Dersin İçeriği |
Bu ders: aşamalı olarak teknik alıştırma ve etütleri, Türk ve Dünya bestecilerinin eserlerinden örneklerin bireysel gelişmeye uygun olarak çalgıya özgü literatür ile okul müziği eğitiminde öğrenme öğretme etkinliklerini kapsamaktadır. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
gitar-Öğrencilerle dersin amacı, içeriği, hedef davranışları çalışma yöntemi ve değerlendirilmesi açıklanır.. piyano--Önceki dönem öğrenilen gamları, etütler ve eserleri hatırlama. La bemol majör ve Fa minör tonlarında dizi, kadanslar, uzun-kısa arpej ve oktavlı akor çevrimleri. keman-2. Konumda teorik bilgiler ve çalışmalar viyola-Geçen Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı kontrbas-5. Konum bilgisi bağlama-9/16’lık tartım kalıbında “Derenin Başındayım” türküsü klarnet-Klarnet Bakımı: Klarnet perdelerinin yaylarını değiştirme flüt-Ton çalışmaları. M. Moyse La Sonarite ses-5’li, 6’lı arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar. çello-Geçen Yarıyıl Öğrenilen Konuların Genel Tekrarı |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
2 |
gitar-Pizzicato rasquado ve golpe teknikleri piyano-La bemol Major tonda dizi, arpej ve akor çevrimleri ve kadans. Birinci Etüdün deşifresi ve süslemeler. keman-2. Konumda Do majör dizi çalışmaları, bağlı ve bağsız yay çeşitleri ile çalışma viyola-II.Konumda Egzersizler kontrbas-6. Konum bilgisi bağlama-9/16’lık tartım kalıbında “Yayla Yollarında” türküsü klarnet-Ton geliştirme egzersizleri. flüt-Ton ve 1 oktav gam çalışmaları. Dönem içi repertuvar belirleme. ses-5’li, 6’lı arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar örnek eserler. çello-Pouce Konumu I Pouce Konumunda Çalışmalar |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
3 |
gitar-Üç oktav tek ve farklı çift sesli gam çalışmaları piyano-La bemol Major tonda dizi, kadans, arpej ve akor çevrimleri. Birinci Etüdü teknik özelliklerini göz önünde bulundurarak seslendirme. Barok dönem müziği özellikleri ve süslemeler. keman-2. Konumda 2 oktav Si bemol majör dizi ve etüt çalışmaları viyola-I.Konum II.Konum Geçiş Bilgisi ve Uygulamalar kontrbas-2 Oktav Fa majör ve Fa minör gam ve arpejler bağlama-9/16’lık tartım kalıbında “Dımıdan” türküsü klarnet-Solunum geliştirme, tiz seslerde entonasyonu geliştirme çalışmaları. flüt-Gam çalışması. Farklı flüt teknikleri içeren etüt çalışması. Barok dönem flüt müziği. Barok dönem sonat formunda eser deşifresi. ses-5’li, 6’lı, oktav arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar örnek eserler. çello-Do Anahtarı Bilgisi. |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
4 |
gitar-Rönesans Dönem eseri seslendirme piyano-Fa minör tonda dizi, kadans, arpej ve akor çevrimleri. Polifonik eser deşifresi ve süslemeler. keman-2. Konumda farklı tonlarda etüt çalışmaları viyola-I.Konum II.Konum Geçişli Fa Majör Dizisi kontrbas-1.ve 6. Konum arası teknik özellikler içeren etütler bağlama-9/16’lık tartım kalıbında “Pazarda Bal Var Gelinim” türküsü klarnet-Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör dizi sesleri ile dizi çalma flüt-Gam çalışması. Farklı flüt teknikleri ve onaltılık nota değeri içeren etüt çalışması. Barok dönem stil özellikleri. ses-Oktav, 9’lu, 12’li arpej ve sıralı staccato -legato alıştırmalar ve örnek eserler. çello-Süslemeler (Ornaments) Çarpma, mordan, tril v.b. süslemeleri tanıyıp doğru olarak seslendirme çalışmaları. |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
5 |
gitar-Mordan grupetto,apogiatur,glisando ve akor bağlantıları üzerinde çalışmalar. piyano-Fa minör tonda dizi, kadans, arpej ve akor çevrimleri. Polifonik eseri barok dönem özelliklerini göz önünde bulundurarak seslendirme ve orta pedal kullanımına uygun dönem eserlerini deşifre etme keman-1.ve 2. Konum geçişli etüt çalışmaları viyola-I.Konum II.Konum Geçişli Mi bemol majör dizis kontrbas-iDüzeyine uygun etütler bağlama-9/16’lık tartım kalıbında “Dirmilcik’ten Gider Yaylanın Yolu” türküsü klarnet-Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör tonlarında arpej ve aralık çalışmaları. flüt-Gam ve etüt yoluyla temel flüt tekniklerinin çalışılması. Çalışılan eseri dönem özelliklerine yönelik seslendirme (Barok dönem). ses-Ses eğitiminde artikülasyon. çello-Barok Dönem Eserleri. |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
