Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MUZAE 214 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MUZAE 214 Adı: BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ 4 Teorik+Uygulama: 1+0 AKTS: 1
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Piyano: Piyano da öğrenilen temel beceri ve teknikleri pekiştirebilmek için Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem eserlerini dönem özelliklerine göre analiz ederek pekiştirmek. Özellikle klasik dönem eserleri üzerinde sol pedal kullanımına uygun eserleri deşifre etmek ve sol pedalın konsol piyano ve kuyruklu piyano arasındaki mekanik farklılıklarını algılayarak uygulamak. Piyano çalmada deşifreyi geliştirici uygun etüt ve eser çalışmaları ile birlikte tonalite kavramını anlamak. Solo veya küçük çalgı gruplarına piyano eşlik becerisini geliştirici çalışmalar ve Türk müziği örnekleri ile deşifre çalışmaları yapmak. Viyola:Viyola öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak viyolayı öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmayı amaçlar. Çello: Konumda öğrenilen becerileri pekiştirme,öğrenilecek yeni konumda kalıcı ve geçişli çalışmalar, martele ve staccato yay teknikleri. Farklı konumlarda kalıcı ve geçişli olarak çalma, öğrenilen teknikleri yeni konumda uygulama, martele ve staccato yay teknikleri uygulamaları, dört teli kapsayan değişik tonlarda dizi çalışmaları, teknik ve müzikal becerileri kapsayan düzeye uygun ulusal ve evrensel boyuttaki eserleri seslendirme.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Piyano:3 ve 4 diyezli tonlarda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadansları çalabilme. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Viyola:Viyolada III. konum bilgisi ve III. konumda çalabilme. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Çello: Viyolonselde V. Konum bilgisi. V. Konumda çalabilme. Kontrabas: 3. Konumda nota ve sesleri tanıyabilme. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Piano:Önceki dönem öğrenilen teknik çalışmaların tekrarı ve dönem içi eserlerin planlanması. Viyola:Bir Önceki Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı. Çello: Bir Önceki Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı. Kontrabas:3. Konum bilgisi Gitar:Geçen dönem içerisinde yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve yeni dönem çalışmaları hakkında bilgiler verilir. Flüt:Ton çalışmaları. M. Moyse La Sonarite Piano:Lâ Major tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans çalışmaları. Teknik içeren etüdün deşifresi ve tonalite kavramın pekiştirilmesi. Viyola:III. Konum Bilgisi ve Uygulaması Çello: V. Konum Bilgisi. V. Konumda Çalışmalar. Kontrabas:Konum değiştirme Gitar:Bağımsızlaştırma çalışmaları, legato, staccato, portato ve değim bağları Flüt:Ton çalışması (Trewor Wye – Volume 1- (Tone). 1 oktav gam çalışmaları. Dönem içi repertuvar belirleme.Piano:Lâ Major tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans çalışmaları.Teknik içeren etüdün teknik özelliklerine dikkat edilerek seslendirilmesi. Viyola:I.Konumdan III. Konuma Geçme ve Konum Geçişli Çalışmalar Çello: Konum Geçişli Çalışmalar Kontrabas:1 Oktav re majör ve re minör gam ve arpejler Gitar:Sol el parmak açma çalışmaları ve sağ el koordinasyonu. Flüt:Gam çalışması. Farklı flüt teknikleri içeren melodik etüt çalışmaları. Romantik dönem flüt müziği.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Piano:Önceki dönem öğrenilen teknik çalışmaların tekrarı ve dönem içi eserlerin planlanması. Viyola:Bir Önceki Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı. Çello: Bir Önceki Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı. Kontrabas:3. Konum bilgisi Gitar:Geçen dönem içerisinde yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve yeni dönem çalışmaları hakkında bilgiler verilir. Flüt:Ton çalışmaları. Enstrüman Çalma
