Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MUZAE 302 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MUZAE 302 Adı: TÜRK SANAT MÜZİĞİ TEORİSİ VE UYGULAMASI 2 Teorik+Uygulama: 1+2 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; Türk Sanat Müziği çalgılarıyla seviyeye uygun solfej, dikte çalışmaları, makam analizleri çalışmaları yaparak, okul müzik eğitimine yönelik repertuvar oluşturmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Şed makamları ve dizilerini açıklayabilir. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Birleşik makamların oluşumunu açıklayabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Makamların ezgisel seyirlerini yapabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-4 Makamlara ait eserleri tanımlayabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Çalgısıyla makamları seslendirebilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Uygulama Sınavı
DÖÇ-6 Dikte ve solfej çalışmaları yapabilir. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Uygulama Sınavı
DÖÇ-7 Eğitim müziği dağarını oluşturabilir. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır.
PÇ-9 Sanatın ortaya çıkışını ve gelişimini bilir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk Sanat Müziğinin yeri ve önemi, teori ve uygulama metotları, ses ve enstrümanla icraası
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Birleşik usuller. Birleşik usullerde uygulamalı çalışmalar. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
2 Buselik makamı ve şedleri. Sultanı yegah, Nihavent makamlarında solfej ve dikte çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
3 Çargah makamı ve şedleri. Acemaşiran makamında solfej ve dikte çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
4 Kürdi makamı şedleri. Kürdili Hicaz makamında solfej ve dikte çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
5 Zirgüleli Hicaz makamı ve şedleri. Hicazkar ve Suzinak makamında solfej ve dikte çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
6 Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
7 Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
8 Ara Sınav
9 Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
10 Birleşik makamlar ve Saba makamı. Saba makamında solfej ve dikte çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
11 Segah makamı. Segah makamında solfej ve dikte çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
12 Hüzzam makamı. Hüzzam makamında solfej ve dikte çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
13 Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
14 Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
15 Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Oransay G. (1977) Müzik Tarihi II, Ankara: Yaygın Yükseköğretim Kurumu Yayınları
2 Gazimihal M. R. (1955) Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, İstanbul: Maarif Basımevi
3 Kaygısız M. (2000) Türklerde Müzik, İstanbul: Kaynak Yayınları
4 Say A. (1998) Türkiye’nin Müzik Atlası, İstanbul: Borusan Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar ve enstrümanlar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 6 18
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90