Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / RPDAE 304 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: RPDAE 304 Adı: PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ Teorik+Uygulama: 1+2 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİKRİYE ALKIM ARI (alkimari@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİKRİYE ALKIM ARI,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin genel amacı psikolojik danışmaya ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Psikolojik danışmaya ilişkin temel kavram ve ilkelerini açıklayabilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Psikolojik danışmada danışana amaç belirlemesine rehberlik edebilir. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Danışanın sorununa uygun psikolojik danışma strateji ve müdahalelerini belirleyebilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Psikolojik danışman ve danışan arasında etkili bir iletişim kurmak için psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel becerileri uygulayabilir. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Psikolojik danışma sürecinde oturumları yönetme, danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırma, amaç oluşturma, ileri psikolojik danışma becerilerini kullanma, strateji belirleme ve müdahale seçme, sonlandırma ve izleme konularında gerekli olan bilgi ve becerileri kapsar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi ve Kuralları Gelişimsel Yardım Modeli Aşamalı Yaklaşıma Giriş Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
2 Psikolojik Danışma Sürecine Genel Bir Bakış: Aşamalar, Psikolojik Danışma İlişkisi, Yetkin Psikolojik Danışman Becerileri Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
3 Birinci aşama danışman becerileri Sosyal zeka, Etkin dinleme, fiziksel dinleme Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
4 Birinci aşama danışman becerleri, başlangıç düzeyde doğru empati Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
5 Birinci aşama danışman becerileri, içtenlik, saygı, somutluk Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
6 Birinci aşama danışman becerileri, sosyal etki aracılığıyla yardım etme, uzmanlık güvenilir olmak,danışanın motivasyonu Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
7 İkinci aşama danışman becerileri, danışanın ikinci aşamadaki amacı, bakış açısında değişim Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
8 Ara Sınav
9 İkinci aşama danışman becerileri, ileri düzeyde doğru empati Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
10 İkinci aşama danışman becerileri, ileri düzeyde doğru empati Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
11 İkinci aşama danışman becerileri, yüzleştirme Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
12 İkinci aşama danışman becerileri, yüzleştirme, yüzleştirme tarzı, anlık olma Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
13 Üçüncü aşama eylem programları, davranış değişikliğinin değerlendirilmesi, pekiştirme, cezalandırma, kaçınma Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
14 Eylem programı olarak birinci ve ikinci aşamalar, zorunlu alan analizi Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
15 Eylem programı olarak birinci ve ikinci aşamalar, zorunlu alan analizi Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Egan G., (2011). Psikolojik danışma becerileri (Çev.Ö. Yüksel). Kaknüs Yayınları.
2 Acar-Voltan, N. (2020). Yeniden terapötik iletişim - Kişiler arası ilişkiler. Nobel Akademik Yayıncılık
3 Capuzzi, D., Gross, D.R. (2007). Counseling and psychotherapy: Theories and interventions.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 %40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 %60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 6 18
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 118