|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Türk müzik kültürünü tarihsel kökleri ile birlikte ele alarak gelişme evrelerini öğrenmek, Orta Asya, Orta Batı Asya, Anadolu, Balkanlar ve Avrupa’daki etkileri ile değerlendirmek, bir sistem olarak teorisi, kuramı, türleri ve yapısı hakkında görüş oluşturarak geleceğe dönük değerlendirmede bulunmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk müzik kültürünün kökleri ile ilgili gelişmeleri açıklayabilme |
PÇ-5 Türk ve Batı Müziği tarihi hakkında gerekli bilgi ve donanıma sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hunlar Dönemi Türk müziğinin birey, devlet ve toplum hayatındaki yeri ve önemini yorumlayabilme |
PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları
ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye
sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-13 Forms in Turkish Folk Music recognizes and performs according to their regions. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Ses sistemi, çalgıları, konuları ve türleri açısından Göktürk ve Uygur dönemi Türk müziğini açıklayabilme |
PÇ-5 Türk ve Batı Müziği tarihi hakkında gerekli bilgi ve donanıma sahiptir. PÇ-9 Sanatın ortaya çıkışını ve gelişimini bilir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk Müzik Kültürü dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Terimler ve kavramlar. Tarih öncesi çağlardan başlayarak Türk müzik kültürünün oluşumuna ilişkin gelişmeler. Hunlar ve Göktürkler dönemleri Türk müzik kültürü. Ses sistemi, konuları, çalgıları ve türleri. Yeni toplumsal gelişmeler ışığında Uygurlar ve Karahanlılar’da birey, devlet ve toplum hayatında müzik. Müzik türlerindeki yeni gelişmeler, cami ve tekke müziği; kuram kitapları ile ilgili örnekler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk Müzik Kültürü dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Terimler ve kavramlar. | Anlatma Yöntemi |
2 | Tarih öncesi çağlardan başlayarak Türk müzik kültürünün oluşumuna ilişkin gelişmeler. | Anlatma Yöntemi |
3 | Hunlar ve Göktürkler dönemleri Türk müzik kültürü. Ses sistemi, konuları, çalgıları ve türleri. | Anlatma Yöntemi |
4 | Yeni toplumsal gelişmeler ışığında Uygurlar ve Karahanlılar’da birey, devlet ve toplum hayatında müzik. | Anlatma Yöntemi |
5 | Müzik türlerindeki yeni gelişmeler, cami ve tekke müziği; kuram kitapları ile ilgili örnekler. | Anlatma Yöntemi |
6 | Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu Devletleri Dönemi Türk Müziği, çevre müzik kültürleri ile etkileşimleri. | Anlatma Yöntemi |
7 | Osmanlılar Dönemi Türk müziği kurumları: Enderun mektepleri, Mevlevihane ve Muzıka-i Humayun. | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Osmanlı dönemi yazmaları. | Anlatma Yöntemi |
10 | Osmanlı – Avrupa müzik kültürü etkileşimi, Yönetici sınıfın müzik kültürüne yaklaşımları. | Anlatma Yöntemi |
11 | Türk müziği nota yazıları; Ebced, Ali Ufki, Kantemiroğlu, Hamparsum ve Avrupa müziği yazıları. | Anlatma Yöntemi |
12 | Müziğin okul müzik eğitimindeki yeri, Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ve okullarda müzik. | Anlatma Yöntemi |
13 | Cumhuriyet Dönemi müziği. Çok sesli Türk müziğinin gelişimi, kurumlar, besteciler. | Anlatma Yöntemi |
14 | Müzik eğitiminin türleri; Genel, mesleki ve amatör müzik eğitimi. | Anlatma Yöntemi |
15 | Günümüzde yaşayan müzik türleri, Türk müzik kültürü içindeki yeri ve önemi. | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ORANSAY Gültekin, Müzik Tarihi II, Yaygın Yükseköğretim Kurumu Yayınları, Ankara 1977. | |
2 | GAZİMİHAL M. Ragıp, Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, Maarif Basımevi, İstanbul 1955. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
ORANSAY Gültekin, Müzik Tarihi II, Yaygın Yükseköğretim Kurumu Yayınları, Ankara 1977. GAZİMİHAL M. Ragıp, Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, Maarif Basımevi, İstanbul 1955. KAYGISIZ Mehmet, Türklerde Müzik, Kaynak Yayınları, İstanbul 2000. SAY Ahmet, Türkiye’nin Müzik Atlası, Borusan Yayınları, İstanbul 1998. AYDIN Yılmaz, Türk Beşleri, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2003. UÇAN Ali, Türk Müzik Kültürü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2000. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 45 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 45 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 1 | 2 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 2 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 2 | 4 |
c) Performans Ödevi | 2 | 2 | 4 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 2 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 4 | 2 | 8 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 74 |