|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı müziksel işitme, okuma, yazma becerileri çerçevesinde kuramsal bilgilerle birlikte tek ve çok ses algılama-tanıma, yatay ve dikey (ezgi-akor) dikte, analiz, ritmik yapıları tanıma, nota çözümleme (deşifre), okuma ve yazma becerilerini kazanabilmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Ölçüleri gruplandırabilme; basit, bileşik ve karma ölçülerde uygulamalar yapabilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
| DÖÇ-2 | Dört diyez– dört bemollü majör ve minör tonlarda uygulamalar yapabilir. |
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| 1 Aralıklar ve Akorların Kuruluşu 2 Dört Sesli Akorların Durumu 3 Akorları Dört Sesli Olarak 3’lü, 5’li ve 8’li Durumlarda Yazma 4 Dar Serimde Dört Partili Akor Kuruluşu 5 Geniş Serimde Dört Partili Akor Kuruluşu 6 Aynı Fonksiyonda 3’lü, 5’li ve 8’li Durumlar Arasında Değişiklik Yapma 7 I-IV, I-V Fonksiyonları Arasında Armonik ve Melodik Bağlantılar Yapma 8 IV-V Bağlantısı 9 Farklı Fonksiyonlarda Durum Değişikliği Yapma 10 6’lı Akorlar ve bu akorların kök akorlar ile bağlantıları 11 6’lı Akorların Bağlantıları 12 Kadans 4-6 Akoru 13 Geçici 4-6 Akorları 14 İşleyici 4-6 Akorları | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dersin amaçları, içeriği ve kaynakları. | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Bileşik ölçü kavramı. İki zamanlı bileşik ölçü, ölçü vurma, okuma alıştırmaları. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 3 | La majör ve fa diyez minör dizi ve tonaliteleri. Tek anahtarda çift sesli dikte. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 4 | Majör ve minör üç sesli akorların kök ve çevrimleriyle tanıma, okuma, yazma ve çözümleme. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 5 | Müzikte pentatonizm kavramı. Pentatonik dizi kuruluşları ve türleri. Üç ve dört zamanlı bileşik ölçü, ölçü vurma, okuma alıştırmaları. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 6 | Eksik ve artık üç sesli akorların kök ve çevrimleriyle tanıma, okuma, yazma ve çözümleme. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 7 | Müzik biçimlerine ilişkin temel kavramlar (motif, cümle, periyod, şarkı formları vb.). Mi bemol majör ve do minör dizi ve tonaliteleri. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Dominant 7 akorunu tanıma, kurma ve çözümlerini yapabilme. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 10 | Karma (aksak) ölçü kavramı. İki zamanlı karma ölçü, ölçü vurma, okuma alıştırmaları. İki anahtarda çift sesli dikte. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 11 | Mi majör ve do diyez minör dizi ve tonaliteleri. Üç zamanlı karma ölçü, ölçü vurma, okuma alıştırmaları. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 12 | Transpoze kavramı. Ölçü sayısı aktarımı ve farklı ritmik yapılanmalar kapsamında uygulamalar. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 13 | La bemol ve fa minör dizi ve tonaliteleri. Dört zamanlı karma ölçü, ölçü vurma, okuma alıştırmaları. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 14 | Ezgi yazma ve müzikal cümleleme çalışmaları. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 15 | Düzeye uygun müzik eserlerini, tonal, ritmik, melodik, armonik, nüans, hareket ve ifade açısından çözümleme. | Beceri Geliştirme Çalışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bakihanova, Z. (2003). Armoni. Ankara: Yorum Matbaası Benjamin, T., Horvit, M., Nelson, R. (2008). Techniques and materials of music (7th ed.) Belmont, CA: Cengage Learning Cangal, N. (2005). Armoni. (3. basım) Ankara: Arkadaş Yayınevi. Rimsky-Korsakof, N. (1996). Kuramsal ve Uygulamalı Armoni. (2. Baskı) (Çev. Ahmet Muhtar Ataman) İzmir: Levent Müzik Evi. Usman, O. (2017). Çok Sesli Batı Müziğinde Yazım ve Analiz Cilt 2: Temel Armoni. Konya: Eğitim Yayınevi. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 45 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 45 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 1 | 2 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 2 | 8 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 2 | 2 | 4 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 4 | 2 | 8 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav | 4 | 4 | 16 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
| Final Sınavı | 4 | 2 | 8 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 62 | ||