Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ARKD-608 - ARKEOLOJİ (DOKTORA)

Kodu: ARKD-608 Adı: BİZANS KAPADOKYASI’NDA TOPLUM VE SANAT Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLÜFER PEKER (npeker@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLÜFER PEKER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Kapadokya Bizansının toplumsal yapısını, yerleşim modellerini ve sanatını incelemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bizans Kapadokyası'nın tarihsel kronolojisini tanımlayabilir. PÇ-9 Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilir.
PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Bizans Kapadokyası'ndaki mimari kalıntılar ve duvar resimlerinin özelliklerini değerlendirebilir. PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir.
PÇ-6 Uzmanlık alanında arkeoloji bilimine yeni katkılar sağlayacak çalışma yapabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin konuları arasında Kapadokya'da Hristiyanlığın yükselişi, Bizans döneminde bölgenin tarihsel dinamikleri, yerleşimleri, sanatı, mimarisi yer alır. Bu ders öğrencilere özellikle Bizans Kapadokyası'nda resim sanatında bölgesel üslupları, kırsal yerleşim biçimlerini ve toplumsal değişimlerin sanata yansımalarını sunar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş Anlatım
2 Geç Antik Çağ ve Bizans döneminde Kapadokya: Tarihsel Coğrafya Anlatım, slide sunum
3 Geç Antik Çağ ve Bizans döneminde Kapadokya: Yerleşimler, Mimari Anlatım, slide sunum
4 Geç Antik Çağ ve Bizans döneminde Kapadokya: Duvar Resimleri Anlatım, slide sunum
5 Geç Antik Çağ ve Bizans Kapadokyası'nda Toplum: Yerleşim, Mimari, Resim öğrenci sunum, tartışma, soru cevap
6 Geç Antik Çağ ve Bizans Kapadokyası'nda Toplum: Yerleşim, Mimari, Resim öğrenci sunum, tartışma, soru cevap
7 Geç Antik Çağ ve Bizans Kapadokyası'nda Toplum: Yerleşim, Mimari, Resim öğrenci sunum, tartışma, soru cevap
8 Ara Sınav
9 Geç Antik Çağ ve Bizans Kapadokyası'nda Toplum: Yerleşim, Mimari, Resim öğrenci sunum, tartışma, soru cevap
10 Geç Antik Çağ ve Bizans Kapadokyası'nda Toplum: Yerleşim, Mimari, Resim öğrenci sunum, tartışma, soru cevap
11 Geç Antik Çağ ve Bizans Kapadokyası'nda Toplum: Yerleşim, Mimari, Resim öğrenci sunum, tartışma, soru cevap
12 Geç Antik Çağ ve Bizans Kapadokyası'nda Toplum: Yerleşim, Mimari, Resim öğrenci sunum, tartışma, soru cevap
13 Uygulama Gezisi: Cemil Başmelekler manastırı, Sobesos, Mavrucandere. tartışma, soru cevap
14 Final Sunumları Öğrenci final sunumları
15 Final Sunumları Öğrenci final sunumları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ousterhout, R. G. (2017). Visualizing community: Art, material culture, and settlement in Byzantine Cappadocia. Dumbarton Oaks Research Library and Collection.
2 Jolivet-Levy, C. (1991). Les églises byzantines de Cappadoce : le programme iconographique de l'abside et de ses abords, Presses du CNRS, diffusion, Paris.
3 De Jerphanion, G. (1925-1942). Une nouvelle province de l'art byzantin: les églises rupestres de Cappadoce (Vol. 5). P. Geuthner.
4 Jolivet-Levy, C. (2001). La Cappadoce médiévale. Paris.
5 Rodley, L. (2010). Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia. Cambridge University Press.
6 Restle, M. (1967). Byzantine wall painting in Asia Minor (Vol. 1-3). New York graphic society.
7 Ousterhout, R. G. (2005). A Byzantine settlement in Cappadocia (No. 42). Dumbarton Oaks.
8 Peker, N. (2020). Agricultural production and installations in Byzantine Cappadocia: a case study focusing on Mavrucandere. Byzantine and Modern Greek Studies, 44(1), 40-61.
9 Hild, F., & Restle, M. (1981). Kappadokien:(Kappadokia, Charsianon, Sebasteia und Lykandos) (Vol. 2). Verlag d. Österreich. Akademie d. Wissenschaft.
10 Cooper, E., & Decker, M. J. (2012). Life and society in Byzantine Cappadocia. Springer.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 8 40
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje 15 60
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 12 60
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 12 60
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 6 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 3 3
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180