Şiirler | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 10 | Hikâye Kartı Tekniği İle Hikâye Anlatma, Şiirler | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 11 | Pazen Tahta/Hikâye Önlüğü Tekniği İle Hikâye Anlatma, Bilmeceler | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 12 | Düz anlatım (Kostüm ve Yüz boyama) Tekniği İle Hikâye Anlatma, Tekerlemeler | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 13 | Televizyon Şeridi Tekniği İle Hikâye Anlatma, Sayışmacalar | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 14 | Animasyon Tekniği İle Hikâye Anlatma, Parmak Oyunları | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 15 | Dijital Hikâye Tekniği İle Hikâye Anlatma, Tekerlemeler | Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Çakmak-Güleç, H. & Geçgel, H. (2017). Okul öncesi dönemde çocuk edebiyatı. Ankara: Hedef Yayıncılık. | |
| 2 | Kardaş, M. N., & Tunagür, M. (2021). Çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 3 | Çocuk Edebiyatı ve Kültürü Pegem yayıncılık | |
| 4 | Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı, Pegem yayıncılık | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Notları, Bilgisayar, Çocuk Kitapları, Etkinlik Gereçleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | 5-15 | 1 | 50 |
| 5.Rapor | 5-15 | 1 | 10 |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | |||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 6 | 12 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 6 | 12 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 7 | 21 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||