|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİN ERDEM KAYA (erdemkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı, Türk müziği eserlerini çok seslendirmede kullanılan farklı yaklaşımları tanımak ve bunlardan biri olan “İlerici Sistemi” ile çok seslendirme yapmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk müziği ses sistemini tanıyabilir ve Batı müziği ses sistemi ile ilişkilendirebilir. |
PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini,
değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve
aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik
bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Türk müziği eserlerini çokseslendirmede kullanılan farklı yaklaşımları açıklayabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Bestecilerin İlerici sistemi hakkındaki genel görüşlerini tartışabilir. |
PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-11 Türk Müziği formları, besteleme kuralları ve besteleme teknikleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | İlerici sisteminde akor kurabilir. |
PÇ-1 Müzik öğretmenliği programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, programları ile ilgili temel kavramları tanırlar PÇ-2 Notaların isimlerini, yerlerini, değerlerini, ölçü sistemlerini, müzik işaretlerini, dizi ve aralıkları, tonalite vb. konuları içeren temel müzik bilgilerine sahiptir. PÇ-3 Dizilerin oluşumu, üç ve dört sesli akorların kuruluşu, dizilerin armonizasyonu, kadanslar, ikincil dominantlar, vekil akorlar, gerilim sesleri, modal değişim akorları bilir. PÇ-4 Çalgı ve sese dayalı uygun temel çalışmalar; dizi, egzersiz, etütler ile çeşitli dönemlere ve tekniklere ait uygun eserler seslendirir. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır. PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | İlerici sisteminde temel fonksiyon bağlantıları yapabilir. |
PÇ-15 Müzik eğitimi alanında bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-16 İlgili olduğu alanındaki mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-21 Müzik öğretmenliği mesleğine özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanır. PÇ-23 Mesleğe yönelik gerekli alt yapıya sahiptir. PÇ-25 Eğitim müziği ile ilgili geniş bir dağarcığa sahiptir; bu dağarcığı amaca uygun kullanarak ve gelişen teknolojiyi takip ederek müzik öğretimine yansıtır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | İlerici sisteminde yan derece bağlantıları yapabilir. |
PÇ-10 Alanı ile ilgili karşılaşılan problemlerin
çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri
toplar. PÇ-16 İlgili olduğu alanındaki mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-20 Sanatsal ve kreatif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu dersin içeriği; Türk ve Batı müziği ses sistemleri, ilerici sistem ve eserler, makamlar ve kadansları, temel ses dışındaki seslerin katlanması | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk Müziği ses sistemi ve Batı Müziği ses sistemi | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
2 | İlerici’nin Biyografisi, İlerici Sistemi Ile Ilgili Görüşler ve Eleştiriler | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
3 | Hüseyni Makamı ve kadansı, İlerici Sisteminde Akor Kurma ve Şifrelendirme | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
4 | I-VI, III-I bağlantıları | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
5 | VI-I, I-III bağlantıları | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
6 | Hicaz makamı ve kadansı | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
7 | I-II, I-VII Bağlantıları | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nikriz makamı ve kadansı | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
10 | I-IV, I-V Bağlantıları | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
11 | İlerici Sistemi Ile Ilgili Eserlerin Incelenmesi | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
12 | Karcığar makamı ve kadansıığar makamı ve kadansı | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
13 | Kürdi makamı ve kadansı | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
14 | Temel Sesin Dışındaki Seslerin Kat-lanması. | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
15 | Akora yabancı sesler | Anlatım, soru cevap, enstrüman çalma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | İlilerici Kemal, “Bestecilik Bakımından Türk Müziği Armonisi” | |
2 | Levent N., “Dörtlü Armoni” | |
3 | Sun, M,, ”Türk Müziği Makam Diziler’’ | |
4 | Sağlam, A.,”Türk Müziğinde Çokseslilik Uygulamaları Ve İlerici Armonisi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar ve enstrüman |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |