Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOSAE 403 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOSAE 403 Adı: SANAT VE MÜZE EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET GALİP YÜCEL (ahmetyucel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sanat ve müze eğitimi hakkında öğrencilere bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sanat ve estetik kavramlarını açıklar. PÇ-13 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir.
PÇ-22 Nitelikli öğretici olur; yeniliklere, değişime ve gelişime açık, yarının dünyasına hazır, kişilikli birer sosyal bilgiler öğretmeni olarak topluma katılır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sanatı ortaya çıkaran etmenleri ve sanatın gelişimini değerlendirir. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sanatın toplumsal, kültürel ve politik etkilerini değerlendirir. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-9 Eleştirel bir yaklaşımla değerlendirdiği bilgi ve becerileri, iyi düşünülmüş kararlar veren etkin bir vatandaş olarak alanında ve sosyal hayatta karşılaştığı sorunları çözmekte kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sanal müzeleri eğitim süreçlerinde kullanır. PÇ-1 Kazanımları dikkate alarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, ölçme ve değerlendirme uygulamalarını öğrenci gelişim özelliklerine, bireysel farklılık ve ihtiyaçlarına göre uyarlayarak kullanır.
PÇ-3 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak öğrenci, veli ve paydaşlarla etkili iletişim kurar.
PÇ-22 Nitelikli öğretici olur; yeniliklere, değişime ve gelişime açık, yarının dünyasına hazır, kişilikli birer sosyal bilgiler öğretmeni olarak topluma katılır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Müzede eğitim etkinlikleri geliştirir. PÇ-12 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir.
PÇ-18 Öğretim sürecinde çevre, kurum ve kuruluşlardan yararlanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Estetik, yaratıcılık, sanat eleştirisi ve sanat tarihi gibi kavramların tanımlanması; başlangıcından günümüze değin farklı kültürlerde ve dönemlerde ortaya konan sanat eserlerinden örneklerin incelenmesi; çağdaş bir sanat ve estetik anlayışı; müze ve müzenin işlevi; sosyal bilgilerde müzenin eğitim amaçlı kullanımının önemi; müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Güzel, iyi, beğeni, estetik ve yaratıcılık kavramları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Sanat, sanat eleştirisi, sanat tarihi kavramları ve sanatı ortaya çıkaran etmenler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Sanatın yapısını ve gelişimini etkileyen faktörler, çağdaş bir sanat ve estetik anlayışı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Sanatın toplumsal, kültürel ve politik etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Çeşitli dönemlere ve türlere ait sanat eserlerinden örnekler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Sanat ve eğitim ilişkisi ve sanat eğitimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Müze ve müze türleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Müze eğitimi ve müzede eğitim etkinlikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Sosyal bilgiler öğretiminde sanat ve müze eğitimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Sosyal bilgiler öğretim programı, sanat ve müze eğitimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Sanat ve müze eğitimi uygulamaları kapsamında örnek etkinlikler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Sanat ve müze eğitimi uygulamaları kapsamında örnek etkinlikler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Sanal müze gezisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Sanal müze gezisi ve geliştirilen müze etkinliklerinin değerlendirilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Alakuş, A. O., Mercin, L. (2011). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. Ankara: Pegem Yayınevi.
2 Artun, A. (2021). Müze ve Modernlik/ Sanat Müzeleri 1 Ankara: İletişim Yayınevi
3 Baratalı, S. (2012). 1980 Sonrası Sanatta Deneysel Yaklaşımlar (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=CfDgWphKxTYMAGUIoDgbiw&no=vaiUtDQupXeJ_aa9tcwUvA veri tabanından erişildi.
4 Baratalı, S. (2019). Eklektik Hayatlardan Deneysel Sanat Uygulamaları (Sanatta YeterlikTez Çalışması). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=sV9YgLu41_VrvqWZlqcdvw&no=-X32w9BRTixAcep_1PXFcg veri tabanından erişildi.
5 Kahraman, M. E. (2020). Müze ve Sanat. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1 1 30
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 6 6
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 6 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 1 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 2 14
Final Sınavı 1 1 1
0
90 0
Toplam İş Yükü 60