6 |
gitar-Çalışılan teknikler üzerinde eserlerin biçim ve müzikal yönlerinin incelenmesi. piyano-Re bemol Major tonda dizi, kadans, arpej ve akor çevrimleri. Klasik dönem müziği özellikleri. keman-Öğrenilen konumları içeren etüt ve eser çalışmaları viyola-I.Konum II.Konum Geçişli Do minör dizisi kontrbas-Düzeyine uygun etütler. 2 Oktav Sol majör ve Sol minör gam ve arpejler bağlama-9/16’lık tartım kalıbında “Goca Çamın Gürlemesi Dal İlen” türküsü klarnet-Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör tonlarında egzersiz ve müzikal etütler çalışma. flüt-Farklı artikülasyonlarda gam çalışmaları. Etüt ve eser yoluyla farklı artikülasyon (staccato, tek dil ve çift dil) çalışmaları. ses-Doğru entonasyonla ses üretme, rezonans bölgelerinde sesi güçlendirme. çello-İfade ve Hız Terimleri II |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
7 |
gitar-Klasik Dönem eseri seslendirme piyano-Si bemol minör tonunda dizi, kadans, arpej ve akor çevrimleri. Klasik dönem eserini form ve dönem özelliklerine göre nüanslarına dikkat ederek seslendirme. keman-Farklı ritim ve yay teknikleri ile etüt çalışmaları viyola-I. II. III. Konumlar Arası Geçişli Çalışmalar kontrbas-Sonat formunun özellikleri, eserin dönemi ve bestecisiyle ilgili bilgi edinme. Eser seçimi bağlama-9/16’lık tartım kalıbında “Dere Geliyor” türküsü klarnet-Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör tonlarında düet deşifre etme. flüt-2 oktav gam çalışmaları. Etütte yer alan flüt tekniklerinin çalışılması. Eser çalışması. ses-Doğru entonasyonla ses üretme, rezonans bölgelerinde sesi güçlendirme. çello-Karma Yay Teknikleri |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
gitar-Tremolo tekniği piyano-Si bemol minör tonunda dizi, kadans, arpej ve akor çevrimleri. Klasik dönem eserini form ve dönem özelliklerine göre nüanslarına dikkat ederek seslendirme. keman-Süslemeli çalma (Tril, çarpma, mordan vb.) viyola-Değişik tonlarda, tartımlarda ve tekniklerde Pozisyon pekiştirici çalışmalar kontrbas-Sonat formunda eser bağlama-Zeybek Tavrı klarnet-Klarnet Konçertino formunu inceleme, seviyeye uygun eser belirleme. flüt-Farklı artikülasyonlarda gam çalışmaları, etütte yer alan flüt tekniklerinin (legato, staccato, arpej, aralık) çalışılması. Romantik dönem eserinin çalışılması. ses-Register geçişlerini destekleyici staccato ve legato alıştırmalar ve örnek eserler. çello-Egzersiz Çalışmaları |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
10 |
gitar-Romantik Dönem eseri seslendirme piyano-Ters kromatik dizi (Re notası). Çağdaş Türk Müziği eserinin deşifresi. keman-Basit tril çalışmaları viyola-I. II. III. Konumlar Arası Geçişli Dizi Çalışmaları kontrbas-Sonat formunda eser bağlama-Eskişehir Zeybeği klarnet-Klarnet için Konçertino eser yorumlama flüt-Sahne performansında dikkat edilmesi gereken unsurlar ve eserlerin sahnede seslendirilmesine yönelik çalışmalar. Sınıf konserlerine hazırlık. ses-Accelite çalışmalarını destekleyici alıştırmalar ve örnek eserler. çello-Vibrato Tekniği Bilgisi I. Vibrato Tekniğini Geliştirici Çalışmalar |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
11 |
gitar-Eserlerin dönem besteci ve stil özeliklerine göre yorumlanması. piyano-Ters kromatik dizi (Re notası). Çağdaş Türk Müziği eserini dönem özelliğine, nüanslarına, ve armonik yapısına dikkat ederek seslendirme. keman-Staccato etüt çalışmaları viyola-Süsleme (Ornaments) Çeşitleri ve Uygulamaları kontrbas-Portato yay tekniği bilgisi bağlama-Kozak Zeybeği klarnet-Klarnet için Konçertino eser yorumlama flüt-Parmak tekniği ve acalite çalışması (Trewor Wye – Volume 2- (Teknik) – sf. 68-70. Machiavellian Exercises- I) ses-Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. çello-Mi Bemol Majör Tonalite Bilgisi . Mi Bemol Majörde Çalışmalar. |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
