Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ARKD-607 - ARKEOLOJİ (DOKTORA)

Kodu: ARKD-607 Adı: PREHİSTORİK MİMARİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FEVZİ VOLKAN GÜNGÖRDÜ (volkangungordu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FEVZİ VOLKAN GÜNGÖRDÜ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı tarihöncesi dönemler kapsamında Yakındoğu'da mimari kavramının ortaya çıkışı ve zaman içerisindeki gelişimi sürecini tüm aşamalarıyla değerlendirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sunum ve sunum sonrasında teslim edilen yazılı değerlendirme raporu bu dersin temel değerlendirme yöntemidir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir.
PÇ-6 Uzmanlık alanında arkeoloji bilimine yeni katkılar sağlayacak çalışma yapabilir.
PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 güncel literatürün araştırılması PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir.
PÇ-11 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilir.
PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tarihöncesi dönemlerde mimari ile ilgili en erken izlerin görüldüğü Epipaleolitik dönemden başlayarak Neolitik ve Kalkolitik çağlarda yerleşim sistemlerindeki değişimle birlikte mimarinin zaman içerisinde geçirmiş olduğu gelişim bu dersin ana içeriğini oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tarihöncesi Arkeolojisine Giriş Sunum ve tartışma
2 Yakındoğu'da Epipaleolitik Dönem Sunum ve tartışma
3 Takındoğu'da Epipaleolitik Dönem Mimarisi Sunum ve tartışma
4 Yakındoğu'da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem Sunum ve tartışma
5 Yakındoğu'da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem Mimarisi Sunum ve tartışma
6 Yakındoğu'da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem Mimarisi Sunum ve tartışma
7 Yakındoğu'da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem Mimarisi Sunum ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Yakındoğu'da Çanak Çömlekli Neolitik Dönem Sunum ve tartışma
10 Yakındoğu'da Çanak Çömlekli Neolitik Dönem Mimarisi Sunum ve tartışma
11 Yakındoğu'da Çanak Çömlekli Neolitik Dönem Mimarisi Sunum ve tartışma
12 Yakındoğu'da Kalkolitik Çağ Sunum ve tartışma
13 Yakındoğu'da Kalkolitik Çağ Mimarisi Sunum ve tartışma
14 Yakındoğu'da Kalkolitik Çağ Mimarisi Sunum ve tartışma
15 Yakındoğu'da Kalkolitik Çağ Mimarisi Sunum ve tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Anne Birgitte Gebaer, L. S., Anne Teather, António Carlos Valera (Ed.). (2020). Monumentalising Life in the Neolithic: Narratives of Continuity and Change. Oxbow Books.
2 Antonio Sagona, P. Z. (2009). ANCIENT TURKEY. Routledge.
3 Bar-Yosef, J.-P. B.-A. O. (Ed.). (2008). The Neolithic Demographic Transition and its Consequences. Springer.
4 Brian M. Fagan, N. D. (2019). PEOPLE OF THE EARTH An Introduction to World Prehistory. Taylor & Francis.
5 Cauvin, J. (2000). The Birth of the Gods and origins of Agriculture. Cambridge University Press.
6 Daniela Hofmann, J. S. (Ed.). (2013). Tracking the Neolithic House in Europe Sedentism, Architecture and Practice. Springer.
7 Güldoğan, E. (2011). Aşıklı Höyük Sürtmetaş Buluntu Topluluğu. Tüba-Ar, 14, 41-58.
8 Hodder, I. (Ed.). (2018). Religion, History and Place in the Origin of Settled Life. University Press of Colorado.
9 Ian A. Todd, G. P. (1965). The Chipped Stone Industry of Avla Daǧ. Anatolian Studies, 15, 95-112.
10 Kuijt, I. (Ed.). (2002). Life in Neolithic Farming Communities Social Organization, Identity, and Differentiation. Kluwer Academic Publishers.
11 Laneri, N. (Ed.). (2015). Defining the Sacred. Approaches to the Archaeology of Religion in the Near East. Oxbow Books.
12 Sharon R. Steadman, G. M. (Ed.). (2011). The Oxford Handbook Of Ancient Anatolia 10,000–323 B.C.E. Oxford University Press.
13 Simmons, A. H. (2010). The Neolithic Revolution in the Near East. Transforming the Human Landscape.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
konu ile alakalı bilimsel yayınlar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 50
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 3-15
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 7 49
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 14 14
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180