|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış bir metnin neşrinin bütün süreçlerini sistemli bir şekilde öğrenmek ve bu amaca yönelik uygulama yapmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Metinle ilişkili kavramları tanımlayabilecek. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Nüsha tespiti ve tavsifi hakkında tecrübe sahibi olacak. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Metin tenkidi yöntemlerini kullanabilecek. |
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Metin neşrinin temel esasları, tenkitli metin neşri, tenkitli metin neşri süreci, metin neşrinde imla, nüsha tespiti ve tavsifi, tenkitli metin neşri uygulamaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Metin Nedir? | Konu Anlatımı |
2 | El yazması eser nedir, genel olarak neleri ihtivâ eder? | Konu Anlatımı, Sunum |
3 | Yazma eser üretimi: Kâğıt, mürekkep, cilt, tezhip, minyatür sanatlarının tarihsel gelişimi. | Konu Anlatımı, Sunum |
4 | Metin neşrinin ana esasları: Tespit-temin-tavsif. | Konu Anlatımı, Sunum |
5 | Metin neşrinin ana esasları: Tespit-temin-tavsif. | Konu Anlatımı, Sunum |
6 | Tenkit Çeşitleri. | Konu Anlatımı, Sunum |
7 | Tenkit Çeşitleri. | Konu Anlatımı, Sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tenkitli metinde kullanılacak nüshanın belirlenmesi. | Konu Anlatımı, Sunum |
10 | Metin tenkidi ve yöntemleri: soyağacı/şema yöntemi, gruplandırma yöntemi. | Konu Anlatımı, Sunum |
11 | Neşir Kaideleri. | Konu Anlatımı, Sunum |
12 | Tenkitli metin neşri uygulaması. | Konu Anlatımı, Sunum |
13 | Tenkitli metin neşri uygulaması. | Konu Anlatımı, Sunum |
14 | Tenkitli metin neşri uygulaması. | Konu Anlatımı, Sunum |
15 | Tenkitli metin neşri uygulaması. | Konu Anlatımı, Sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Andrews, Walter G. (2015). “Osmanlı metin çalışmaları: geçmişe meydan okuma, geleceği tasarlama”. çev. Veysel Öztürk. | |
2 | Ateş, Ahmet (1942). “Metin Tenkidi Hakkında”. Türkiyat Mecmuası. VII: 253-267. | |
3 | Eski metinlere yeni bağlamlar: Osmanlıedebiyatı çalışmalarında yeni yönelimler”. haz. Hatice Aynur vd. İstanbul: Klasik Yay. 36-58. | |
4 | Ece, Selami (2015). Klasik Türk Edebiyatı Araştırma Yöntemleri. Erzurum: Eser Yay. (Ders Kitabı) | |
5 | Aynur, Hatice vd. (2017). Metin neşri: problemler, tespitler, öneriler. İstanbul: Klasik Yay. (Ders Kitabı) | |
6 | Tulum, Mertol (2000). Tarihî Metin Çalışmalarında Usûl. İstanbul: Deniz Kitabevi. | |
7 | Karavelioğlu, Murat A. (2010).“İbnülemin’in Divan Neşirleri”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 4: 27-58. | |
8 | Witkam, JanJust (2011). Tenkitli Metin Neşrinde Soy-ağacı Yaklaşımı. çev. Murteza Bedir. İstanbul: Küre Yay. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 14 | 28 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |