Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOSAE 306 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOSAE 306 Adı: SİYASİ COĞRAFYA VE TÜRKİYE JEOPOLİTİĞİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALİ MEYDAN (meydan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Siyasi coğrafya ve siyasi coğrafyayla ilgili başlıca görüşler hakkında bilgi vermek, siyasi coğrafyada fiziki, beşeri ve ekonomik etkenlerle dünya üzerinde bulunan siyasi, askeri ve ekonomik teşkilatların Dünya ve Türkiye platformunda ele alınarak öğretmen adaylarına düzenli bir şekilde kavratmak, ülke siyasetlerine etki eden faktörleri öğretmek, bu faktörlerin ülkelerin kalkınmalarına olan etkilerinin ülkeleri karşılaştırarak öğretmek, Türkiye'nin çevre siyasetini bir olgu olarak öğretmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Jeopolitik konumun ülkelerin gelişimindeki rolü hakkında çıkarımda bulunur. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
PÇ-18 Öğretim sürecinde çevre, kurum ve kuruluşlardan yararlanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Siyasi coğrafya kuramlarının önemini yorumlar. PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-18 Öğretim sürecinde çevre, kurum ve kuruluşlardan yararlanır.
PÇ-22 Nitelikli öğretici olur; yeniliklere, değişime ve gelişime açık, yarının dünyasına hazır, kişilikli birer sosyal bilgiler öğretmeni olarak topluma katılır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkiye'yi etkileyen siyasi sorunlara yönelik çözüm önerileri sunar. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara, demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki ve sosyal proje ve etkinliklere katılır, proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Siyasi coğrafyanın, coğrafya bilimi içindeki yeri, mekansal analiz ve öğrenmeyi kolaylaştıran araç-gereçlerin kullanımı; Siyasi coğrafya, kıta ve ülkelerin öğrenilmesinde anahtar öğeler; haritalardan yararlanılarak enlem ilişkileriyle konumlandırma ve iklim kuşaklarıyla yeryüzü şekilleri ve doğal kaynakları belirleme; siyasi coğrafyada fiziki etmenler; konum, iklim, bitki örtüleri, yeryüzü şekilleri, ülke biçimleri, sınırları; siyasi coğrafyada beşerî etmenler; nüfus özellikleri, yerleşme biçimleri, ekonomik yapı; siyasi coğrafya kuramları (Büyük Orta Doğu Projesi, Uygarlıklar Çatışması Kuramı, küresel iklim değişikliği); coğrafi özelliklerden yararlanılarak siyasi coğrafya kuramı oluşturma; Türkiye’nin jeopolitiği, Dünya ve Türkiye’yi etkileyen ülke birlikleri; Türkiye’yi etkileyen siyasi coğrafya bölgeleri (Avrupa Birliği, Orta Doğu, Balkanlar, Kıbrıs, Kafkaslar ve Orta Asya); Dünya’yı ve Türkiye’yi etkileyen siyasi sorunlar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş,siyasi coğrafyanın önemi ve özellikleri Düz anlatım, soru cevap, tartışma
2 Siyasi coğrafyada fiziksel etkenler Düz anlatım, soru cevap, tartışma
3 Konum,alan,biçim Düz anlatım, soru cevap, tartışma
4 Sınırlar Düz anlatım, soru cevap, tartışma
5 Yerşekilleri,iklim,sularve topraklar Düz anlatım, soru cevap, tartışma
6 Siyasi coğrafyada beşeri etkenler Düz anlatım, soru cevap, tartışma
7 Nüfus ve yerleşme özellikleri Düz anlatım, soru cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Ekonomik etkenler Düz anlatım, soru cevap, tartışma
10 Siyasi coğrafya ile ilgili başlıca görüşler Düz anlatım, soru cevap, tartışma
11 Jeopolitik görüşlerin gelişim ve dönüşümü Düz anlatım, soru cevap, tartışma
12 Başlıca hakimiyet teorileri Düz anlatım, soru cevap, tartışma
13 Uluslararası teşkilatlar ve Türkiye Düz anlatım, soru cevap, tartışma
14 Dünya platformunda Türkiye Düz anlatım, soru cevap, tartışma
15 Genel değerlendirme Düz anlatım, soru cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akengin, H. (2010). Siyasi Coğrafya. İnsan ve Mekan Yönetimi, Pegem Akademi, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, harita, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 1 3
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 1 3
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60