Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 427 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 427 Adı: TENKİTLİ METİN İNCELEME YÖNTEMLERİ I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış bir metnin neşrinin bütün süreçlerini sistemli bir şekilde öğrenmek ve bu amaca yönelik uygulama yapmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Metinle ilişkili kavramları tanımlayabilecek. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Nüsha tespiti ve tavsifi hakkında tecrübe sahibi olacak. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Metin tenkidi yöntemlerini kullanabilecek. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Metin neşrinin temel esasları, tenkitli metin neşri, tenkitli metin neşri süreci, metin neşrinde imla, nüsha tespiti ve tavsifi, tenkitli metin neşri uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Metin Nedir? Konu Anlatımı
2 El yazması eser nedir, genel olarak neleri ihtivâ eder? Konu Anlatımı, Sunum
3 Yazma eser üretimi: Kâğıt, mürekkep, cilt, tezhip, minyatür sanatlarının tarihsel gelişimi. Konu Anlatımı, Sunum
4 Metin neşrinin ana esasları: Tespit-temin-tavsif. Konu Anlatımı, Sunum
5 Metin neşrinin ana esasları: Tespit-temin-tavsif. Konu Anlatımı, Sunum
6 Tenkit Çeşitleri. Konu Anlatımı, Sunum
7 Tenkit Çeşitleri. Konu Anlatımı, Sunum
8 Ara Sınav
9 Tenkitli metinde kullanılacak nüshanın belirlenmesi. Konu Anlatımı, Sunum
10 Metin tenkidi ve yöntemleri: soyağacı/şema yöntemi, gruplandırma yöntemi. Konu Anlatımı, Sunum
11 Neşir Kaideleri. Konu Anlatımı, Sunum
12 Tenkitli metin neşri uygulaması. Konu Anlatımı, Sunum
13 Tenkitli metin neşri uygulaması. Konu Anlatımı, Sunum
14 Tenkitli metin neşri uygulaması. Konu Anlatımı, Sunum
15 Tenkitli metin neşri uygulaması. Konu Anlatımı, Sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Andrews, Walter G. (2015). “Osmanlı metin çalışmaları: geçmişe meydan okuma, geleceği tasarlama”. çev. Veysel Öztürk.
2 Ateş, Ahmet (1942). “Metin Tenkidi Hakkında”. Türkiyat Mecmuası. VII: 253-267.
3 Eski metinlere yeni bağlamlar: Osmanlıedebiyatı çalışmalarında yeni yönelimler”. haz. Hatice Aynur vd. İstanbul: Klasik Yay. 36-58.
4 Ece, Selami (2015). Klasik Türk Edebiyatı Araştırma Yöntemleri. Erzurum: Eser Yay. (Ders Kitabı)
5 Aynur, Hatice vd. (2017). Metin neşri: problemler, tespitler, öneriler. İstanbul: Klasik Yay. (Ders Kitabı)
6 Tulum, Mertol (2000). Tarihî Metin Çalışmalarında Usûl. İstanbul: Deniz Kitabevi.
7 Karavelioğlu, Murat A. (2010).“İbnülemin’in Divan Neşirleri”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 4: 27-58.
8 Witkam, JanJust (2011). Tenkitli Metin Neşrinde Soy-ağacı Yaklaşımı. çev. Murteza Bedir. İstanbul: Küre Yay.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 5 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 14 28
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 2 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120