Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / GK506 - GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ

Kodu: GK506 Adı: GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SALİHA BARATALI (salihabaratali@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Geleneksel Türk El Sanatları hakkında öğrencilere bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Geleneksel Türk El Sanatlarını tanımlayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sanat ve Zanaat farkını yorumlayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ahşap, Cam, Cilt, Çini, Seramik, Çömlek, Ebru, Halı, Kilim, Dokuma, İşleme, Hat, Kalemişi, Katı’, Keçe, Kumaş, Kuyum, Minyatür, Taş, Tezhip (Tasvir), Baston, Çalgı Yapım, Gölge Oyunu, Kaşık, Kispet, Sepet Tespih, Kaligrafi, Kırkyama, Sedef Kakma, Deri, Tophane Lüleciliği Sanatını tanımlayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Geleneksel Türk El Sanatları kapsamındaki sanatlarda usta çırak ilişkini yorumlayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Geleneksel Türk El Sanatları ve Avrupa sanatları arasındaki farkları yorumlayabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Geleneksel Türk El Sanatlarının gelecek nesillere aktarımının sağlanmasındaki temel hususları tartışabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Geleneksel Türk El Sanatlarının Avrupa’ya tanıtımında izlenebilecek yolları tartışabilir. PÇ-1 Saygı, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etik ve toplumsal sorumluluk, problem çözme, bağımsız ve takım halinde çalışma, sorumluluk alma ve yaşam boyu öğrenme beceri ve değerlerini bireysel ve sosyal yaşantısına yansıtır.
PÇ-2 Disiplinlerarası ve kültürlerarası bakış açısıyla hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders; Geleneksel Türk El Sanatlarını, uygulama metotlarını ve örneklerinin incelemelerini kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Geleneksel Türk El Sanatları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Ahşap Sanatı ve Cam Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Cilt Sanatı, Çini Sanatı, Seramik Sanatı, Çömlek Sanatları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Ebru Sanatı, Halı Sanatı, Kilim Sanatı, Dokuma Sanatları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 İşleme Sanatı, Hat Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Kalemişi Sanatı, Katı’ Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Keçe Sanatı, Kumaş Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Kuyum Sanatı, Minyatür Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Taş Sanatı, Tezhip (Tasvir) Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Baston Sanatı, Çalgı Yapım Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Gölge Oyunu Sanatı, Kaşık Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kispet Sanatı, Sepet Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Tesbih Sanatı, Kaligrafi Sanatı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kırkyama Sanatı, Sedef Kakma Sanatı, Deri Sanatı, Tophane Lüleciliği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kalyoncu, H. (2021). Türk Geleneksel El Sanatları. Ankara: Cinius yayınevi
2 Barışta, H. Ö. (2015). Türk El Sanatları. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları
3 Sözen, M. (1998). Geleneksel Türk El Sanatları. İstanbul: Golden Horn
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 6 18
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
90 0
Toplam İş Yükü 90