Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MUZAE 403 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MUZAE 403 Adı: ORFF ÇALGILARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖZLEM KILINÇER (ozlem.kilincer@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; okul çalgılarından olan Orff çalgılarını etkili ve verimli bir biçimde kullanabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Orff çalgılarının eğitimde nasıl kullanılacağını açıklayabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Orff çalgılarının teknik özelliklerini tanımlayabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-7 Çocuk şarkıları dağarcığını oluşturarak bu kapsamdaki ezgilere bir müzik aleti ile eşlik eder.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Okul ortamındaki müzik derslerinde kullanılan müzik aletlerinden blokflüt ve ailesi, perdeli ve perdesiz vurmalı Orff çalgılarını ve sesini kullanabilir. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-7 Çocuk şarkıları dağarcığını oluşturarak bu kapsamdaki ezgilere bir müzik aleti ile eşlik eder.
PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-4 Okul ortamındaki müzik derslerinde kullanılabilecek tekerlemeler ve şarkıları Orff çalgıları ile seslendirebilme PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-7 Çocuk şarkıları dağarcığını oluşturarak bu kapsamdaki ezgilere bir müzik aleti ile eşlik eder.
PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir.
PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler.
PÇ-17 Alanındaki ve toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim imkanlarını kullanarak ileri düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-22 Müziği bir bilim dalı olarak kabul eder ve farklı bilimlerle ilişkisini kurar.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
PÇ-24 Sınıf yönetimi konusunda hakimiyet kazanır.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-5 Orff çalgıları ile yapılan basit eşlik düzenlemeleri oluşturabilir. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır.
PÇ-7 Çocuk şarkıları dağarcığını oluşturarak bu kapsamdaki ezgilere bir müzik aleti ile eşlik eder.
PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir.
PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-15 Müzik eğitimi alanında bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
PÇ-24 Sınıf yönetimi konusunda hakimiyet kazanır.
PÇ-25 Eğitim müziği ile ilgili geniş bir dağarcığa sahiptir; bu dağarcığı amaca uygun kullanarak ve gelişen teknolojiyi takip ederek müzik öğretimine yansıtır.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-6 Orff çalgıları ile çalınabilecek parçalardan repertuvar oluşturabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir.
PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler.
PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
PÇ-24 Sınıf yönetimi konusunda hakimiyet kazanır.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-7 Orff çalgılarının öğrenme ve öğretme tekniklerini kullanabilir. PÇ-7 Çocuk şarkıları dağarcığını oluşturarak bu kapsamdaki ezgilere bir müzik aleti ile eşlik eder.
PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir.
PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler.
PÇ-17 Alanındaki ve toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim imkanlarını kullanarak ileri düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Orff çalgılarının eğitimde nasıl kullanılacağını, teknik özelliklerini, okul müziğinde uygulanışını ve bu çalgıların öğrenme-öğretme tekniklerini, müziksel okuma, dinleme ve bireysel ve grupla çalma becerilerinin gelişmesine yardımcı olacak etkinlikler, Orff çalgıları ile okul müziği uygulamalarında kullanılabilecek çok sesli ezgiler seslendirebilme ve ritim, hareket ve doğaçlama etkinliklerinden oluşan repertuvar oluşturma
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin içeriği hakkında konuşma ve dersten beklentiler, derste kullanılacak enstrümanların tanıtılması ve yeni parça öğretimi Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
2 Paul Corbiere’nin Orff çalgıları için düzenlenmiş Pompano isimli eseri öğrenilecek ve enstrümanlar kullanılmaya başlanacak Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
3 Pompano parçası doğaçlama çalışmaları eklenerek çalışılmaya devam edecek ve notaları incelenecek Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
4 Pompano tekrar edilerek Brent Hall’un Jamaika jazz isimli eseri öğrenilecek Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
5 Jamaika Jazz parçası doğaçlamalar eklenerek çalışılmaya devam edecek ve notaları incelenecek Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
6 Jim Solomon’un Cape Carnaval Rondo isimli beden perküsyonu parçası çalışılacak ve bir enstrüman olarak bedenimizi çalmaya başlanacak Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
7 Cape Carnaval Rondo çalışmaları devam ve ööğrenilen parçalar tekrar Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
8 Ara Sınav
9 Anonim bir Afrika çocuk şarkısı In a way Capuana sesimizle söylenerek beden perküsyonu ile eşlik edilecek Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
10 Orff çalgıları için bestelenmiş parçaların eşliklerinin incelenmesi. Parçalara Orff eşliği düzenleme teknikleri hakkında konuşma ve Eğitim müziği düzenleme projeleri hakkında bilgi verilmesi. Grup Ödevi: Grup olarak derste konuşulan eğitim müziği düzenleme tekniklerini kullanarak grup ile birlikte seçilen bir parçaya Orff çalgıları ile eşlik düzenlemesi yapılması ve uygulanması istenmektedir. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
11 Ders içi grup çalışmaları Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
12 Ders içi grup çalışmaları Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
13 Ders içi grup çalışmaları Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
14 Öğrenilen parçaların tekrarı ve dinleti hazırlığı Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
15 Öğrenilen parçaların sunumundan oluşan mini dinleti Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 James O. Froseth (1996), Do It! Play Recorder (Book I), Chicago: GIA Publications. Jim Solomon (1997), The Body Rondo Book, Lakeland, TN: Memphis Musicraft Publcations Walt Hampton (1998), Marimba Mojo!, Danbury, CT:World Music Press. Brent M. Holl(2003)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar ve enstrüman

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 1 2
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60