2 Piano:Lâ Major tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans çalışmaları. Teknik içeren etüdün deşifresi ve tonalite kavramın pekiştirilmesi. Viyola:III. Konum Bilgisi ve Uygulaması Çello: V. Konum Bilgisi. V. Konumda Çalışmalar. Kontrabas:Konum değiştirme Gitar:Bağımsızlaştırma çalışmaları, legato, staccato, portato ve değim bağları Flüt:Ton çalışması (Trewor Wye – Volume 1- (Tone). 1 oktav gam çalışmaları. Dönem içi repertuvar belirleme. Enstrüman Çalma
3 Piano:Lâ Major tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans çalışmaları.Teknik içeren etüdün teknik özelliklerine dikkat edilerek seslendirilmesi. Viyola:I.Konumdan III. Konuma Geçme ve Konum Geçişli Çalışmalar Çello: Konum Geçişli Çalışmalar Kontrabas:1 Oktav re majör ve re minör gam ve arpejler Gitar:Sol el parmak açma çalışmaları ve sağ el koordinasyonu. Flüt:Gam çalışması. Farklı flüt teknikleri içeren melodik etüt çalışmaları. Romantik dönem flüt müziği. Enstrüman Çalma
4 Piano:Fa# minör tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans çalışmaları. Polifonik müziği eser analizi ve deşifresi. Viyola:I.Konumdan III.Konuma Geçişli Sol Majör Tonalitesi ve Uygulaması Çello: Si Bemol Majör Tonalitesi. Si Bemol Majörde Çalışmalar. Kontrabas:1.Konum ve 3. Konum arası geçişli etütler Gitar:Sağ el trili (Klavsen trili). Flüt:Romantik dönem stil özellikleri doğrultusunda eser çalışması. Enstrüman Çalma
5 Piano:Fa# minör tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans çalışmaları. Dönem özelliklerine göre polifonik eserin çalışılması. Viyola:I.Konum- III.Konumlar arası çalışmalar, Sol Majör dizisi Çello: Martele Tekniği Matele Çalışmaları. Kontrabas:Martele tekniği; 4. Konum bilgisi Gitar:Flamenko Teknikleri Flüt:Gam çalışması. Üçleme, legato ve arpej çalışmaları içeren etüt çalışması. Eserin çalışılması. Enstrüman Çalma
6 Piano:Mi Major tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans ile Mi Major ters gam çalışmaları. Klasik dönem form özellikleri ve eserin deşifresi. Viyola:I I.Konum- III.Konumlar arası çalışmalar Mi Bemol Majör dizisi Çello: Staccato Tekniği Staccato Çalışmaları. Kontrabas: 1-4 konumlar arasında değiştirme durumları Gitar: Floje tekniği Flüt:Gam ve etüt yoluyla temel flüt tekniklerinin çalışılması. 3/8’lik ve 6/8’lik ölçü sayısında etüt çalışmaları. Çalışılan eseri dönem özelliklerine yönelik seslendirme Enstrüman Çalma
7 Piano:Mi Major tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans ile Mi Major ters gam çalışmaları. Klasik dönem eser üzerinde sol pedal kullanımı. Viyola:I.Konum- III.Konumlar arası çalışmalar, Sol Minor dizisi Çello: Sol Minör Tonalitesi. Sol Minörde Çalışmalar. Kontrabas: 1-4 konumlar arasında değiştirme durumları Gitar:Çift ses iki oktav, tek ses diziler Flüt:2 oktav gam çalışmaları. Etütte yer alan flüt tekniklerinin çalışılması. Eser çalışması. Enstrüman Çalma
8 Ara Sınav
9 Piano:Do# minör tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans çalışmaları. Romantik dönem eser analizi ve deşifresi. Viyola:Pizzicato Tekniği Çello: Egzersiz Çalışmaları Kontrabas:1 Oktav Mi bemol majör, La bemol majör ve Si bemol majör gam ve arpejler Gitar:Bireysel teknik ve müzikal teknikleri içeren uygun etüt ve müzikal parçaları seslendirme Flüt:Farklı artikülasyonlarda gam çalışmaları, etütte yer alan flüt tekniklerinin çalışılması. Çağdaş dönem flüt müziği. Enstrüman Çalma
