Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 303 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MB 303 Adı: EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİNE ZEHRA TURAN (zturan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EMİNE ZEHRA TURAN, MUHAMMET ŞEVKİ AYDIN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin ahlaki ve etik kurallar çerçevesinde karşılaşılan durumları analiz ederek, hem kişisel olarak alacağı kararlarda hem de mesleğinin iyi bir çalışanı olabilmesine rehberlik etmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramları tanımlar. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki ve sosyal proje ve etkinliklere katılır, proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
PÇ-17 Alana yakın görülen demokrasi, insan hakları ve vatandaşlık dallarda çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yöneticiler, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumluklarını açıklar. PÇ-18 Öğretim sürecinde çevre, kurum ve kuruluşlardan yararlanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyal, kültürel, ahlaki ve etik yönleriyle öğretmenlik mesleğini analiz eder. PÇ-14 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Eğitimde ahlak ve etikle ilgili sorunları analiz eder. PÇ-6 Sosyal bilimler ve onların ürettiği sosyal bilgiler eğitimine ilişkin bulgu, kuram ve uygulama bilgileri ışığında, eğitim amaçları ve öğrenci gereksinimlerine uygun planlama, düzenleme ve değerlendirme yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Eğitimde ahlak ve etikle ilgili sorunlara çözüm yolları üretir. PÇ-22 Nitelikli öğretici olur; yeniliklere, değişime ve gelişime açık, yarının dünyasına hazır, kişilikli birer sosyal bilgiler öğretmeni olarak topluma katılır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği; sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veli- ler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Etik bir eylem alanı olarak eğitim, öğretim ve okul Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 1-16).
2 Eğitim ve öğretim süreçlerinde etik Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 21-29).
3 Etik, Etik Teorileri ve ilgili kavramlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 21-29).
4 Meslek, Meslek etiği ve etik Kodlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 49-55)
5 Davranışın etik açıdan yargılanması ve etik karar verme Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 62-75)
6 Kamu Etiği Dünya'da ve Türkiye'de Öğretmenlik Meslek Etiği Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 77-82, s 85-95)
7 Öğretmenlik Mesleğinde Etik dışı davranışlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 119)
8 Ara Sınav
9 Etik Liderlik ve eğitim yöneticilerinin etik ilkeleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 95-119, s 125-149) Performans ödevi
10 Etik Liderlik ve eğitim yöneticilerinin etik ilkeleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 125-149) Performans ödevi
11 Eğitim Denetimi ve Eğitim müfettişlerinin etik ilkeleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 159-178) Performans ödevi
12 Psikolojik Danışma ve rehberlikte Etik- Özel Eğitimde etik Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 187-202) Performans ödevi
13 Öğrencilerin etik hak ve sorumlulukları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 205-214) Performans ödevi
14 Velilerin etik hak ve sorumlulukları- Okulların Toplumsal Sorumluluğu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 233-234) Performans ödevi
15 Etik Eğitimi: öğretmen ve öğrenciler için öneriler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi (Kitap, Eğitim ve Öğretimde Etik, s 233-234) Performans ödevi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Eğitim ve öğretimde etik, İnayet AYDIN, Pegem yayınları
2 Eğitimde Ahlak ve Eğitim, Ahmet Çoban , Behçet Oral , Mehmet Bars, Pegem Yayınları
3 Kaymakcan, R. (2007). Değerler ve Eğitimi. Dem Yayınları
4 Eğitim Ahlakı, Muhammed Şevki Aydın, Diyanet Yayınları
5 Eğitimde Ahlak ve Etik, Editor: A. Faruk Levent
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 9-14 1 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 5 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 4 12
       c) Performans Ödevi 1 3 3
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 5 15
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 89