Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 204 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 204 Adı: EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FUNDA NALBANTOĞLU YILMAZ (fundan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar, araştırma süreci, veri toplama araçlarının genel özellikleri, verilerin analizi ve değerlendirilmesi, makale, tez ve veri tabanlarına erişim, araştırma modelleri ve türleri, bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar, nicel ve nitel araştırma desenleri, nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik, makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma, araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama, eğitimde aksiyon (eylem) araştırması konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-11 Türk eğitim sisteminin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Veri toplama tekniklerini açıklayabilir. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-11 Türk eğitim sisteminin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklayabilir. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-11 Türk eğitim sisteminin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Nicel ve nitel araştırma desenlerini açıklayabilir. PÇ-11 Türk eğitim sisteminin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Makale, tez ve veri tabanlarına erişebilir. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-3 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak öğrenci, veli ve paydaşlarla etkili iletişim kurar.
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenme için gerekli bilgiye ulaşma yollarını bilir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Alanı ile ilgili makale ya da tez inceleyip kritik edebilir. PÇ-2 Alanıyla ilgili bilgileri ve bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
PÇ-3 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak öğrenci, veli ve paydaşlarla etkili iletişim kurar.
PÇ-5 Alanıyla ilgili yurt içi ve dışında yapılan bilimsel araştırmalar ışığında özgün bilimsel araştırmalar yapar.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki ve sosyal proje ve etkinliklere katılır, proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenme için gerekli bilgiye ulaşma yollarını bilir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlayabilir. PÇ-3 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak öğrenci, veli ve paydaşlarla etkili iletişim kurar.
PÇ-10 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenme için gerekli bilgiye ulaşma yollarını bilir.
PÇ-20 Edindiği bilgiler doğrultusunda stratejiler geliştirme, eğitim programları oluşturma, materyal hazırlama bilgisine sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar, araştırma süreci, veri toplama araçlarının genel özellikleri, verilerin analizi ve değerlendirilmesi, makale, tez ve veri tabanlarına erişim, araştırma modelleri ve türleri, bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar, nicel ve nitel araştırma desenleri, nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik, makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma, araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama, eğitimde aksiyon (eylem) araştırması konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
2 Araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
3 Veri toplama araçlarının genel özellikleri, verilerin analizi ve değerlendirilmesi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
4 Makale, tez ve veri tabanlarına erişim Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, grup çalışması
5 Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, grup çalışması
6 Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
7 Araştırma modelleri ve türleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Nicel ve nitel araştırma desenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
10 Nicel ve nitel araştırma desenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
11 Örneklem, veri toplama, verilerin analizi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Bilimsel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
13 Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu, Soru-cevap, Grup Çalışması
14 Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu, Soru-cevap, Grup Çalışması
15 Eğitimde aksiyon (eylem) araştırması Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri.Ankara: Pegem Yayınları.
2 Yılmaz, K. ve Arık, R. S. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, ders notları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 8 1 40
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 11 11
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 4 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 3 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90