|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALİ MEYDAN (meydan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Siyasi coğrafya ve siyasi coğrafyayla ilgili başlıca görüşler hakkında bilgi vermek, siyasi coğrafyada fiziki, beşeri ve ekonomik etkenlerle dünya üzerinde bulunan siyasi, askeri ve ekonomik teşkilatların Dünya ve Türkiye platformunda ele alınarak öğretmen adaylarına düzenli bir şekilde kavratmak, ülke siyasetlerine etki eden faktörleri öğretmek, bu faktörlerin ülkelerin kalkınmalarına olan etkilerinin ülkeleri karşılaştırarak öğretmek, Türkiye'nin çevre siyasetini bir olgu olarak öğretmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Jeopolitik konumun ülkelerin gelişimindeki rolü hakkında çıkarımda bulunur. |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar. PÇ-18 Öğretim sürecinde çevre, kurum ve kuruluşlardan yararlanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Siyasi coğrafya kuramlarının önemini yorumlar. |
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-18 Öğretim sürecinde çevre, kurum ve kuruluşlardan yararlanır. PÇ-22 Nitelikli öğretici olur; yeniliklere, değişime ve gelişime açık, yarının dünyasına hazır, kişilikli birer sosyal bilgiler öğretmeni olarak topluma katılır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye'yi etkileyen siyasi sorunlara yönelik çözüm önerileri sunar. |
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır. PÇ-7 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara, demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki ve sosyal proje ve etkinliklere katılır, proje ve etkinlikler planlar ve uygular. PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır. PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Siyasi coğrafyanın, coğrafya bilimi içindeki yeri, mekansal analiz ve öğrenmeyi kolaylaştıran araç-gereçlerin kullanımı; Siyasi coğrafya, kıta ve ülkelerin öğrenilmesinde anahtar öğeler; haritalardan yararlanılarak enlem ilişkileriyle konumlandırma ve iklim kuşaklarıyla yeryüzü şekilleri ve doğal kaynakları belirleme; siyasi coğrafyada fiziki etmenler; konum, iklim, bitki örtüleri, yeryüzü şekilleri, ülke biçimleri, sınırları; siyasi coğrafyada beşerî etmenler; nüfus özellikleri, yerleşme biçimleri, ekonomik yapı; siyasi coğrafya kuramları (Büyük Orta Doğu Projesi, Uygarlıklar Çatışması Kuramı, küresel iklim değişikliği); coğrafi özelliklerden yararlanılarak siyasi coğrafya kuramı oluşturma; Türkiye’nin jeopolitiği, Dünya ve Türkiye’yi etkileyen ülke birlikleri; Türkiye’yi etkileyen siyasi coğrafya bölgeleri (Avrupa Birliği, Orta Doğu, Balkanlar, Kıbrıs, Kafkaslar ve Orta Asya); Dünya’yı ve Türkiye’yi etkileyen siyasi sorunlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş,siyasi coğrafyanın önemi ve özellikleri | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
2 | Siyasi coğrafyada fiziksel etkenler | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
3 | Konum,alan,biçim | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
4 | Sınırlar | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
5 | Yerşekilleri,iklim,sularve topraklar | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
6 | Siyasi coğrafyada beşeri etkenler | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
7 | Nüfus ve yerleşme özellikleri | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ekonomik etkenler | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
10 | Siyasi coğrafya ile ilgili başlıca görüşler | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
11 | Jeopolitik görüşlerin gelişim ve dönüşümü | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
12 | Başlıca hakimiyet teorileri | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
13 | Uluslararası teşkilatlar ve Türkiye | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
14 | Dünya platformunda Türkiye | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Düz anlatım, soru cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akengin, H. (2010). Siyasi Coğrafya. İnsan ve Mekan Yönetimi, Pegem Akademi, Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, harita, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |