|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİKRİYE ALKIM ARI (alkimari@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİKRİYE ALKIM ARI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı yakın ilişkilerin kuramsal temellerini ve yakın ilişkileri etkileyen temel faktörleri, bağlanma kuramı, şema kuramı ve transaksiyonel analiz hakkında bilgi vermek ve bu üç kuram çerçevesinde yakın ilişkileri etkileyen faktörleri kavramalarını sağlamak ve bu doğrultuda psikolojik danışma becerileri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yakın ilişkilerin temelinde yatan sorunları açıklayabilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yakın ilişkilerin temelinde yatan sorunlara çözüm üretebilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yakın ilişki problemlerine yönelik alternatif bakış açıları geliştirebilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yakın ilişkilerin temelleri, bağlanma stilleri, davranışı model alma, şemalar, şema terapi, aile şemaları, transaksiyonel analiz. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı, bağlanma, şema terapi, transaksiyonel analiz giriş | Anlatım Yöntemi |
2 | Bağlanma Kuramı Bağlanma stilleri | Anlatım Yöntemi |
3 | Bağlanma kuramı ve ayrılma Bağlanma türlerinin yakın ilişkilere etkisi | Anlatım Yöntemi |
4 | Bilişsel şemalar ve kuram | Anlatım Yöntemi |
5 | Bilişsel şemalar, şemaların oluşumu, uyumsuz şemalar | Anlatım Yöntemi |
6 | Bilişsel şemalar, şemaların oluşumu, uyumsuz şemalar, uyumsuz şemaların yakın ilişkilere etkisi | Anlatım Yöntemi |
7 | Aile şemaları | Anlatım Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Şema terapi video gösterimi | Video gösterimi |
10 | Bağlanma stilleri ve şema terapi tez incelemesi | Proje sunumu |
11 | Transaksiyonel kuramsal temeli | Anlatım Yöntemi |
12 | Transaksiyonel analiz ego durumları | Anlatım Yöntemi |
13 | Transaksiyonel analizde oyunlar ve senaryolar | Anlatım Yöntemi |
14 | Transaksiyonel analiz terapisi | Anlatım Yöntemi |
15 | Genel değerlendirme | Tartışma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Young, J. (2017). Şema Terapi, Litera Yayıncılık | |
2 | Bowlby, J. (2014), Ayrılma. Pinhan Yayıncılık | |
3 | Bowlby, J. (2012). Bağlanma. Pinhan Yayıncılık | |
4 | Richard G. Erskine, R. G. (2017). Modern Psikoterapide Transaksiyonel Analiz, Nobel Akademik Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar, projeksiyon, yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 128 |