Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 201 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 201 Adı: MATEMATİK ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders, matematik eğitimi ile ilgili öğretme-öğrenme yaklaşımlarının tanıtılmasını ve değerlendirilmesini amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Matematik öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramları açıklayabilir PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Matematik öğretimi ve öğrenmenin önemini açıklayabilir PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Matematik derslerinin öğretilmesi esnasında öğrencilerin karşılaştıkları problemleri belirleyerek analiz edebilir PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Matematik öğretimindeki güncel yaklaşımlarımdan haberdar olur ve derslerde uygulayabilir. PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Matematik öğretimi derslerinde kullanabilecekleri örnek etkinlikler ve uygulamalar hazırlayabilir PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, matematiğin ve matematiksel düşünmenin doğası; matematik öğrenmenin ve öğretmenin anlamı; matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımaları; matematik öğretiminde temel beceriler; sınıf-içi uygulama örnekleri; matematik öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir matematik öğretiminin bileşenleri; matematik öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematiğin ve matematiksel düşünmenin doğası Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
2 Matematik öğrenmenin ve öğretmenin anlamı İkili çalışma, anlatım, tartışma ve soru-cevap
3 Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri Anlatım, tartışma, bireysel çalışma, soru-cevap
4 Matematik öğretiminde temel beceriler Beceri geliştirme çalışması, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
5 Matematik öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar Beyin fırtınası, soru-cevap ve tartışma
6 Öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımaları Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
7 Matematik öğretiminde uygun yöntem ve ortamların kullanımı Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Etkili bir matematik öğretiminin bileşenleri Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
10 Matematik öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış Örnek olay, anlatım ve beyin fırtınası
11 Sayılar ve işlemler öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
12 Cebir öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
13 Geometri ve ölçme öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
14 Veri işleme öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
15 Olasılık öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Altun, M. (2012). İlköğretim 2. kademe (6, 7, 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
2 Baki, A. (2020). Matematiği öğretme bilgisi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
3 Ünlü, M. (Ed.) (2020). Uygulama örnekleriyle matematik öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
4 Van de Walle, J., Karp, K. S. ve Bay-Williams, J. M. (2021). İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (S. Durmuş, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, izometrik kağıt, birbirine geçmeli birim küpler, geometri tahtası, yüzlük kart, örüntü blokları, ölçme tahmin kartları, koordinat sistemi tahtası, geometri şeridi, hacimler takımı, kesir daireleri ve işlemsel tahmin kartları.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 100