|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; geleneksel müziklerimizin, eğitimdeki yeri ve önemine dair bilgi ve Türk Halk Müziği toplu ses icrasında uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Doğru solunuma dayalı olarak ses üretebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Sesi doğru yerde ve doğru bir entonasyonla kullanabilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Koro ile kaynaşık ses elde edebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Türk müziği ses sistemi ve ses türlerini açıklayabilir. |
PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları
ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye
sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-13 Forms in Turkish Folk Music recognizes and performs according to their regions. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Bireysel ve toplu eser seslendirmede temel davranışları sergileyebilir. |
PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları
ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye
sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-13 Forms in Turkish Folk Music recognizes and performs according to their regions. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | Yorumlama yeteneklerini, koro kültürü ve disiplinini geliştirebilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. |
Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders; doğru solunuma dayalı olarak ses üretme, sesi doğru yerde ve doğru bir entonasyonla kullanma, rezonans bölgelerinde büyüterek zenginleştirme koro ile kaynaşık ses elde etme; Türk müziği ses sistemi ve ses türleri; bireysel ve toplu eser seslendirmede temel davranışları sergileme; yorumlama yeteneklerini geliştirme; koro kültürü ve disiplinini kazanma; Türk halk müziği eserlerini yöresel özelliklerine göre seslendirme; farklı yöre, form, usul, makam-dizide düzeye uygun Türk Halk müziği eserlerinden bir dağarcık oluşturma eğitimini kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Doğru solunuma dayalı olarak ses üretme. Nefes ses bağlantıları. | |
2 | Türk Müziği ses sistemi. Türk müziği seslerini seslendirme. | |
3 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Halk müziği eserlerinin teknik ve müzikal analizi. | |
4 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Halk müziği eserlerinin teknik ve müzikal analizi. | |
5 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Toplu söylemede karşılaşılan zorluklar ve çözümleri. | |
6 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Çalışılan eserlerin doğru tartım ve entonasyonla seslendirilmesi. | |
7 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Çalışılan eserlerin doğru tartım ve entonasyonla seslendirilmesi. | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Çalışılan eserlerin dinamiklerine (nüanslarına) uygun seslendirilmesi. | |
10 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Çalışılan eserlerin dinamiklerine (nüanslarına) uygun seslendirilmesi. | |
11 | Yöresel söyleme biçimleri ve özellikleri. Yöresel söyleme biçimlerinden örnekler. | |
12 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro uyum çalışmaları. | |
13 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro-şef uyum çalışmaları. | |
14 | Türk Halk Müziği dağarından örnekler. Koro-şef uyum çalışmaları. | |
15 | Türk Halk Müziği dağarı oluşturma. | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ALİM Y. K., - Aydın A. (2004) “Bağlama Metodu 1” ,İstanbul: Aktüel Yayınları | |
2 | TAPTIK, G. (1972) Notaları ve Tavırları ile Türküler, Ankara: Çaba Yayıncılık | |
3 | SARISÖZEN, M. (1970) Türk Halk Müziğinde Usuller, Ankara: Mifad Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar, müzik aletleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 4 | 7 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 116 |