|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; Türk Sanat Müziği çalgılarıyla seviyeye uygun solfej, dikte çalışmaları, makam analizleri çalışmaları yaparak, okul müzik eğitimine yönelik repertuvar oluşturmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Şed makamları ve dizilerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Birleşik makamların oluşumunu açıklayabilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Makamların ezgisel seyirlerini yapabilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Makamlara ait eserleri tanımlayabilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Çalgısıyla makamları seslendirebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | Dikte ve solfej çalışmaları yapabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-7 | Eğitim müziği dağarını oluşturabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır. PÇ-9 Sanatın ortaya çıkışını ve gelişimini bilir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk Sanat Müziğinin yeri ve önemi, teori ve uygulama metotları, ses ve enstrümanla icraası | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Birleşik usuller. Birleşik usullerde uygulamalı çalışmalar. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
2 | Buselik makamı ve şedleri. Sultanı yegah, Nihavent makamlarında solfej ve dikte çalışmaları | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
3 | Çargah makamı ve şedleri. Acemaşiran makamında solfej ve dikte çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
4 | Kürdi makamı şedleri. Kürdili Hicaz makamında solfej ve dikte çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
5 | Zirgüleli Hicaz makamı ve şedleri. Hicazkar ve Suzinak makamında solfej ve dikte çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
6 | Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
7 | Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
10 | Birleşik makamlar ve Saba makamı. Saba makamında solfej ve dikte çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
11 | Segah makamı. Segah makamında solfej ve dikte çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
12 | Hüzzam makamı. Hüzzam makamında solfej ve dikte çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
13 | Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
14 | Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
15 | Bilinen makamlarda solfej ve dikte teknikleri. Çeşitli makamlarda dikte ve solfej çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Enstrüman Kullanımı, Dinletim |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Oransay G. (1977) Müzik Tarihi II, Ankara: Yaygın Yükseköğretim Kurumu Yayınları | |
2 | Gazimihal M. R. (1955) Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, İstanbul: Maarif Basımevi | |
3 | Kaygısız M. (2000) Türklerde Müzik, İstanbul: Kaynak Yayınları | |
4 | Say A. (1998) Türkiye’nin Müzik Atlası, İstanbul: Borusan Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar ve enstrümanlar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 6 | 18 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |