Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MESLEK YÜKSEKOKULU / KNT221 - KONTROL VE OTOMASYON

Kodu: KNT221 Adı: KALİTE GÜVENCE STANDARTLARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü KONTROL VE OTOMASYON
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YUNUS KARA (yunuskara@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin, standardizasyonun, kalitenin ve kalite güvencenin gereğini, önemini ve faydasını kavrayıp, öğrendiklerini iş hayatına uygulaması amaçlanmıştır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Standardizasyonun faydalarını açıklayabilir. PÇ-26 Herhangi bir konu hakkında araştırma yapma ve hazırladığı çalışmayı sunma becerisi kazanır.
PÇ-27 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-32 Disiplinler arası çalışmada alan hakimiyeti sağlayabilme becerisi
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Standardizasyonun tarihçesi, tanımı, konusu, amaçları ve ilkeleri.Standardizasyonun üreticiye, tüketiciye ve ekonomiye sağladığı faydalar. Standartların sınıflandırılması. Türk Standartları Enstitüsü (TSE) ve görevleri. Akreditasyon ve belgelendirme çalışmaları. Bölgesel ve uluslararası standardizasyon kuruluşları. ISO,IEC vs.Metroloji ve kalibrasyon. Ulusal ve uluslararası metroloji, çalışmaları ve kuruluşları.CE, ISO 10002, ISO14001, ISO 18001, ISO 22000, ISO 27000,ISO31000, ISO50000 Kalite ve kalite kavramları. Kalite yaklaşımları, kalite ve verimlilik arasındaki ilişki. Kalite maliyetleri ve analizi. Kalite önderleri ve yaklaşımları. Toplam kalite yönetimi. Kalite çemberi. Kaizen. Tam zamanında üretim. 5S sistemi ve Poke Yoke. Kalite yönetim sistemi, faydaları ve prensipleri. TS-EN-ISO 9001:2015
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Standardizasyonun tarihçesi, tanımı, konusu, amaçları ve ilkeleri. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
2 Standardizasyonun üreticiye, tüketiciye ve ekonomiye sağladığı faydalar. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
3 Standartların sınıflandırılması. Türk Standartları Enstitüsü (TSE) ve görevleri. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
4 Akreditasyon ve belgelendirme çalışmaları. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
5 Bölgesel ve uluslararası standardizasyon kuruluşları. ISO,IEC,CEN vs. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
6 Metroloji ve kalibrasyon. Ulusal ve uluslararası metroloji, çalışmaları ve kuruluşları. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
7 CE, ISO 10002, ISO14001, ISO 18001, ISO 22000, ISO 27000, ISO31000, ISO50000 Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
8 Ara Sınav
9 Kalite ve kalite kavramları. Kalite yaklaşımları, kalite ve verimlilik arasındaki ilişki. Kalite maliyetleri ve analizi. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
10 Kalite önderleri ve yaklaşımları. Toplam kalite yönetimi. Kalite çemberi. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
11 Kaizen. Tam zamanında üretim. 5S sistemi ve Poke Yoke. Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
12 Kalite yönetim sistemi ve amacı, Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
13 Kalite yönetim sistemi, faydaları ve prensipleri, Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
14 TS-EN-ISO 9000 : 2015 serisi standartları TS-EN-ISO 9001 : 2015 serisi standartları, Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
15 TS-EN-ISO 9001 : 2015 serisi standartları, TS-EN-ISO 9004 : 2015 serisi standartları Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özdemir, A. (2022). Kalite Güvence ve Standartlar. GÜNCEL KİTAPLAR.
2 Aydoğan, E. (2004). Toplam Kalite Yönetimi. AEM.
3 ÇAĞLAR, İ., KILIÇ, S., (2011), kalite Standartları, Nobel Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon Cihazı, Sınıf Tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 1 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 1 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90