|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HANDAN YILDIZHAN (handanyildizhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencinin Kapadokya bölgesinin Klasik, Hellenistik ve Roma Dönemlerine ait arkeolojik buluntulardan yola çıkarak; bu dönemlere ait bölgesel özellikleri ayırt edebilmeleri ve analiz edebilmelerine yardımcı olmayı sağlamak dersin amacıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kapadokya bölgesinde tespit edilen yerleşimlere ait seramik, mimari ve küçük buluntulara ilişkin verilerdeki yerel ve yabancı unsurları ayırt edebilir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir. PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir. PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | apadokya bölgesinin Klasik, Hellenistik ve Roma Dönemlerine ait bölgesel özellikleri ayırt ve analiz edebilir |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir. PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir. PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir. PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | ölgesel unsurlar üzerindeki yabancı etkilerin hangi kültür alanından kaynaklandığı tespit edebilir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir. PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir. PÇ-10 Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alabilir. PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir. PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Araştırma yaparak sonuçlarını bilimsel ve etik kurallara uygun olarak sunabilir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir. PÇ-6 Uzmanlık alanında arkeoloji bilimine yeni katkılar sağlayacak çalışma yapabilir. PÇ-7 Bireysel olarak proje oluşturabilme ve proje yürütebilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Temelinde literatür araştırması bulunan bir araştırma raporunu planlayabilir ve sorumluluğunu alabilir |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir. PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir. PÇ-7 Bireysel olarak proje oluşturabilme ve proje yürütebilir. PÇ-9 Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilir. PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-6 | Arkeolojik verileri yorumlayabilir ve kritik edebilir. |
PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir. PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir. PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir. PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir. PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir. PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir. PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir. |
Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Anadolu'nun önemli bir bölgesi olan Kapadokya Bölgesi, öncelikli olarak modern kazı ve araştırmaların bize sunduğu veriler ışığında araştırılacaktır. Bölgede tespit edilen yerleşimlere ait seramik, mimari ve küçük buluntulara ilişkin verilerdeki yerel ve yabancı unsurlar belirlenerek, ardından bu bölgesel unsurlar üzerindeki yabancı etkilerin hangi kültür alanından kaynaklandığı tespit edilmeye çalışılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve Kapsam | Soru Cevap |
2 | Kapadokya Bölgesi Jeomorfolojisine Genel Bakış | Anlatma Yöntemi |
3 | Kapadokya Bölgesi Tarihi Coğrafyasına Genel Bakış | Anlatma Yöntemi |
4 | Kapadokya Bölgesi Arkeolojik Kazı ve Araştırmalrına Genel Bakış | Sözlü Sunum |
5 | Yazılı ve Arkeolojik Veriler Işığında Klasik Dönemde Kapadokya Bölgesi | Sözlü Sunum |
6 | Pers Hakimiyeti Altında Kapadokya Bölgesi ve Kapadokya Satraplığı (?) | Sözlü Sunum |
7 | Yazılı ve Arkeolojik Veriler Işığında Hellenistik Dönemde Kapadokya Bölgesi ve Kapadokya Krallığı | Sözlü Sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hellenistik Dönemde Kızılırmak Havzası ve Kapadokya Bölgesi Seramik Üretim Geleneği | Sözlü Sunum |
10 | Kapadokya Bölgesindeki Hellenistik Dönem Yerleşimleri | Sözlü Sunum |
11 | Yazılı ve Arkeolojik Veriler Işığında Roma Döneminde Kapadokya Bölgesi ve Kapadokya Eyaleti | Sözlü Sunum |
12 | Kapadokya Bölgesindeki Roma Dönemi Yerleşimleri | Sözlü Sunum |
13 | Kapadokya Bölgesinde Hellenistik Dönem Ölü kültü ve Ölü Gömme Gelenekleri | Sözlü Sunum |
14 | Kapadokya Bölgesinde Roma Dönemi Ölü Kültü ve Ölü Gömme Gelenekleri | Sözlü Sunum |
15 | Örnekler ışığında Hellenistik ve Roma Döneminde Kapadoya Bölgesi Kaya Mezarları | Sözlü Sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | K. Balkan, O. Sümer, “1968 Yılı Hacıbektaş Höyüğü (Suluca Karahöyük) Ön Raporu”, Türk Arkeoloji Dergisi XVIII/1, 1-37, Ankara, 1969 | |
2 | A. Mercan, “Hacıbektaş-Suluca Karahöyük 1991 Yılı Kurtarma Kazısı”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi 11, 69-70, 1992 | |
