|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı: öğretmenlik mesleği alanında, Türk Sanat Müziği ses icrası konusunda teori ve uygulama alanında gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Eserleri anlamlarına uygun müzikal duyarlılıkla seslendirebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-6 İlgili olduğu bilim dallarının gerekleri doğrultusunda; konuşurken ve şarkı söylerken sesini, anatomik ve fizyolojik yapısına uygun olarak doğru ve etkili bir biçimde kullanır. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Toplu icra, performans ve iletişim becerisini kullanabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. PÇ-15 Müzik eğitimi alanında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır. PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Koro çalışmalarında ortak ses ve tını oluşturabilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. PÇ-15 Müzik eğitimi alanında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-17 Alanındaki ve toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim imkanlarını kullanarak ileri düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır. PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir. PÇ-25 Eğitim müziği ile ilgili geniş bir dağarcığa sahiptir; bu dağarcığı amaca uygun kullanarak ve gelişen teknolojiyi takip ederek müzik öğretimine yansıtır. PÇ-26 Müzik Eğitimi ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Koro ve şef uyumunu sağlayabilir. |
PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Bilinçli bir Türk Sanat müziği dinleyiciliğini ve aktarıcılığını yapabilir. |
PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları
ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye
sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. PÇ-17 Alanındaki ve toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim imkanlarını kullanarak ileri düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır. PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir. |
Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | Farklı tür ve makamları tanımlayabilir ve farklı usulleri seslendirebilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-8 Müzik topluluklarında çalar ve onları yönetir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-12 Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde kullanılan temel makam ve usullere ilişkin kuramsal bilgilere sahiptir. PÇ-14 Çok sesli müzik dağarının dönem dönem kullanıldığı armoni kurallarını ve bu kurallarla üretilmiş eserleri örnekleri ile birlikte inceler. PÇ-15 Müzik eğitimi alanında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır. PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir. PÇ-25 Eğitim müziği ile ilgili geniş bir dağarcığa sahiptir; bu dağarcığı amaca uygun kullanarak ve gelişen teknolojiyi takip ederek müzik öğretimine yansıtır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Eserleri anlamlarına uygun müzikal duyarlılıkla seslendirme, toplu icra, performans ve iletişim becerisi, eser seslendirmesinde koroda tını ve koro şefi ile uyum, bilinçli bir sanat müziği dinleyicisi oluşturmaya yönelik çalışmalar, ülkemizdeki farklı tür (kar, şarkı, ilahi, vb.) usul, makamlarda düzeye uygun Türk sanat müziği eserlerinden oluşturulan repertuvarın oluşturulması, özellikle eğitim müziğine yönelik repertuvar zenginliğinin kazandırılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Müzikal duyarlılık ve seslendirme. Kelime anlamlandırma, vurgulama çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
2 | Toplu icra teknikleri. Toplu ses üretimi teknikleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
3 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
4 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
5 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama, usul, teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
6 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama, usul, teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
7 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama, koro-şef uyumu, usul, teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama, koro-şef uyumu, usul, teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
10 | Türk Sanat müziği formları. Çeşitli formlarda seslendirme. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
11 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama, koro-şef uyumu, usul, teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
12 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama, koro-şef uyumu, usul, teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
13 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama, koro-şef uyumu, usul, teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
14 | Türk Sanat müziği repertuvarından örnekler. Eser yorumlama, koro-şef uyumu, usul, teknik ve seslendirmeleri. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
15 | Repertuvar oluşturma teknikleri. Repertuvar çalışmaları. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Oransay,G., (1977) Müzik Tarihi II, Ankara:Yaygın Yükseköğretim Kurumu Yayınları. | |
2 | Gazimihal, M. R, (1955) Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, İstanbul: Maarif Basımevi | |
3 | Kaygısız, M., (2000) Türklerde Müzik, İstanbul: Kaynak Yayınları. | |
4 | Say, A., (1998), Türkiye’nin Müzik Atlası, İstanbul: Borusan Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar ve enstrüman |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 6 | 18 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |