Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOSAE 512 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOSAE 512 Adı: TÜRKİYE’NİN EKONOMİK YAPISI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET DURMAZ (ahmetdurmaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, katılımcı öğrencilerin Türkiye ekonomisinin tarihsel gelişimi bağlamıyla birlikte yapısal sorunlarını saptayarak analiz edebilmesi ve çözüm önerebilmesini; makro ekonomik sorunları ; kalkınma ve planlama ilişkisini anlayabilmesini, güncel ekonomik gelişmeleri anlayarak izlemesini sağlayabilmektir

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkiye ekonomisinin gelişimini ve temel özelliklerini kavrar PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
PÇ-15 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenme için gerekli bilgiye ulaşma yollarını bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkiye ekonomisi hakkında ekonomist perspektifiyle bir anlayış geliştirmiş olur PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanıyla ilgili yurt içi ve dışında yapılan bilimsel araştırmalar ışığında özgün bilimsel araştırmalar yapar.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki ve sosyal proje ve etkinliklere katılır, proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
PÇ-15 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenme için gerekli bilgiye ulaşma yollarını bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkiye ekonomisindeki sosyo-ekonomik göstergeleri yorumlar PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ekonomiye dair temel kavramlar; Türkiye’nin makroekonomik yapısı; sosyal bilgiler öğretiminin (üretim, tüketim ve dağıtım öğrenme alanı başta olmak üzere) çeşitli öğrenme alanları ile ilişkili bilgi, beceri öğretimi ve uygulama örnekleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kavramlar. Ekonomi ve toplumun diğer faaliyet alanlarıyla ilişkisi- Eğitim, Sağlık, Güvenlik, Savunma, Bilim, Sanat Anlatım, Soru cevap, tartışma
2 Türkiye ekonomisinin temel kurumları ve bileşenleri. Anlatım, Soru cevap, tartışma
3 Türkiye Ekonomisinin Temel Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru cevap, tartışma
4 Türkiye’de Gelir Dağılımı ve Yoksulluk Anlatım, Soru cevap, tartışma
5 Türkiye’de İşsizlik ve İşsizlikle Mücadele Politikaları Anlatım, Soru cevap, tartışma
6 Türkiye ve Dış Ekonomik İlişkiler Anlatım, Soru cevap, tartışma
7 Türkiye’de İzlenen Büyüme ve Kalkınma Modelleri Anlatım, Soru cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Enflasyon ve Enflasyonla Mücadele Politikaları Anlatım, Soru cevap, tartışma
10 Merkez Bankası ve Para Politikası Uygulamaları Anlatım, Soru cevap, tartışma
11 Türkiye Ekonomisi Krizler ve Küresel İlişkileri Anlatım, Soru cevap, tartışma
12 Türkiye’de Büyüme kalkınma- Planlı Kalkınma Yılları ve kalkınma Planları Anlatım, Soru cevap, tartışma
13 Türkiye’de Planlama ve Eğitim Anlatım, Soru cevap, tartışma
14 Neoliberal Politikalar ve Türkiye’nin Bu Politikaların Uygulanmasındaki Yeri Anlatım, Soru cevap, tartışma
15 Türkiye Ekonomisinin Mevcut Durumu ve Geleceğe Dönük Eğilimleri Anlatım, Soru cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Pamuk, Ş. (2019). Türkiye'nin 200 yıllık iktisadi tarihi(10. Baskı). İstanbul: İş Bankası Yayınları
2 Sönmez, M. (1998). Türkiye'de doğu-batı uçurumu: Bölgesel eşitsizlik. İstanbul: Alan Yayıncılık
3 Şenses, F. (2001). Küreselleşmenin öteki yüzü: Yoksulluk. İstanbul: Alan Yayıncılık
4 Ercan, F. ve Akkaya, Y. (2005). Kapitalizm ve Türkiye I:Kapitalizm, tarih ve ekonomi. Ankara: Dipnot Yayınları
5 Ercan, F. ve Akkaya, Y. (2005). Kapitalizm ve Türkiye II:Emek, siyasal yaşam ve bölgesel kalkınma. Ankara: Dipnot Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 86