12 |
gitar-Çağdaş Dönem eseri seslendirme piyano-Ters kromatik dizi (La bemol notası). İkinci etüdün deşifresi. keman-Öğrenilen yay tekniğinde etüt ve eser çalışmaları viyola-İfade ve Hız Terimleri kontrbas-Vibrato tekniği bilgisi. bağlama-Kadıoğlu Zeybeği klarnet-Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör dizileri, arpejleri ve aralıklarını hızlandırma, metronom çalışmaları flüt-Farklı artikülasyonda gam çalışmaları, farklı ritim kalıpları ve flüt tekniklerini (çift dil) içeren etüt çalışması. Romantik dönem eserinin stil özelliklerine göre seslendirilmesi. ses-Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. çello-Do Minör Tonalite Bilgisi. Do Minörde Çalışmalar |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
13 |
gitar-Dönemin zorunlu eserinin çalışılması. Eserin teknik ve anlatım yönünden incelenmesi keman-Majör ve minör tonda arpej ve etüt çalışmaları piyano-Öğrenilen tüm tonlarda dizi, kadans, arpej, oktavlı akor çevrimleri ile ters kromatik dizilerin tekrarı. İkinci etüdü teknik özelliklerine dikkat ederek seslendirme. viyola-Vibrato” Tekniği Bilgisi kontrbas-Çalışılan etütler ve eseri tekniğine ve dönemine uygun müzikal biçimde seslendirme bağlama-Kocaarap Çeşitlemesi klarnet-Tüm aralıklarla Kromatik çalışmaları flüt-Si Majör – Sol diyez minör / Re bemol Majör – Si bemol minör gamlarının flütün tüm oktavlarını kapsayacak şekilde farklı artikülasyonlarda düz dizi, arpej, kromatik, üçlü vb. çalışmalarının yapılası. ses-Eserlerde teknik ve müzikal analiz. çello-Teknik ve Müzikal Problemler ve Çözümleri |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
14 |
gitar-Çalışılan teknikler üzerinde eserlerin biçim ve müzikal yönlerinin incelenmesi. piyano-Öğrenilen tüm tonlarda dizi, kadans, arpej, oktavlı akor çevrimleri ile ters kromatik dizinin tekrarı. İkinci etüdün ve Çağdaş Türk eserinin pekiştirilmesi. keman-Melodik yapıda süslemeli çalma uygulamaları viyola-Düzeye uygun çift ses ve dizi çalışmaları kontrbas-Çalışılan etütler ve eseri tekniğine ve dönemine uygun müzikal biçimde seslendirme bağlama-Yağcılar Zeybeğ”i klarnet-Farklı formlarda solo klarnet eserlerini yorumlama flüt-Sınavda seslendirilecek etüt ve eserin dönem stil özellikleri doğrultusunda çalışılması. ses-Eserlerde teknik ve müzikal analiz. çello-Entonasyon Çalışmaları |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
15 |
gitar-Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve genel tekrar. piyano-Öğrenilen tüm tonlarda dizi, kadans, arpej, oktavlı akor çevrimleri ile ters kromatik dizinin tekrarı. Dönem içerisinde çalışılan eser ve etütleri teknik ve müzikal özellikleri doğrultusunda pekiştirme keman-Etüt ve eser çalışmaları viyola-Dönem sonu etüt ve eserlerin uygulama çalışmaları ve eşlikli eser çalışmaları kontrbas-Yarıyıl sonu sınavına hazırlık bağlama-Al Yazma “ ve “Kerimoğlu Zeybeği klarnet-Sınav gam, etüt ve eserlerinin hızlarında seslendirilmesi flüt-Sınav gam, etüt ve eserlerinin hızlarında seslendirilmesi. ses-Korrepetisyon. çello-Genel Tekrar Ve Finale Hazırlık |
Anlatma, Soru Cevap, Enstrüman Çalma, |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
AYDINTAN,Z. (1999) Gitar Metodu II Ankara: Evrensel Müzikevi |
2 |
K., Öztürk,F.G. (2009).Şan İçin Piyano Eşlikli Şarkılar I(1.b), Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. |
3 |
Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Baritones, G. Schırmer: New York. |
4 |
Şimşek, G. (1997). Şan İçin Piyano Eşlikli Albüm, Ankara. |
5 |
Tuğcular, E. (2011). Şan İçin Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Ders notları, bilgisayar ve enstrümanlar |