|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, matematik eğitimi ile ilgili öğretme-öğrenme yaklaşımlarının tanıtılmasını ve değerlendirilmesini amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Matematik öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramları açıklayabilir |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Matematik öğretimi ve öğrenmenin önemini açıklayabilir |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Matematik derslerinin öğretilmesi esnasında öğrencilerin karşılaştıkları problemleri belirleyerek analiz edebilir |
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Matematik öğretimindeki güncel yaklaşımlarımdan haberdar olur ve derslerde uygulayabilir. |
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Matematik öğretimi derslerinde kullanabilecekleri örnek etkinlikler ve uygulamalar hazırlayabilir |
PÇ-7 Matematiksel dili alan derslerinde ve matematik öğrenme ve öğretme sürecini planlarken doğru ve etkili şekilde kullanabilir. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, matematiğin ve matematiksel düşünmenin doğası; matematik öğrenmenin ve öğretmenin anlamı; matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımaları; matematik öğretiminde temel beceriler; sınıf-içi uygulama örnekleri; matematik öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir matematik öğretiminin bileşenleri; matematik öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Matematiğin ve matematiksel düşünmenin doğası | Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası |
2 | Matematik öğrenmenin ve öğretmenin anlamı | İkili çalışma, anlatım, tartışma ve soru-cevap |
3 | Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri | Anlatım, tartışma, bireysel çalışma, soru-cevap |
4 | Matematik öğretiminde temel beceriler | Beceri geliştirme çalışması, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
5 | Matematik öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar | Beyin fırtınası, soru-cevap ve tartışma |
6 | Öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının matematik öğretimine yansımaları | Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
7 | Matematik öğretiminde uygun yöntem ve ortamların kullanımı | Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Etkili bir matematik öğretiminin bileşenleri | Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
10 | Matematik öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış | Örnek olay, anlatım ve beyin fırtınası |
11 | Sayılar ve işlemler öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri | Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
12 | Cebir öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri | Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
13 | Geometri ve ölçme öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri | Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
14 | Veri işleme öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri | Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
15 | Olasılık öğrenme alanına yönelik sınıf içi uygulama örnekleri | Problem çözme, anlatım, tartışma, planlı grup çalışması, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Altun, M. (2012). İlköğretim 2. kademe (6, 7, 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları. | |
2 | Baki, A. (2020). Matematiği öğretme bilgisi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
3 | Ünlü, M. (Ed.) (2020). Uygulama örnekleriyle matematik öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
4 | Van de Walle, J., Karp, K. S. ve Bay-Williams, J. M. (2021). İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (S. Durmuş, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, izometrik kağıt, birbirine geçmeli birim küpler, geometri tahtası, yüzlük kart, örüntü blokları, ölçme tahmin kartları, koordinat sistemi tahtası, geometri şeridi, hacimler takımı, kesir daireleri ve işlemsel tahmin kartları. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 100 |