3 | L. Polacco, “Topaklı 1967 Kazısı”, Türk Arkeoloji Dergisi XVI, 177-184, 1968 | |
4 | L. Polacco, “Topaklı’daki İtalyan Kazılarında: Tarih Öncesinden Bizans Dönemine”, Anadolu XVII, 31-41, 1973 | |
5 | A. Schachner, A. Yenipınar, M. Gülyaz, Ş.Y. Schachner, “Die Civelek-Höhle in der Nähe von Gülşehir,” Istanbuler Mitteilungen 47, 9-38, İstanbul, 1997 | |
6 | H. Server, “Zank Höyük Kurtarma Kazısı- 1991”, XIV. Kazı Sonuçları Toplantısı 1, 247-258, Ankara, 1992 | |
7 | H. Server, “Zank Höyük Kurtarma Kazısı- 1992”, XV. Kazı Sonuçları Toplantısı 1, 255-266, Ankara, 1994 | |
8 | H. Server, “Zank Höyük Kurtarma Kazısı- 1996”, XIX. Kazı Sonuçları Toplantısı 1, 529-542, Ankara, 1998 | |
9 | S. Y. Şahin, “Sarılar 2 No’lu Tümülüsü, VI. Müze Kurtarma Kazıları Seminerleri, 287-300, Ankara, 1996 | |
10 | S. Y. Şenyurt, A. Akçay, Y. Kamış, “Ovaören 2012 Yılı Kazıları,” XXXV. Kazı Sonuçları Toplantısı 2, 62-80, Muğla, 2013 | |
11 | S.Y. Şenyurt, A. Akçay, Y. Kamış, “Ovaören 2013 Yılı Kazıları,” XXXVI. Kazı Sonuçları Toplantısı 2, 101-120, Gaziantep, 2014 | |
12 | S. Y. Şenyurt, A. Akçay, Y. Kamış, “Ovaören 2014 Yılı Kazıları,” XXXVII. Kazı Sonuçları Toplantısı 2,111-120, Erzurum, 2015 | |
13 | S. Y. Şenyurt, A. Akçay, “Ovaören 2015-2016 Yılı Kazıları,” XXXIX. Kazı Sonuçları Toplantısı 2, 571-586, Bursa, 2017 | |
14 | H. Yenipınar, “Nevşehir Emek Mahallesi’nde Ortaya Çıkan Temel Kalıntısı”, Nevşehir Kültür ve Tarih Çalışmaları 3, 21-23, Nevşehir, 2005 | |
15 | S. Gülçür, “Aksaray, Nevşehir, Niğde İlleri 1998 Yüzey Araştırması”, XVIII. Araştırma Sonuçları Toplantısı 2, 149-162, Ankara, 2000 | |
16 | S. Omura,“1989 Yılı Kırşehir, Yozgat, Nevşehir, Aksaray İlleri İçinde Yürütülen Yüzey Araştırmaları,” VIII. Araştırma Sonuçları Toplantısı, 69-89, Ankara, 1990 | |
17 | H. Server, S. Bayram, S. Çeçen, S. Menekşe, “1990 Yılı Nevşehir, Niğde ve Aksaray İlleri Yüzey Araştırmaları”, IX. Araştırma Sonuçları Toplantısı, 523-539, Ankara, 1992 | |
18 | S. Y. Şenyurt, “Nevşehir İli 1997 Yılı Yüzey Araştırması”, XVI. Araştırma Sonuçları Toplantısı 1, 451-466, Ankara, 1998 | |
19 | S. Y. Şenyurt, “Nevşehir İli 1998 Yılı Yüzey Araştırması”, XVII. Araştırma Sonuçları Toplantısı 2, 365-380, Ankara, 1999 | |
20 | A. Türker, “Tunç Çağlarında Nevşehir Kültürlerinin Araştırılması 2012-2013 Yılı Çalışma Raporu: Hacıbektaş ve Çevresi”, XXXVI. Araştırma Sonuçları Toplantısı 1, 231-252, Gaziantep, 2014. | |
21 | Köker Gökçe, E. 2021. “Zank Höyük 1991, 1996 ve 1997 Yılları Kazı Çalışmalarında Tespit Edilen Hellenistik-Roma Dönemi Seramikleri”, Arkeoloji ve Sanat 166: 131-146. | |
22 | Waagé, F. O. 1937. “Greek, Hellenistic and Roman Pottery from Alişar”, H. H. von der Osten (yay.) The Alishar Hüyük Season of 1930-32, Part III. OIP 30: 74-88. The University of Chicago Press, Chicago, Illinois. | |
23 | Jones, F. F. 1969. “Sherds from Kululu”, Anadolu (Anatolia) XIII/13: 89-96. | |
24 | French, D. 2012. Roman Roads and Milestones in Asiaminör, Milestones, Fasc. 3.3. Cappadocia. London. | |
25 | Durukan, M. 2012. Kapadokya’da, Argaios Dağı Çevresinde Hellenistik-Roma Dönemi Mezarları ve Ölü Kültü. İstanbul. | |
26 | Durukan, M. 2012. Kapadokya’da, Argaios Dağı Çevresinde Hellenistik-Roma Dönemi Mezarları ve Ölü Kültü. İstanbul. | |
27 | H. Yıldızhan, “Arkeolojik Buluntular Işığında yeni Bir Nekropol ve Höyüğü: Belkuyu”, Arkeoloji ve Sanat Dergisi 169, 105-120, İstanbul, 2022. | |
28 | H. Yıldızhan., Nevşehir İli ve İlçeleri Arkeolojik Yüzey Araştırmaları 2019-2021, Yüzey Araştırmaları C/2, 31-50, 2022. | |
29 | -H. Yıldızhan, “Avanos’un Geç Hellenistik ve Roma Dönemlerine İlişkin Arkeolojik Yeni Veriler,” Kapadokya Doğal, Jeolojik ve Kültürel Miras Çalıştayı 2-3 Kasım 2021. | |
30 | -Başal, 2001: Ş. Başal, " 1998 Yılı Tümülüs Kazıları» 10. Müze Çalışmaları ve Kurtarma Kazıları Sempozyumu, 179-188, Ankara. | |
31 | L, Alfonso, H. Egürer, GÜNEY KAPADOKYA’DA DEMİR ÇAĞI’NA IŞIK TUTACAKBİR ARKEOLOJİK YERLEŞİMİN KEŞFİ: KINIK HÖYÜK, ANADOLU’NUN ZİRVESİNDE TÜRK ARKEOLOJİSİNİN 40 YILI, 325-3337, 2014, Erzurum. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yardımcı kitap ve makaleler ve projeksiyon makinası. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 3 | 35 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 2 | 2 | 10 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | 3,4,5,6,7 | 2 | 20 |
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 9 | 3 | 35 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 3 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Final Sınavı | 4 | 2 | 8 |
Derse Katılım | 3 | 14 | 42 |
Makale kritik Etme | 2 | 3 | 6 |
Toplam İş Yükü | 180 |