10 Piano:Do# minör tonunda paralel gam, uzun ve kısa arpejler, üç sesli akor çevrimleri ve kadans çalışmaları. Romantik dönem eserini müziksel ifade unsurlarını dikkate alarak çalışılması. Viyola:I.Konumdan III.Konuma Geçişli Yay Teknikleri Çalışmaları Çello: Martele Tekniği II, Staccato Tekniği II Kontrabas:1. konum ve 4. konum arasında geçişli etütler, yay teknikleri Gitar:Çift ses gam çalışmaları. Flüt:Gam çalışması, farklı teknikler içeren (legato, üçleme, arpej) etüt çalışması ve Çağdaş dönem eserinin çalışılması. Enstrüman Çalma
11 Piano:Çoksesli Türk müziği eser analizi ve deşifresi. Viyola:Martele Tekniği Çello: La Majör Tonalite Bilgisi. La Majörde Çalışmalar. Kontrabas:Eserin bestecisi ve dönemiyle ilgili araştırma. Eser seçimi Gitar:Çift ses üç oktav, tek ses diziler Flüt:Farklı artikülasyonda gam çalışmaları, farklı ritim kalıpları ve flüt tekniklerini içeren etüt çalışması. Eserlerin stil özelliklerine göre seslendirilmesi. Enstrüman Çalma
12 Piano:Çoksesli Türk müziği eserinin dönem özelliklerine göre çalışılması. Viyola:Staccato Tekniği Çello: Fa Diyez Minör Tonalite Bilgisi. Fa Diyez Minörde Çalışmalar. Kontrabas: Eser çalışma Gitar:Çarpma, apogiatür ve glisando teknikleri. Flüt:Parmak tekniği çalışması (Taffanel &Gaubett Methode Complete EJ. 8-9). Enstrüman Çalma
13 Piano:Eşlik çalışmaları. Viyola:Detache, Legato, Martele, Staccato Tekniklerinde Diziler ve Etütler Çello: Flajöle Tekniği ve Flajöle Tekniğiyle Çalışmalar. Kontrabas: Eser çalışma Gitar:Dönemin zorunlu eserinin çalışılması. Eserin teknik ve anlatım yönünden incelenmesi Flüt:Mi Majör- Do diyez minör –La bemol Majör- Fa minör gamlarının flütün tüm oktavlarını kapsayacak şekilde farklı artikülasyonlarda düz dizi, arpej, kromatik, üçlü vb. çalışmalarının yapılası. Enstrüman Çalma
14 Piano:Eşlik örnekleri seslendirme. Viyola:Barok Dönem Çello: Karma Yay Tekniklerinde Çalışmalar. Kontrabas:Çalışılan etütleri ve eseri tekniğine uygun müzikal biçimde seslendirme Gitar:Bireysel teknik ve müzikal teknikleri içeren uygun etüt ve müzikal parçaları seslendirme Flüt:Sınavda seslendirilecek etüt ve eserin dönem stil özellikleri doğrultusunda çalışılması. Enstrüman Çalma
15 Piano:Dönem içerisinde çalışılan etüt ve eserleri teknik ve müzikal özellikleri ile pekiştirme. Viyola:Dönem sonu etüt ve eserlerin uygulama çalışmaları ve eşlikli eser çalışmaları Çello: Teknik ve Müzikal Problem ve Çözümleri Kontrabas:Yarıyıl sonu sınavına hazırlık. Gitar:Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve genel tekrar. Flüt:Sınav gam, etüt ve eserlerinin hızlarında seslendirilmesi. Enstrüman Çalma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AMİROV, F., Fortepiano Eserleri, Işık, Bakü 1979
2 Ö.Can- Viyola Eğitimi-II 2. A.Seybold Viola Schule, 3. A.Tanrıverdi- Viyola Eğitimi-II, 4. B.Volmer-Viola Study 5. Suzuki-Viola Book-II
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Piyano: AMİROV, F., Fortepiano Eserleri, Işık, Bakü 1979 BACH, J.S., Küçük Prelüdler ve Fügler, Muzıka, Moskova 1965 BACH, J.S., İki Sesli Envansiyonlar, Işık Yayınevi, Bakü 1981 BARAN, İ., Çoçuk Parçaları, Belgi Yayıncılık, Ankara 1984 BARAN, İ., Siyah ve Beyaz, Devlet Konservatuvarı Yayınları, Ankara 1975 BEETHOVEN, L., 6 Sonatin, Muzıka, Moskova 1970 BERTINI, H., 24 Etüden op.32, Peters, Leıpzıg BURGMÜLLER, F., Etüden für Pianoforte op. 105, Peters, Leıpzıg CLEMENTİ, M., 12 Sonatin, Muzıka, Moskova 1970 CZERNY, K., 70 Esercizi Progressivi, Rıcordı, Milano 1980 CZERNY, K., 30 Etüd op.849, Ricordi, E.R. 363 GULİYEV, T., Cemile’nin Albümü, Çik- Çik, Bakü 1996 HAENDEL, G. F., Utwory Wybrane, Polskıe Wıdawnıctwo Muzyczne, Polonya. HAYDN, J., Seçilmiş Sonatlar, EMB, Budapeşt Z.7839 HELLER, S., 25 Melodische Etüden op. 45, Peters, Leıpzıg KARKIN, K., Piyano Albümü, Sim Matbaası, Ankara 2002 KURNAVİNA, A., Seçilmiş Parçalar, Muzıka, Moskova 1975 LEMOİNE, A., 50 Kinder- Etüden op. 37, Lira, Sofya LEVENT, N., Piyano