Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MUZAE 405 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MUZAE 405 Adı: BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ 7 Teorik+Uygulama: 1+0 AKTS: 1
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencinin öğretmenlik mesleği alanında bireysel çalgısını etkili bir biçimde kullanabilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çalgıya özgü literatür, seslendirme-yorumlama yapabilme becerisi, çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisi, teknik, bilgi ve becerilerin bir yeni konumda kalıcı ve geçişli çalışmalarla pekiştirmek.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Önceki dönem öğrenilen gamları, etütler ve eserleri hatırlama. Re bemol Major ve Si bemol minör tonlarında dizi, uzun-kısa arpej, kadans ve oktavlı akor çevrimleri. 5. Konumda teorik bilgiler ve çalışmalar. VI. Pozisyon kalıcı egzersiz ve etütler. Pus konumda Do majör, Do minör, Re majör ve Re minör gam ve arpejler. Dersimizin amacı, içeriği, çalışma yöntemi ve değerlendirilmesi. Ton çalışmaları. M. Moyse La Sonarite. Klarnet Bakımı: Klarnet gövdesinin badem yağıyla yağlanması. Konya tavrı. 5’li, 6’lı arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar. Romantik Dönem Bilgisi. Romantik Dönem Eserlerinde Çalışmalar. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
2 Sol bemol majör, mi bemol minör tonlarında dizi, arpej ve kadans çalışmaları ile paralel üçlü gam. Barok Dönemi eseri armonik ve form analizinin yapılması ve deşifresi. Barok Dönem eserlerinin farklı yorumculardan dinlenmesi. 5. Konumda Mi major dizi ve arpej çalışmaları. I. VI. Pozisyonlar arası egzersiz ve etütler. 1. konum ve pus konumu arası geçişli yay teknikleri, ritim ve konum değiştirme kurallarına dikkat edilerek etütler çalışma. 17. Yüzyıl müziği ve gitar bestecileri. Ton ve 1 oktav gam çalışmaları. Dönem içi repertuvar belirleme. Ton geliştirme egzersizleri, vibrato tekniği çalışma. Ova garibi ve gurbet havaları. 5’li, 6’lı arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar örnek eserler. Konçerto Formu Bilgisi ve Analiz. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
3 Barok Dönemi eserinin çalışılması. Klasik Dönem eserlerinin armonik ve form analizinin yapılması ve çalışılması. 5. Konumda diyezli ve bemollü tonlarda etüt çalışmaları. VII. Pozisyon kalıcı egzersiz ve etütler. Spiccato yay tekniği içeren etüt çalışma. Çalışılan eserlerin biçim ve müzikal özelliklerinin incelenmesi. Gam çalışması. Farklı flüt teknikleri içeren etüt çalışması. Klasik dönem flüt müziği. Klasik dönem konçerto türünde eser deşifresi. Farklı dil vurma teknikleri, staccato hızlandırma egzersizleri. Baraklar ve bozlaklar. 5’li, 6’lı, oktav arpej ve sıralı staccato-legato alıştırmalar örnek eserler. Yay Teknikleri Bilgisi. Karma Yay Tekniklerinde Çalışmalar II. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
4 Barok Dönem ve Klasik Dönem eserininin çalışılması. Klasik Dönemden eserleri farklı yorumculardan dinleme. Öğrenilen konumlar arası geçişli etüt çalışmaları. I. VI. Pozisyonlar arası egzersiz ve etütler. Çift sesli etüt çalışma. 18. Yüzyıl müziği ve gitar bestecileri. Reichert çalışmaları ile gamların pekiştirilmesi. Farklı flüt teknikleri ve değeri içeren etüt çalışması. Mozart stil özellikleri. Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör tonarında dizi çalışmaları. Yahyalı Kerem- bozlak dizisi, uşak ve kürdi Makamları. Oktav, 9’lu, 12’li arpej ve sıralı staccato -legato alıştırmalar ve örnek eserler. Geliştirici Egzersiz Çalışmaları II. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
