Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMEAE 502 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMEAE 502 Adı: MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK GELİŞTİRME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, matematik öğretim sürecinde kullanılacak etkinlikleri tasarlama becerisi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Matematik öğretiminde etkinlik kullanımını ve amacını açıklayabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Matematiksel öğrenme etkinliklerinin sahip olması gereken özellikleri açıklayabilir. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Ölçme ve değerlendirme etkinliklerinin sahip olması gerektiği özellikleri açıklayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-13 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Matematik öğretiminin etkili olabilmesi için etkinlikler geliştirebilir ve bu etkinlikleri uygulayabilir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Örnek matematik etkinliklerini değerlendirebilir. PÇ-6 Matematik öğretim programıyla ilgili gelişme ve yenilikleri takip edip öğretme etkinliklerine uyarlar.
PÇ-9 Öğrencilerin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, matematik öğretiminde etkinlik kullanımının amacı ve önemi; matematik öğretiminde kullanılan etkinliklerin özellikleri; etkinlik hazırlamada ve uygulamada dikkat edilecek hususlar; örnek etkinlikleri değerlendirme; etkinlik geliştirme; etkinlik temelli sınıflarda ölçme ve değerlendirme konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematik öğretiminde etkinlik kullanımının amacı ve önemi Anlatım, tartışma ve soru-cevap
2 Matematik öğretiminde kullanılan etkinliklerin özellikleri Beyin fırtınası, soru-cevap ve tartışma
3 Etkinlik hazırlamada ve uygulamada dikkat edilecek hususlar Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması ve soru-cevap
4 Örnek etkinlikleri değerlendirme Kaynak tarama, planlı grup çalışması, beyin fırtınası, soru-cevap ve tartışma
5 Etkinlik geliştirme (ortaokul matematik öğretim programı öğrenme alanı) Beceri geliştirme, bireysel çalışma, anlatım ve soru-cevap
6 Etkinlik temelli sınıflarda ölçme ve değerlendirme Anlatım, tartışma, planlı grup çalışması ve soru-cevap
7 Sayılar ve işlemler öğrenme alanı ile ilgili etkinlik temelli öğrenci uygulamalarının değerlendirilmesi Planlı grup çalışması, soru-cevap, beyin fırtınası ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Sayılar ve işlemler öğrenme alanı ile ilgili etkinlik temelli öğrenci uygulamalarının değerlendirilmesi Planlı grup çalışması, soru-cevap, beyin fırtınası ve tartışma
10 Cebir öğrenme alanı ile ilgili etkinlik temelli öğrenci uygulamalarının değerlendirilmesi Grup çalışması, tartışma, soru-cevap ve anlatım
11 Cebir öğrenme alanı ile ilgili etkinlik temelli öğrenci uygulamalarının değerlendirilmesi Grup çalışması, tartışma, soru-cevap ve anlatım
12 Geometri ve ölçme öğrenme alanı ilgili etkinlik temelli öğrenci uygulamalarının değerlendirilmesi Problem çözme, grup çalışması, tartışma, soru-cevap ve anlatım
13 Geometri ve ölçme öğrenme alanı ilgili etkinlik temelli öğrenci uygulamalarının değerlendirilmesi Problem çözme, grup çalışması, tartışma, soru-cevap ve anlatım
14 Veri işleme öğrenme alanı ile ilgili etkinlik temelli öğrenci uygulamalarının değerlendirilmesi Planlı grup çalışması, tartışma, soru-cevap, anlatım ve örnek olay
15 Olasılık öğrenme alanı ile ilgili etkinlik temelli öğrenci uygulamalarının değerlendirilmesi Planlı grup çalışması, tartışma, soru-cevap, anlatım ve örnek olay
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2018). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (8. baskı). Ankara: Vizetek Yayıncılık.
2 Dede, Y., Doğan, M. F. ve Aslan-Tutak, F. (2021). Matematik eğitiminde etkinlikler ve uygulamaları (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
3 Van de Walle, J., Karp, K. S. ve Bay-Williams, J. M. (2021). İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (S. Durmuş, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon, izometrik kağıt, fon karton, makas vb., mobil uygulamalar, cebir karoları, geometrik cimi açılımları, kesir takımı, geometri şeridi, noktalı kağıt, tangram, örüntü blokları ve ölçekli hacimler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 2-10 2 30
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 8 16
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 130