Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOSAE 404 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOSAE 404 Adı: İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RECEP KÜREKLİ (recepkurekli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İnsan hakları, demokrasiye ilişkin temel bilgileri kazanma

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan hakları ve demokrasi kavramları ve tarihsel gelişimlerini açıklar. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara, demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
PÇ-17 Alana yakın görülen demokrasi, insan hakları ve vatandaşlık dallarda çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İnsan hakları ve demokrasinin güncel ve toplumsal alanlarına ilişkin değerlendirme yapar. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara, demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
PÇ-17 Alana yakın görülen demokrasi, insan hakları ve vatandaşlık dallarda çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İnsan hakları ve demokrasi eğitiminin önemini açıklar. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara, demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
PÇ-17 Alana yakın görülen demokrasi, insan hakları ve vatandaşlık dallarda çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi Anlatım, Soru cevap, tartışma
2 Demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları Anlatım, Soru cevap, tartışma
3 Farklı demokrasi anlayışları Anlatım, Soru cevap, tartışma
4 Demokratik kültür Anlatım, Soru cevap, tartışma
5 Okulda ve ailede demokrasi Anlatım, Soru cevap, tartışma
6 Demokratik yurttaşlık Anlatım, Soru cevap, tartışma
7 Haklar ve özgürlükler Anlatım, Soru cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Çocuk hakları Anlatım, Soru cevap, tartışma
10 Kadın hakları Anlatım, Soru cevap, tartışma
11 İnsan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.) Anlatım, Soru cevap, tartışma
12 nsan hakları alanında yaşanan temel sorunlar Anlatım, Soru cevap, tartışma
13 İnsan hakları ve demokrasi eğitimi Anlatım, Soru cevap, tartışma
14 İnsan hakları ve demokrasi eğitimi Anlatım, Soru cevap, tartışma
15 Değerlendirme Anlatım, Soru cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Töre Temiz,E. (2005). Vatandaşlık Bilgisi. İstanbul: Lisans yayıncılık.
2 Doğan, İ.(2007). Modern Toplumda Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları, "İnsan Haklarının Kültürel Temelleri", Ankara: Pegem A Yayıncılık.
3 Kıncal,R.(2004).Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
4 Altunya, N.(2003). Eğitim Fakülteleri İçin Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım
5 Doğan, V.(2006). Türk Vatandaşlık Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
6 Anar, E. (1996 ) İnsan Hakları Tarihi. İstanbul.
7 Karaman-Kepenekçi, Y(2014)Eğitimciler için İnsan Hakları ve Vatandaşlık. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 86