5 Barok Dönem ve Klasik Dönem eserlerinin çalışılması. Etüt ve eser çalışmaları. Konum Değiştirme Çalışmaları. Düzeyine uygun yay teknikleri, ritim ve değiştirici işaretlere dikkat edilerek etüt çalışma. Çalışılan eserlerin biçim ve müzikal özelliklerinin incelenmesi. Gam ve etüt yoluyla temel flüt tekniklerinin çalışılması. Çalışılan eseri dönem özelliklerine yönelik seslendirme (Klasik dönem). Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör tonarında arpej ve aralık çalışmaları. Misket ve Düz Kerem dizisi, eviç, ferahnak ve karcığar makamları. Ses eğitiminde artikülasyon. La bemol Majör Tonalite Bilgisi. La Bemol Majörde Çalışmalar. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
6 Barok Dönem ve Klasik Dönem eserlerinin çalışılması. Aksak ritmli ezgi ve eser çalışmaları. Spiccato yay tekniği. Düzeyine uygun yay teknikleri, ritim ve değiştirici işaretlere dikkat edilerek etüt çalışma. 19. Yüzyıl müziği ve gitar bestecileri. Farklı artikülasyonlarda gam çalışmaları. Etüt ve eser yoluyla farklı artikülasyon (staccato, tek dil ve çift dil, legato) çalışmaları. Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör tonarında egzersiz ve müzikal etütler çalışma. Garip ve derbeder ayağı, hicaz ve saba makamları. Register geçişlerini destekleyici staccato ve legato alıştırmalar ve örnek eserler. Fa Minör Tonalite Bilgisi. Fa Minörde Çalışmalar. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
7 Çağdaş Dönem eserlerinin farklı yorumculardan dinlenmesi. Çağdaş eserleri armonik ve formsal bakımdan analiz ederek düzeyine uygun eser çalışılması. Sağ ve sol elle psiccato çalma. Detache, Legato, Staccato ve Spiccato Tekniklerinde Uygulamalar. Düzeyine uygun yay teknikleri, ritim ve değiştirici işaretlere dikkat edilerek etüt çalışma. Çarpma, apogiatür, mordant,grupetto, glisando tremolo teknikleri. 2 oktav gam çalışmaları. Reichert gam çalışmaları. Etütte yer alan flüt tekniklerinin çalışılması. Klasik dönem eserinin farklı bölümlerinin çalışılması. Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör tonarında düet deşifre etme. Tatyan dizisi ve hüzzam makamı. Accelite çalışmalarını destekleyici alıştırmalar ve örnek eserler. Konum Değiştirme II Konum Değiştirme Çalışmaları. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
8 Ara Sınav
9 Çağdaş Türk bestecilerinden örnekler çalışılması. Marş temposunda etüt çalışmaları. Ulusal marş çalışması. Romantik Dönem. Sonat formunda çalınacak eserin bestecisi ve eserin dönem özellikleri. Eser seçimi. Üç oktav tek ses diziler. Farklı artikülasyonlarda gam çalışmaları, etütte yer alan flüt tekniklerinin (süsleme, çarpma notalar ve tril) çalışılması. Konçertonun tüm bölümlerinin çalışılması. Klarnet Konçerto formunu inceleme, seviyeye uygun eser belirleme. Müstezat dizisi ve nihavend makamı. Accelite çalışmalarını destekleyici alıştırmalar ve örnek eserler. Spiccato Çalışmaları. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
10 Çağdaş Türk bestecilerinden örnekler çalışması. Kemanda doğal ve yapay ıslıksı (Flajöle) seslerle çalma. Çağdaş Türk Müziği. Sonat formunda eser. Türk müziği ve bu formdaki çeşitli gitar düzenlemelerinin seslendirilmesi. Sahne performansında dikkat edilmesi gereken unsurlar ve eserlerin sahnede seslendirilmesine yönelik çalışmalar. Sınıf konserlerine hazırlık. Klarnet için Konçerto eser yorumlama. Longalar, saz semaileri ve peşrevler. Çağdaş Türk Müziği eserleri. Topluluk Önünde Seslendirme-Yorumlama II. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
