Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOSAE 508 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOSAE 508 Adı: SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TARİHSEL KANITLARIN KULLANILMASI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET GALİP YÜCEL (ahmetyucel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sosyal bilgilerde tarih öğretiminde yerel tarih, sözlü tarih ve tarihsel kanıtların kullanımına yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel kanıt kullanabilir. PÇ-1 Kazanımları dikkate alarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, ölçme ve değerlendirme uygulamalarını öğrenci gelişim özelliklerine, bireysel farklılık ve ihtiyaçlarına göre uyarlayarak kullanır.
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
PÇ-22 Nitelikli öğretici olur; yeniliklere, değişime ve gelişime açık, yarının dünyasına hazır, kişilikli birer sosyal bilgiler öğretmeni olarak topluma katılır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih çalışmaları kullanabilir. PÇ-1 Kazanımları dikkate alarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, ölçme ve değerlendirme uygulamalarını öğrenci gelişim özelliklerine, bireysel farklılık ve ihtiyaçlarına göre uyarlayarak kullanır.
PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyal bilgiler öğretiminde yerel tarih çalışmaları kullanabilir. PÇ-1 Kazanımları dikkate alarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, ölçme ve değerlendirme uygulamalarını öğrenci gelişim özelliklerine, bireysel farklılık ve ihtiyaçlarına göre uyarlayarak kullanır.
PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-12 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-22 Nitelikli öğretici olur; yeniliklere, değişime ve gelişime açık, yarının dünyasına hazır, kişilikli birer sosyal bilgiler öğretmeni olarak topluma katılır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tarihsel kanıt, yerel tarih ve sözlü tarih çalışmalarının teorik bilgisi; araştırma ve uygulamaların örnekleri; Sosyal Bilgiler öğretiminde bu tür tarih çalışmalarından faydalanılmasının teorik ve uygulamalı örnekleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel kavramlar Anlatım, soru cevap, tartışma
2 Tarih öğretiminin amaçları, tarihsel düşünme becerileri Anlatım, soru cevap, tartışma
3 Öğrenme kuramları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile tarih öğretimi Anlatım, soru cevap, tartışma
4 Kanıt temelli öğrenme, tarihsel kanıtlar ve tarih öğretimi Anlatım, soru cevap, tartışma
5 Yerel tarih, sözlü tarih ve tarih öğretimi, uygulama örnekleri Anlatım, soru cevap, tartışma
6 Sosyal bilgilerde tarih öğretiminde yazılı kaynakların kullanılması, uygulama örnekleri Anlatım, soru cevap, tartışma
7 Sosyal bilgilerde okul dışı mekanların tarih öğretiminde kullanılması, uygulama örnekleri Anlatım, soru cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Sosyal bilgilerde edebi ürünlerle tarih öğretimi, uygulama örnekleri Anlatım, soru cevap, tartışma
10 Sosyal bilgilerde tarih öğretiminde resim, fotoğraf, film ve belgesellerin kullanılması, uygulama örnekleri Anlatım, soru cevap, tartışma
11 Uygulamaya yönelik makalelerin incelenmesi Anlatım, soru cevap, tartışma
12 Uygulamaya yönelik makalelerin incelenmesi Anlatım, soru cevap, tartışma
13 Uygulamaya yönelik makalelerin incelenmesi Anlatım, soru cevap, tartışma
14 Uygulamaya yönelik makalelerin incelenmesi Anlatım, soru cevap, tartışma
15 Uygulamaya yönelik makalelerin incelenmesi Anlatım, soru cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Demircioğlu, İ. H. (2015). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, makale, kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 2 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 2 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120