Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / GK 101 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: GK 101 Adı: ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ 1 Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HÜRRİYET KURT KOŞAR (hkurt@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
HÜRRİYET KURT KOŞAR, BETÜL SÜRMELİ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk bağımsızlık savaşı, Atatürk ilke ve inkılâpları, Atatürkçü düşünce sistemi ve Türkiye Cumhuriyeti tarihi hakkında doğru bilgiler vermek, Türkiye ile Atatürk İlke ve İnkılâpları, Atatürkçü düşünceye yönelik tehditler hakkında doğru bilgiler vermek, Türk gençliğini vatanı, milleti ve devleti ile bölünmez bütünlük içinde Atatürk İlke ve inkılâpları ve Atatürkçü düşünce doğrultusunda millî hedefler etrafında birleştirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnkılâp tarihi ile ilgili kavramları tanımlayabilir. PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecini tartışabilir. PÇ-11 Türk eğitim sisteminin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Osmanlı Devleti'nin yıkılışı ile I.Dünya Savaşı arasında mukayese yapabilir. PÇ-13 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Milli Mücadele sürecini tartışabilir. PÇ-7 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara, demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÇ-11 Türk eğitim sisteminin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öncelikle temel kavramların anlatılmasından sonra Osmanlı Devleti'nin yıkılışı ve bu sırada yaptığı ıslahat hareketleri, yeni Türk Devleti’nin Kuruluş aşamaları, Türk İnkılâbının hazırlık dönemi ve Türk İstiklal Savaşı konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi dersini okutmanın amacı ve dersle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verebilir. Anlatma, Soru-Cevap
2 Osmanlı Devleti'nin yıkılışını ve Türk İnkılâbını hazırlayan sebeplere toplu bir bakış hakkında bilgi verebilir. (İç sebepler, Dış sebepler, Osmanlı Devleti'nin jeopolitik ve ekonomik durumu) Anlatma, Soru-Cevap
3 XIX. yüzyılda Osmanlı Devleti'nde yenileşme hareketleri hakkında bilgi verebilir. (Tanzimat, Islahat ve I. Meşrutiyet dönemleri) Anlatma, Soru-Cevap
4 Osmanlı Devleti'nin Dağılması sürecinde meydana gelen iç ve dış olayları sorgulayabilir. (Kırım Savaşı, 1877-78 Osmanlı-Rus Savaşı, Makedonya meselesi, 31 Mart olayı, Girit ve Bosna-Hersek'in elden çıkışı, Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları) Anlatma, Soru-Cevap
5 Osmanlı Devleti'nin son dönemindeki fikir akımlarını öğretebilir (Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük, Batıcılık, Adem-i Merkeziyetçilik, Sosyalizm) ve II. Meşrutiyet sürecinde Osmanlı Devleti) Anlatma, Soru-Cevap
6 Osmanlı Devleti’nin jeopolitiği ve ona karşı dış politika hakkında bilgi verebilir (savaşlar) Anlatma, Soru-Cevap
7 Osmanlı Devleti'nin son dönemi ve I. Dünya Savaşı'na giriş hakkında bilgi verebilir. Anlatma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 1. Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti arasındaki gelişen olayları öğretebilir. Anlatma, Soru-Cevap
10 Mondros Mütarekesi ve ona bağlı işgaller, Osmanlı’dan toprak istekleri ve Paris Barış Konferansı ile ilgili tüm gelişmeler hakkında bilgi sahibi olabilir. Anlatma, Soru-Cevap
11 Türk Milletinin bağımsızlık kararlılığı ve bu süreçte Mustafa Kemal Paşa'nın neler yaptığı hakkında bilgi verilebilir. Anlatma, Soru-Cevap
12 Milli Mücadele'nin hazırlıkları olan Kongreler hakkında geniş bir bilgi verebilir. Anlatma, Soru-Cevap
13 Misak-ı Milli Kararları ve TBMM'nin Açılması hakkında geniş bir bilgi sunabilir. Anlatma, Soru-Cevap
14 TBMM'nin aldığı kararlar ve önlemler konusunda bilgi sunabilir. Anlatma, Soru-Cevap
15 Genel değerlendirme yapabilir. Anlatma, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AKYÜZ, Y., KOCATÜRK,U., AYBARS,E., (1997). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I/1. Ankara: YÖK Matbaası.
2 ATATÜRK, M.K., (1984). Nutuk. Ankara: Başbakanlık Basımevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, bilgisayar, ders notu, slayt

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 11 11
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90