Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MUZAE 510 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: MUZAE 510 Adı: TÜRK MÜZİĞİ ÇOKSESLENDİRME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı, Türk müziği eserlerini çok seslendirmede kullanılan farklı yaklaşımları tanımak ve bunlardan biri olan “İlerici Sistemi” ile çok seslendirme yapmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk müziği ses sistemini tanıyabilir ve Batı müziği ses sistemi ile ilişkilendirebilir. PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Türk müziği eserlerini çokseslendirmede kullanılan farklı yaklaşımları açıklayabilir. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Bestecilerin İlerici sistemi hakkındaki genel görüşlerini tartışabilir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-4 İlerici sisteminde akor kurabilir. PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir.
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir.
PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir.
PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-5 İlerici sisteminde temel fonksiyon bağlantıları yapabilir. PÇ-15 Müzik eğitimi alanında bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-16 İlgili olduğu alanındaki mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır.
PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir.
PÇ-25 Eğitim müziği ile ilgili geniş bir dağarcığa sahiptir; bu dağarcığı amaca uygun kullanarak ve gelişen teknolojiyi takip ederek müzik öğretimine yansıtır.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-6 İlerici sisteminde yan derece bağlantıları yapabilir. PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-16 İlgili olduğu alanındaki mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; Türk ve Batı müziği ses sistemleri, ilerici sistem ve eserler, makamlar ve kadansları, temel ses dışındaki seslerin katlanması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türk Müziği ses sistemi ve Batı Müziği ses sistemi Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
2 İlerici’nin Biyografisi, İlerici Sistemi Ile Ilgili Görüşler ve Eleştiriler Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
3 Hüseyni Makamı ve kadansı, İlerici Sisteminde Akor Kurma ve Şifrelendirme Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
4 I-VI, III-I bağlantıları Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
5 VI-I, I-III bağlantıları Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
6 Hicaz makamı ve kadansı Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
7 I-II, I-VII Bağlantıları Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
8 Ara Sınav
9 Nikriz makamı ve kadansı Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
10 I-IV, I-V Bağlantıları Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
11 İlerici Sistemi Ile Ilgili Eserlerin Incelenmesi Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
12 Karcığar makamı ve kadansıığar makamı ve kadansı Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
13 Kürdi makamı ve kadansı Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
14 Temel Sesin Dışındaki Seslerin Kat-lanması. Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
15 Akora yabancı sesler Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İlilerici Kemal, “Bestecilik Bakımından Türk Müziği Armonisi”
2 Levent N., “Dörtlü Armoni”
3 Sun, M,, ”Türk Müziği Makam Diziler’’
4 Sağlam, A.,”Türk Müziğinde Çokseslilik Uygulamaları Ve İlerici Armonisi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar ve enstrüman

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 10 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 10 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120