için 10 parça, Levent Müzikevi, İzmir 1979 MİLİÇ, B., Piano Parçaları, Muzıçna Ukraina, Kiev 1979 MOZART, W. A.,Variasyonlar, EMB, Budapeşt Z.4302 SCHUBERT, F., 7 Parça, Muzıka,Moskova 1985 SCHUBERT, F., Piyano İçin Danslar, Lira, Sofya 1989 ŞOSTAKOVİÇ, D., Kolay Parçalar, Sovyetler Bestecileri, Moskova 1975 TCHAİKOVSKY, P., Album Per La Gioventu op. 39, Rıcordı, Mılano 1973 TUĞCULAR, E., Türkünün Rengi, Evrensel Müzikevi, Ankara 1995 WEBER, C., Parçalar, Muzıka, Moskova 1985 Viyola: Ö.Can- Viyola Eğitimi-II 2. A.Seybold Viola Schule, 3. A.Tanrıverdi- Viyola Eğitimi-II, 4. B.Volmer-Viola Study 5. Suzuki-Viola Book-II Çello: J.Werner Praktische Violoncell Schule, S.Lee Etudes, J.Dotzauer Band I. Kontrabas: E.Nanny Band I, F.Simandl- 30 Etudes fort he Double Bass, J.Hrabe- 86 Studies for Contrabass, kontrbas edebiyatından eserler. Gitar: 1- AGUADO.Metodo de Guıtarra 2–AYDINTAN,Ziya.Gitar Metodu I Evrensel Müzikevi, 1999 3-GÖTZE,WalterLeıchtes Gıtarrenspıel 4- KÜÇÜKAY,Bekir. Gitar Eğitimi I, KESİKLİ,Melih SÖKMEN,Erdem İ.Ü.Konservatuarı 5- NOAD,Frederic.SoloGuitar PlayingI I Omnibus Press 1976, 6- La Guitara Enchantee , Doberman Yppan 1982 7- MİLLS,John . Gitar Metodu , Alkım Yayınevi 8- The guıtar Musıc of Spaın Volume 9- CARULLİ,Ferdinando. Metoto Guıtar Flüt: The Complete Flute Scale Book, Boosey & Hawkes. M. Moyse – La Sonarite Trewor Wye – Volume 1- (Tone) – sf. 7-10. Taffanel &Gaubett Methode Complete EJ. 8-9 (126-127) J. Andersen Op. 15 No-3 Köhler Op. 33 2. Kitap – No.6- 8 Chopin Variation on a theme by Rossini Muramatsu - Earth Klarinet: David Pino “The Clarinet and Clarinet Playing” Aurello Magnanı “Methode Complete de Clarinette” C. Baerman “Complete Method for Clarinet” H. Klose “Klarnet Metodu Vol. II” Bağlama: ALİM Yaşar Kemal- Aydın Atalay “Bağlama Metodu 1” , Aktüel Editions, 2004, İstanbul ALTUĞ, Nevzat,Teknik Bağlama Eğitimi ve Usuller, Anadolu Matbaacılık, İzmir,1999 TURHAN, Salih,Türk Halk Musikisinde Çeşitli Görüşler, Kültür Bakanlığı Editions, Ankara, 1992 ÖZGÜL, Mustafa, TURHAN, Salih, DÖKMETAŞ, Kubilay, Notalarıyla Uzun Havalarımız, Kültür Bakanlığı Editions, Ankara, 1996 TAPTIK, Güray, Notaları ve Tavırları ile Türküler, Çaba Edition, Ankara, 1972 SARISÖZEN, Muzaffer, Türk Halk Müziğinde Usuller, Mifad Editions, Ankara, 1970 YENER, Sabri, Bağlama Öğretim Metodu, Erhan Ofset Matbaacılık, Trabzon, 1991 PARLAK, Erol, Şelpe Tekniği Metodu, Ekin Editions, İstanbul, 2001 BİRDOĞAN, Nejat, Notalarıyla Türkülerimiz, Özgür Edition, İstanbul, 1988 TURAN, Bahattin, Notalarıyla Samahlarımız, Ekol Editions, İzmir, 2000 Şan: Davran, K., Öztürk,F.G. (2009).Şan İçin Piyano Eşlikli Şarkılar I(1.b), Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Halk Türküleri, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara. Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Okul Şarkıları, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Baritones, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Bass, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Mezzo- Soprano, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Soprano, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Tenor, G. Schırmer: New York. Şimşek, G. (1997). Şan İçin Piyano Eşlikli Albüm, Ankara. Tuğcular, E. (2011). Şan İçin Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 45 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 45 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 1 1 1
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 2 4
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 2 2 4
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 2 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 2 8
Final Sınavı 4 2 8
0
0
Toplam İş Yükü 37