Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ARKD-609 - ARKEOLOJİ (DOKTORA)

Kodu: ARKD-609 Adı: GEÇ ANTİK ÇAĞ VE BİZANS’TA KENT Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLÜFER PEKER (npeker@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLÜFER PEKER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı MS 300-1453 arasında, antik toplumun Geç Antik çağ Hristiyanlığına Roma/Akdeniz dünyasının dönüşümünü ve Bizans kentinin özelliklerini incelemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Geç Antik çağ ve Bizans kentinin özelliklerini açıklayabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir.
PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Geç Antik çağı tanımlayabilir. PÇ-10 Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alabilir.
PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin konuları arasında Hristiyanlığın yükselişi, Doğu'da Roma imparatorluğunun çöküşünün nedenleri, sanat, mimari, küçük buluntular ve özellikle de kentler yer alır. Roma kenti nasıl dönüştü, bu kompleks dönem hem yerel hem de bütünsel olarak en iyi nasıl karakterize edilir. Dahası Bizans kentinin özellikleri incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş anlatma
2 Geç Antik çağ nedir? Bizans nedir? anlatma, slide sunum, soru cevap
3 Geç Antik Çağ Kenti Bizans'ta Kent ve Kırsal Yerleşim anlatma, slide sunum, soru cevap
4 Geç Antik Çağ kenti: Aphrodisias, Laoedikia, Hierapolis, Ephesos, Eleausa Sebastea, Nysa, Mokisos, Miletos, Tlos, Tripolis, İstanbul öğrenci sunum, tartışma
5 Geç Antik Çağ kenti: Aphrodisias, Laoedikia, Hierapolis, Ephesos, Eleausa Sebastea, Nysa, Mokisos, Miletos, Tlos, Tripolis, İstanbul öğrenci sunum, tartışma
6 Geç Antik Çağ kenti: Aphrodisias, Laoedikia, Hierapolis, Ephesos, Eleausa Sebastea, Nysa, Mokisos, Miletos, Tlos, Tripolis, İstanbul öğrenci sunum, tartışma
7 Geç Antik Çağ kenti: Aphrodisias, Laoedikia, Hierapolis, Ephesos, Eleausa Sebastea, Nysa, Mokisos, İstanbul, Miletos, Tlos, Tripolis. öğrenci sunum, tartışma
8 Ara Sınav
9 Geç Antik Çağ kenti: Aphrodisias, Laoedikia, Hierapolis, Ephesos, Eleausa Sebastea, Nysa, Mokisos, İstanbul, Miletos, Tlos, Tripolis. öğrenci sunum, tartışma
10 Bizans Kenti: Amorium, Menderes Antiochiası, Nikea, Sobesos öğrenci sunum, tartışma
11 Bizans Kenti: Amorium, Menderes Antiochiası, Nikea, Sobesos öğrenci sunum, tartışma
12 Bizans Kenti: Amorium, Menderes Antiochiası, Nikea, Sobesos öğrenci sunum, tartışma
13 Bizans Kenti: Amorium, Menderes Antiochiası, Nikea, Sobesos öğrenci sunum, tartışma
14 Kentler öğrenci final proje sunumu, tartışma
15 Kentler öğrenci final proje sunumu, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Zavagno, L. (2021). The Byzantine City from Heraclius to the Fourth Crusade, 610-1204.
2 Cameron, A. (2015). The Mediterranean world in late Antiquity: AD 395-700. Routledge.
3 Brown, P. (1997). So debate the world of Late Antiquity revisited. Symbolae Osloenses, 72(1), 5-30.
4 Rich, J. (1999). Geç Antik Çağda Kent, Homer.
5 Crow, J. (2001). Fortifications and urbanism in late antiquity: Thessaloniki and other eastern cities. JOURNAL OF ROMAN ARCHAEOLOGY-SUPPLEMENTARY SERIES-, 42, 89-105.
6 Jacobs, I. (2012). The creation of the late antique city: Constantinople and asia minor during the'theodosian renaissance'. Byzantion, 113-164.
7 Saradi-Mendelovici, H. (1990). Christian attitudes toward pagan monuments in Late Antiquity and their legacy in later Byzantine centuries. Dumbarton Oaks Papers, 44, 47-61.
8 S. Bassett, The Urban Image of Late Antique Constantinople.
9 Foss, C. (1979). Ephesus after antiquity: a late antique, Byzantine, and Turkish city. CUP Archive.
10 Zavagno, L. (2009). Cities in Transition: Urbanism in Byzantium between Late Antiquity and the Early Middle Ages (AD 500–900). BAR Publishing.
11 Crow, J. (2017). Fortifications. In The Archaeology of Byzantine Anatolia: From the End of Late Antiquity until the Coming of the Turks (pp. 90-108). Oxford University Press.
12 Niewohner, P. (Ed.). (2017). The archaeology of Byzantine Anatolia: from the end of Late Antiquity until the coming of the Turks. Oxford University Press.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 8 1 40
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje 15 1 60
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 12 60
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 12 60
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 6 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 3 3
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180