|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | BAYRAM ÇINAR (cinarbayram@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
BAYRAM ÇINAR, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı; İslam inanç esaslarını konu alan Kelam ilminin tarihini ve uluhiyete dair problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlar ile öğrenciye, yeterlilik kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kişi Kelam ilminin tarifi, konusu ve gayesini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Kişi tarihi süreçte ortaya çıkan Kelam ekollerini tanıyabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Kişi Kelam ekollerinin önemli temsilcileri ve eserlerini bilebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Kişi beşeri tezahürler olan Kelam ekollerini tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Kişi Kelam ekollerinin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları açıklayabilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Kişi Kelam ekollerinin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirebilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu derste öğrenci kelamın ne olduğunu, tarihini, dönemlerini, kelam ilmine ilişkin ekolleri, önemli temsilcilerini ve uluhiyete dair konular dini naslar ve aklî deliller perspektifinden tanır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kelam ilmine giriş; Kelam ilminin tanımı, konusu, gayesi, metodu, diğer isimleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 2 | İtikadi konular etrafındaki ilk fikri hareketler, Emeviler, Abbasiler | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 3 | İlk dönem tartışmalarından doğan fırkalar | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 4 | Nasların anlaşılmasında kullanılan metotlar | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 5 | Mu'tezile'nin doğuşu ve kelami görüşleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 6 | Mu'tezile'nin Basra ekolü, Mu'tezile'nin Bağdat ekolü, Mu'tezile'nin ileri gelen alimleri. | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 7 | Ehl-i Sünnet ekolleri; Selef-i Sâlihîn | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Eş'arilik ve kelami görüşleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 10 | Eş'ariliğin önde gelen alimleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 11 | Matüridilik ve kelami görüşleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 12 | Matüridiliğin önde gelen alimleri | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 13 | Yeni İlm-i Kelam Dönemi | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 14 | Çağdaş Kelam Çalışmaları | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 15 | Çağdaş Kelam Çalışmaları | Anlatma ve tartışma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Yurdagür, Metin. Kelam Tarihi. Ekoller-Şahıslar-Eserler. İstanbul: İFAV Yayınları, 2017. | |
| 2 | Gölcük Şerafeddin. Kelam Tarihi. İstanbul: Kitap Dünyası Yayınları, 2018. | |
| 3 | Namlı, Abdullah. Kader İnancının Dini Temelleri. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2019. | |
| 4 | Namlı, Abdullah. Tekvin ve Kulların Fiillerinin Yaratılışı. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2021. | |
| 5 | Namlı, Abdullah. Kur’an’a Göre İnkar. İstanbul-Trabzon: Kalem Yayınları, 2021. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Projeksiyon Cihazı, Dijital materyal, Yaygın sosyal iletişim araçları ve İnternet kaynakları | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 10 | 50 |
| c) Performans Ödevi | 4 | 10 | 40 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 2 | 6 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 4 | 5 | 20 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 4 | 5 | 20 |
| 1 | 1 | 1 | |
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||