11 Jazz müziğinden düzeye uygun eserlerin incelenmesi, analizi ve çalışılması. Çift ses ve oktav etüt çalışması. Karma Yay Tekniklerinde Uygulamalar. Sonat formunda eser. 20. Yüzyıl müziği ve gitar bestecileri. Artikülasyon çalışmaları (M. Moyse Ecole d’articulation No.1-5). Klarnet için Konçerto eser yorumlama. Yozgat Sürmelisi “Dersini Almış da Ediyor Ezber” türküsü. Çağdaş Türk Müziği eserleri. Okul Eğitim Müzikleri I Düzenleme-Seslendirme çalışmaları. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
12 Jazz müziğinden düzeye uygun eser çalışılması. Öğrenilen konularla ilgili tekniklerle ilgili etüt ve eser çalışmaları. Okul Eğitim Müzikleri, Düzenleme-Seslendirme Çalışmaları. Sonat formunda eser. Verilen çalışmaların dinlenmesi ve gitar düzenlemeleri. Farklı artikülasyonda gam çalışmaları, farklı artikülasyonlarda Reichert dizi çalışmaları. Farklı ritim kalıpları ve flüt tekniklerini (çift dil) içeren etüt çalışması. Türk eserinin seslendirilmesi. Mi Bemol Majör, Do minör ve Mi Majör tonarında dizileri, arpejleri ve aralıklarını hızlandırma, metronom çalışmaları. Ankara Seymen türküleri. Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. Teknik ve Müzikal Problemler ve Çözümleri. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
13 Jazz müziğinden eser çalışması. 4 el piyano eserlerinden örnekler incelenmesi, eserlerin farklı yorumculardan dinlenmesi ve çalışılması. Tiz konumlarda etüt çalışmaları. İleri Düzey Etüt Çalışmaları. Çalışılan etüt ve eseri tekniğine ve dönemine uygun müzikal biçimde seslendirme. Dönemin zorunlu eserinin çalışılması. Eserin teknik ve anlatım yönünden incelenmesi. Sib Majör ve Si Minör gamlarının flütün tüm oktavlarını kapsayacak şekilde farklı artikülasyonlarda düz dizi, arpej, kromatik, üçlü vb. çalışmalarının yapılası. Reichert dizi çalışması. Tüm aralıklarla Kromatik çalışmaları Halaylar ve deyişler. Eserlerde teknik ve müzikal analiz. Pouse Çalışmaları. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
14 4 el piyano eserinin çalışılması. Öğrenilen tüm yay tekniklerini içeren etüt ve eser çalışmaları. İleri Düzey Etüt Çalışmaları. Çalışılan etüt ve eseri tekniğine ve dönemine uygun müzikal biçimde seslendirme. Etüt ve eserler üzerinde teknik ve müzikal çözümleme etkinlikleri. Sınavda seslendirilecek etüt ve eserin dönem stil özellikleri doğrultusunda çalışılması. Farklı formlarda solo klarnet eserlerini yorumlama. Azeri tavrı “Kız Gül Beden” , “Azeri Oyun Havası”, “Elmas”, Eserlerde teknik ve müzikal analiz. Viyolonsel Öğretme Yöntemleri. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
15 Topluluk önünde seslendirme yapmaya teşvik etme. Etüt ve eser çalışmaları. Dönem sonu eserini eşlikli seslendirme-yorumlama. Çalışılan etüt ve eseri tekniğine ve dönemine uygun müzikal biçimde seslendirme. Yarıyıl sonu sınavına hazırlık. Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve genel tekrar. Sınav gam, etüt ve eserlerinin hızlarında seslendirilmesi. Sınav gam, etüt ve eserlerinin hızlarında seslendirilmesi. “Divriği Semahı”, “Kısas Semahı” , “Ilgıt Ilgıt Esen Seher Yelleri” ve “Erzincan Kırklar Semahı” Korrepetisyon. Konser Repertuarı I Repertuar Tanıma Çalışmaları. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bach, J.S., (1981) İki Sesli Envansiyonlar, Bakü: Işık Yayınevi
2 Bach, J.S., (1981) Üç Sesli Envansiyonlar, Bakü: Işık Yayınevi.
3 BACH, J.S. Das Wohltemperierte Klavier I, Breitkopf, Wıesbaden, EB 2374
4 Beethoven, L., (1981) Piano Sonatas I, EMB, Budapeşt, Z 40086.
5 Aydıntan, Z. (1999) Gitar Metodu I, II Evrensel Müzikevi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar ve enstrüman

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 1 14 14
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 1 7 7
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 31