|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİKRİYE ALKIM ARI (alkimari@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİKRİYE ALKIM ARI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin genel amacı psikolojik danışmaya ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Psikolojik danışmaya ilişkin temel kavram ve ilkelerini açıklayabilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Psikolojik danışmada danışana amaç belirlemesine rehberlik edebilir. |
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Danışanın sorununa uygun psikolojik danışma strateji ve müdahalelerini belirleyebilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Psikolojik danışman ve danışan arasında etkili bir iletişim kurmak için psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel becerileri uygulayabilir. |
PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Psikolojik danışma sürecinde oturumları yönetme, danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırma, amaç oluşturma, ileri psikolojik danışma becerilerini kullanma, strateji belirleme ve müdahale seçme, sonlandırma ve izleme konularında gerekli olan bilgi ve becerileri kapsar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi ve Kuralları Gelişimsel Yardım Modeli Aşamalı Yaklaşıma Giriş | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
2 | Psikolojik Danışma Sürecine Genel Bir Bakış: Aşamalar, Psikolojik Danışma İlişkisi, Yetkin Psikolojik Danışman Becerileri | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
3 | Birinci aşama danışman becerileri Sosyal zeka, Etkin dinleme, fiziksel dinleme | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
4 | Birinci aşama danışman becerleri, başlangıç düzeyde doğru empati | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
5 | Birinci aşama danışman becerileri, içtenlik, saygı, somutluk | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
6 | Birinci aşama danışman becerileri, sosyal etki aracılığıyla yardım etme, uzmanlık güvenilir olmak,danışanın motivasyonu | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
7 | İkinci aşama danışman becerileri, danışanın ikinci aşamadaki amacı, bakış açısında değişim | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | İkinci aşama danışman becerileri, ileri düzeyde doğru empati | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
10 | İkinci aşama danışman becerileri, ileri düzeyde doğru empati | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
11 | İkinci aşama danışman becerileri, yüzleştirme | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
12 | İkinci aşama danışman becerileri, yüzleştirme, yüzleştirme tarzı, anlık olma | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
13 | Üçüncü aşama eylem programları, davranış değişikliğinin değerlendirilmesi, pekiştirme, cezalandırma, kaçınma | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
14 | Eylem programı olarak birinci ve ikinci aşamalar, zorunlu alan analizi | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
15 | Eylem programı olarak birinci ve ikinci aşamalar, zorunlu alan analizi | Anlatma yöntemi, tartışma yöntemi, beceri geliştirme çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Egan G., (2011). Psikolojik danışma becerileri (Çev.Ö. Yüksel). Kaknüs Yayınları. | |
2 | Acar-Voltan, N. (2020). Yeniden terapötik iletişim - Kişiler arası ilişkiler. Nobel Akademik Yayıncılık | |
3 | Capuzzi, D., Gross, D.R. (2007). Counseling and psychotherapy: Theories and interventions. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 6 | 18 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 118 |