Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOSAE 305 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOSAE 305 Adı: SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET DURMAZ (ahmetdurmaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sosyal Bilgiler Öğretimi 1 dersi, sosyal bilgiler öğretmen adaylarını öğretme-öğrenme sürecinde strateji, ilke, yaklaşım, yöntem ve tekniklerden yararlanma konusunda bilinçlendirmeyi amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sosyal Bilgilerin amacı ve doğasını kavrar PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Sosyal bilgiler içeriği ve yapısını bilir PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanıyla ilgili yurt içi ve dışında yapılan bilimsel araştırmalar ışığında özgün bilimsel araştırmalar yapar.
PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
PÇ-12 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Sosyal Bilgiler öğretim geleneklerini kavrar PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanıyla ilgili yurt içi ve dışında yapılan bilimsel araştırmalar ışığında özgün bilimsel araştırmalar yapar.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Sosyal Bilgiler öğretiminde içerik seçimi ve düzenlenmesinde benimsenen ilkeleri bilir PÇ-1 Kazanımları dikkate alarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, ölçme ve değerlendirme uygulamalarını öğrenci gelişim özelliklerine, bireysel farklılık ve ihtiyaçlarına göre uyarlayarak kullanır.
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Türkçeyi güzel ve etkili kullanarak sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
PÇ-21 Öğrencilerin gelişimsel özellikleri, davranış yönetimi, öğrenme biçimleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sosyal bilgilerde aşamalı sınıflamaya uygun amaç yazma örnekleri; sosyal bilgiler öğretiminde içerik seçimi ve düzenlenmesinde benimsenen ilkeler; içerik yaklaşımlarının sosyal bilgiler öğretimi bakımından incelenmesi; sosyal bilgilerde öğretme-öğrenme süreçleri kapsamında strateji, ilke, yaklaşım, yöntem ve tekniklerden yararlanma.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sosyal bilgiler ve tarihsel gelişimi Anlatım, Soru cevap, tartışma
2 Sosyal bilgiler öğretiminde temel ilkeler Anlatım, Soru cevap, tartışma
3 Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaklaşımlar (Sosyal Bilgiler Gelenekleri) Anlatım, Soru cevap, tartışma
4 Sosyal Bilgiler öğretim programları Anlatım, Soru cevap, tartışma
5 Sosyal bilgiler ders kitapları Anlatım, Soru cevap, tartışma
6 Sosyal bilgiler eğitiminde bilgisayar ve internetten yararlanma Anlatım, Soru cevap, tartışma
7 Grafik ve tablo okuma becerilerinin geliştirilmesi Anlatım, Soru cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Sosyal bilgiler derslerinde görsel materyal ve doküman kullanımı Anlatım, Soru cevap, tartışma
10 Sosyal bilgiler dersinde kullanılan başlıca öğretim yöntem ve teknikleri Anlatım, Soru cevap, tartışma
11 Biribirini Etkileyerek/Birlikte Öğretim Yöntem-Teknikleri Anlatım, Soru cevap, tartışma
12 Deneyerek/Yaparak Öğrenme Yöntem-Teknikleri Anlatım, Soru cevap, tartışma
13 Bağımsız Çalışırken Kullanılan Yöntem-Teknikler Anlatım, Soru cevap, tartışma
14 Doğrudan Öğretim Yöntem- Teknikleri Anlatım, Soru cevap, tartışma
15 Dolaylı Öğretim Yöntem-Teknikleri Anlatım, Soru cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Öztürk, C. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi. Demokratik Vatandaşlık Eğitimi.
2 Sever, R. (2015). Sosyal bilgiler öğretimi. Nobel.
3 Açıkalın, M. (2021). Araştırmaya dayalı sosyal bilgiler öğretimi. Yeni İnsan Yayınevi.
4 ÇELİKKAYA, T. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretimi I.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1 1 40
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 1 1 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 14 42
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 145