Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 405 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 405 Adı: MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DERYA ÖZLEM YAZLIK (doyazlik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğretmen adaylarının çıkarım yapma, önermelerin geçerliliğini savunma, genellemelerde bulunma, mantıksal örüntüleri kullanarak stratejiler yapılandırma gibi konularda bilgi sahibi olmalarını sağlayarak matematiğin mantıksal akıl yürütme süreçlerini doğru ve etkin biçimde kullanmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çıkarım yapma ve akıl yürütme süreçlerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Herhangi bir matematiksel durumu örüntü ve ilişkileri açıklayarak ve kullanarak analiz edebilir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Kendi stratejilerini kullanarak işlem ve ölçümler hakkında tahminlerde bulunabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Matematik öğretiminde mantıksal akıl yürütme süreçlerini içeren etkinlikler tasarlayarak uygulayabilir PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çıkarımların doğruluğunu ve geçerliliğini savunma; mantıklı genellemelerde ve çıkarımlarda bulunma; bir matematiksel durumu analiz ederken matematiksel örüntü ve ilişkileri açıklama ve kullanma; yuvarlama, uygun sayıları gruplandırma, ilk veya son basamakları kullanma gibi stratejileri veya kendi geliştirdikleri stratejileri kullanarak işlem ve ölçümlerin sonucuna dair tahminlerde bulunma; belirli bir referans noktasını dikkate alarak ölçmeye ilişkin tahminde bulunma
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Akıl yürütme ile ilgili temel kavramlar ve akıl yürütme türleri. Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
2 Çıkarımların doğruluğunu ve geçerliliğini savunma. Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
3 Mantıklı genellemelerde ve çıkarımlarda bulunma. Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
4 Akıl yürütmede örüntü ve ilişkilerin rolü. Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
5 Akıl yürütmede kullanılan stratejiler. Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
6 Tümevarım. Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
7 Tümdengelim. Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Tahminde bulunma. Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
10 Tahmin etme stratejileri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
11 Mantıksal akıl yürütme süreçlerini içeren etkinliklerin tasarlanması, tartışılması ve dönütlerin verilmesi Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
12 Mantıksal akıl yürütme süreçlerini içeren etkinliklerin tasarlanması, tartışılması ve dönütlerin verilmesi Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
13 Mantıksal akıl yürütme süreçlerini içeren etkinliklerin tasarlanması, tartışılması ve dönütlerin verilmesi Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
14 Mantıksal akıl yürütme süreçlerini içeren etkinliklerin tasarlanması, tartışılması ve dönütlerin verilmesi Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
15 Mantıksal akıl yürütme süreçlerini içeren etkinliklerin tasarlanması, tartışılması ve dönütlerin verilmesi Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Erdem, E. (2022). Mantıksal Akıl Yürütme. Pegem Akademi.
2 Aydoğan-Yenmez, A. ve Gökçe, S. (2022). Matematiksel Akıl Yürütme. Anı Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları, Ders Notları, Bilgisayar ve Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 2 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 3 5 15
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 100