Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MUZAE 507 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MUZAE 507 Adı: BATI MÜZİĞİ TÜR VE BİÇİM BİLGİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencinin batı müziği biçimlerine ait bilgileri kavrayarak duyduğu, okuduğu, söylediği ve çaldığı bir eserin biçimini tanımasını ve eseri biçimine uygun olarak icra edebilmesini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Müzikal cümleyi kavrayabilir ve eserlerin cümlelerini belirtebilir. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Dönem konusunu kavrayabilir ve eserlerin dönemlerini belirtebilir. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bir bölmeli şarkı formlarının yapısını kavrayabilir ve analizini yapabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İki bölmeli şarkı formlarının yapısını kavrayabilir ve analizini yapabilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Üç bölmeli şarkı formlarının yapısını kavrayabilir ve analizini yapabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Katlı şarkı formlarının yapısını kavrayabilir ve analizini yapabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Rondo formlarının yapısını kavrayabilir ve analizini yapabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-8 Sonat Allegrosu formunun yapısını kavrayabilir ve analizini yapabilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders; Batı müziği tür ve biçim özellikleri bağlamında, form bilgisini, eserleri küçük parçalara ayırarak anlamlandırma becerisini, eserleri etkili bir şekilde çözümleme ile doğru eser seçme deneyimini kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Cümle Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
2 Cümlenin gelişimi Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
3 Dönem Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
4 Dönemin gelişimi Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
5 Demet yapılar Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
6 Giriş, Codetta, Prelude, Postlude Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
7 Çift dönem Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
8 Ara Sınav
9 Şarkı Formları I Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
10 Şarkı Formları Il Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
11 Rondo Formları I Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
12 Rondo Formları Il Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
13 Rondo Formları Ill Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
14 Sonat Formu I Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
15 Sonat Formu Il Anlatma, Tartışma ve Enstrüman Çalma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cangal, N. (2011). Müzik Formları (4.Basım), Ankara: Arkadaş Yayınları.
2 Bora, U. (2004) Müzikte Form: Yapıtaşları ve Bölmeli Formlar. Prizma Matb.
3 Savaş, M. (2018). Batı Müziğinde Form ve Analiz. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları
4 Usmanbaş, İ. (1974). Müzikte Biçimler, İstanbul: D.Konservatuarı Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar ve enstrümanlar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 10 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 8 16
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 8 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 108