Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / OÖEAE 505 - OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: OÖEAE 505 Adı: ÇOCUKTA SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEMA ÖNGÖREN (semaongoren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SEMA ÖNGÖREN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sosyal gelişimin temel kavram ve ilkeleri, bağlanma süreci, sosyal gelişim sürecinde anne, baba ve öğretmen rolünün önemi, sosyal gelişim basamakları ve kişiler arası ilişkileri geliştirmenin önemi ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Okul öncesi dönem çocuklarının sosyal gelişim özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Okul öncesi dönem çocuğunun özelliklerini çok yönlü tanır.
PÇ-4 Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Sosyal becerilerin geliştirilmesine yönelik eğitim programlarının özelliklerini bilir. PÇ-3 Okul öncesi eğitimde temel alan bilgi ve becerilerine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Sosyal becerilerin geliştirilmesine yönelik eğitim programları hazırlayabilir. PÇ-5 Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim özelliklerine uygun eğitim programı planlar ve uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Sosyal becerilerin eğitim programlarının uygulanması için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. PÇ-5 Okul öncesi dönem çocuğunun gelişim özelliklerine uygun eğitim programı planlar ve uygular.
PÇ-7 Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders sosyal becerilerin tanımı, sosyal becerilerin kazanılmasının önemi, değerler eğitiminin sosyal becerilerin kazanılmasındaki rolü; sosyal beceri eksikliğinin nedenleri, sosyal becerilerin kapsamı; problem davranışların tanımı, sosyal beceri ve problem davranış arasındaki ilişki, problem davranışların sınıflandırılması; problem davranışların tanımı, sosyal beceri ve problem davranış arasındaki ilişki, problem davranışların sınıflandırılması; sosyal beceri ve problem; sosyal beceri ve problem davranışlarda etkili olan faktörler; okul öncesinde sosyal beceri eğitim programı; okul öncesinde sosyal becerileri geliştirmeye ve problem davranışların azaltılmasına yönelik eğitim programı örnekleri hazırlama ve sunma; sosyal becerileri geliştirmeye problem davranışların azaltılmasına ilişkin eğitim programı örnekleri hazırlama konularını içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sosyal Beceri Eğitimi ve Temel Kavramlar Tartışma, Anlatma, Örnek Olay, Soru Cevap, Grup Çalışması
2 Sosyal Beceri Eğitimi Kuramsal Yaklaşımlar Tartışma, Anlatma, Örnek Olay, Soru Cevap, Grup Çalışması
3 Sosyal Beceri Eğitiminde Kullanılan Yöntemler Tartışma, Anlatma, Örnek Olay, Soru Cevap, Grup Çalışması
4 Sosyal Beceri Eğitiminde Kullanılan Teknikler Tartışma, Anlatma, Örnek Olay, Soru Cevap, Grup Çalışması
5 Sosyal Beceri Öğretim Programı Örnekleri ve Değerlendirme Tartışma, Anlatma, Örnek Olay, Soru Cevap, Grup Çalışması
6 Benlik Becerileri/Yansıtma Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
7 Benlik Becerileri/Kendini Değerlendirme Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Benlik Becerileri/Tepki Ortaya Koyma Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
10 Sosyal Yaşam Becerileri/İletişim Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
11 Sosyal Yaşam Becerileri/İş Birliği Becerisi Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
12 Sosyal Yaşam Becerileri/Sosyal Farkındalık Becerisi Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
13 Ortak/Bileşik Beceriler/Uyum Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
14 Ortak/Bileşik Beceriler/Esneklik Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
15 Ortak/Bileşik Beceriler/Sorumlu Karar Verme Proje Sunumu, Planlı Grup Çalışması, Örnek Olay Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yıldırım-Doğru S., & Doğan Z. (2018). Erken çocukluk döneminde sosyal beceri öğretim programı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
2 Gülay Ogelman, H. (2021). Yaşamın ilk yıllarında sosyal beceriler. Ankara:Eğiten Kitap.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Bilgisayar, Etkinlik Gereçleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 6-15 1 50
5.Rapor 6-15 1 10
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 6 18
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 6 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 8 40
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 120