Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖEAE 306 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖEAE 306 Adı: ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EDEBİYATI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEMA ÖNGÖREN (semaongoren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SEMA ÖNGÖREN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çocuk edebiyatının Türk ve Dünya edebiyatındaki gelişimini, iyi bir çocuk kitabında bulunması gereken tasarım, içerik ve temel eğitim ilkelerini ve okulöncesi (3-6) çocuğunun gelişimine uygun çocuk kitaplarını seçebilmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çocuk edebiyatı ile ilgili temel kavramsal bilgilere sahip olur. PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Çocuk yayınlarında bulunması gereken özelliklere ilişkin farkındalığa sahip olur. PÇ-8 Bilgiye ulaşma yollarını ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikleri metinler üzerinde gösterir. PÇ-1 Okul öncesi dönem çocuğunun özelliklerini çok yönlü tanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Çocukların okuma kültürü edinme süreçlerini ve bunların önemini hakkında bilgiye sahip olur. PÇ-1 Okul öncesi dönem çocuğunun özelliklerini çok yönlü tanır.
PÇ-9 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki güncel gelişmeleri takip eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Hikâye anlatım tekniklerini bilir ve Türkçe etkinliklerinde kullanır. PÇ-2 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini farklı yöntem ve teknikler kullanarak destekler.
PÇ-5 Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim özelliklerine uygun eğitim programı planlar ve uygular.
PÇ-10 Kazanımlara ve çocukların gereksinimlerine yönelik materyal seçer, hazırlar ve kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi; çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı eserlerinin işlevi; çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi; niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması; öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar; çocuklara seslenen çeşitli edebi yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi konularını içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çocuk ve Edebiyat Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
2 Çocuk Edebiyatının Tarihi, Çocuk Kitabı Türleri Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
3 Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler (Dış Yapı) Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
4 Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler (İç Yapı) Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Bireysel Çalışma, Kitap Eleştirisi
5 Etkileşimli Kitap Okuma Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Bireysel Çalışma, Kitap Eleştirisi
6 Kukla (Çorap ve Ağzı Hareketli El Kuklası, İpli Kukla, Parmak Kukla, Yüzük Kukla) Tekniği İle Hikâye Anlatma, Bilmeceler Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
7 Kukla (Çomak Kukla, Tahta Kaşık Kukla, Gölge Kukla, Eldiven Kukla) Tekniği İle Hikâye Anlatma, Parmak Oyunları Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Hikâye Kitabı Tekniği İle Hikâye Anlatma, Tekerlemeler Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
10 Hikâye Kartı Tekniği İle Hikâye Anlatma, Şiirler Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
11 Pazen Tahta/Hikâye Önlüğü Tekniği İle Hikâye Anlatma, Bilmeceler Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
12 Düz anlatım (Kostüm ve Yüz boyama) Tekniği İle Hikâye Anlatma, Tekerlemeler Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
13 Televizyon Şeridi Tekniği İle Hikâye Anlatma, Sayışmacalar Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
14 Animasyon, Dijital Hikâye Tekniği İle Hikâye Anlatma, Parmak Oyunları Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
15 Animasyon, Dijital Hikâye Tekniği İle Hikâye Anlatma, Parmak Oyunları Proje Sunumu, İkili Çalışma, Planlı Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çakmak-Güleç, H. & Geçgel, H. (2017). Okul öncesi dönemde çocuk edebiyatı. Ankara: Hedef Yayıncılık.
2 Kardaş, M. N., & Tunagür, M. (2021). Çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Bilgisayar, Çocuk Kitapları, Etkinlik Gereçleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 6-15 1 50
5.Rapor 6-15 1 10
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 6 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 6 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 7 21
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 90