|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; geleneksel müziklerimizin, eğitimdeki yeri ve önemini kavrama, Türk Sanat Müziği teori ve uygulama alanında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Doğru solunuma dayalı olarak ses üretebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Sesini doğru yerde ve doğru bir entonasyonla kullanabilir. |
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Koro ile kaynaşık ses elde edebilir. |
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Türk sanat müziği ses sistemi ve ses türleri; bireysel ve toplu eser seslendirmede temel davranışları sergileyebilir. |
PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Yorumlama yeteneklerini kullanabilir. |
PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | Koro kültürü ve disiplinini kullanabilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. |
Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Doğru solunuma dayalı olarak ses üretme, sesi doğru yerde ve doğru bir entonasyonla kullanım, koro ile kaynaşık ses elde etme çalışmaları; Türk sanat müziği ses sistemi ve ses türleri; bireysel ve toplu eser seslendirmede temel davranışları edinme; yorumlama yeteneklerini geliştir, koro kültürü ve disiplini kazanma, Türk sanat müziği eserlerini yapısal özelliklerine göre seslendirme; farklı form, usul, makamlarda düzeye uygun Türk sanat müziği eserlerinden dağarcık oluşturma | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Doğru solunum ve ses üretme teknikleri. Doğru nefes alma ve ses çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
2 | Sesi doğru yerde kullanma teknikleri. Sesin oluşumu ve doğru yerde kullanım çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
3 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Kaynaşık ses üretim teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
4 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Türk sanat müziği sesleri ve oluşumu. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
5 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Toplu seslendirme teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
6 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Toplu seslendirme teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
7 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Toplu seslendirme teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Eserlerin usule uygun seslendirilmesi. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
10 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Eserlerin usule uygun seslendirilmesi. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
11 | Çeşitli yorumlama teknikleri. Yorumlama çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
12 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Toplu seslendirme teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
13 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Koro-Şef uyum çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
14 | Türk Sanat müziği repertuarından örnekler. Koro-Şef uyum çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
15 | Pepertuar oluşturma yöntemleri. Repertuar oluşturma çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Oransay, G., (1977) Müzik Tarihi II, Ankara: Yaygın Yükseköğretim Kurumu Yayınları | |
2 | Gazimihal, M. R., (1955) Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, İstanbul: Maarif Basımevi | |
3 | Kaygısız, M., (2000) Türklerde Müzik, İstanbul: Kaynak Yayınları. | |
4 | Say, A., (1998) Türkiye’nin Müzik Atlası, İstanbul: Borusan Yayınları. | |
5 | Aydın, Y., (2003) Türk Beşleri, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. | |
6 | Uçan, A., (2000) Türk Müzik Kültürü, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar ve enstrüman |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 6 | 18 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |