Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ARKD-612 - ARKEOLOJİ (DOKTORA)

Kodu: ARKD-612 Adı: KLASİK, HELLENİSTİK VE ROMA DÖNEMLERİNDE KAPADOKYA Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HANDAN YILDIZHAN (handanyildizhan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencinin Kapadokya bölgesinin Klasik, Hellenistik ve Roma Dönemlerine ait arkeolojik buluntulardan yola çıkarak; bu dönemlere ait bölgesel özellikleri ayırt edebilmeleri ve analiz edebilmelerine yardımcı olmayı sağlamak dersin amacıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kapadokya bölgesinde tespit edilen yerleşimlere ait seramik, mimari ve küçük buluntulara ilişkin verilerdeki yerel ve yabancı unsurları ayırt edebilir. PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir.
PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir.
PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir.
PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir.
PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir.
PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir.
PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir.
PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 apadokya bölgesinin Klasik, Hellenistik ve Roma Dönemlerine ait bölgesel özellikleri ayırt ve analiz edebilir PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir.
PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir.
PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir.
PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir.
PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir.
PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir.
PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir.
PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 ölgesel unsurlar üzerindeki yabancı etkilerin hangi kültür alanından kaynaklandığı tespit edebilir. PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir.
PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir.
PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir.
PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir.
PÇ-10 Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alabilir.
PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir.
PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir.
PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir.
PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Araştırma yaparak sonuçlarını bilimsel ve etik kurallara uygun olarak sunabilir. PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir.
PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir.
PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir.
PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir.
PÇ-6 Uzmanlık alanında arkeoloji bilimine yeni katkılar sağlayacak çalışma yapabilir.
PÇ-7 Bireysel olarak proje oluşturabilme ve proje yürütebilir.
PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Temelinde literatür araştırması bulunan bir araştırma raporunu planlayabilir ve sorumluluğunu alabilir PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir.
PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir.
PÇ-3 Alanı ile ilgili spesifik bir konuda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olabilir.
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri öğretebilir.
PÇ-5 Alanında bilimsel kriterlere uygun sözlü ve yazılı yayın yapabilir.
PÇ-7 Bireysel olarak proje oluşturabilme ve proje yürütebilir.
PÇ-9 Arkeolojik materyalin korunmasını ve toplum nezdinde tanıtımını, turizm ve çevre ile ilişkisi içinde çözebilir.
PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir.
PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-6 Arkeolojik verileri yorumlayabilir ve kritik edebilir. PÇ-1 Alan ile ilgili spesifik bir konuda bilimsel normlara uygun detaylı araştırma yapabilme ve sunabilir.
PÇ-2 Uygulamada ve teorik çalışmada karşılaştığı sorunlara analitik yaklaşabilir.
PÇ-8 Arkeolojik verilerin ve materyalin dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilir.
PÇ-12 Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, mimari vb. farklı bilimsel disiplinlerin verilerini Arkeoloji bilimi sorunlarını çözmede kullanabilir.
PÇ-13 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilir.
PÇ-14 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dillerdeki kaynakları tarayabilme (kütüphane ve bilişim), kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazanabilir.
PÇ-16 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetisine sahip olabilir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Anadolu'nun önemli bir bölgesi olan Kapadokya Bölgesi, öncelikli olarak modern kazı ve araştırmaların bize sunduğu veriler ışığında araştırılacaktır. Bölgede tespit edilen yerleşimlere ait seramik, mimari ve küçük buluntulara ilişkin verilerdeki yerel ve yabancı unsurlar belirlenerek, ardından bu bölgesel unsurlar üzerindeki yabancı etkilerin hangi kültür alanından kaynaklandığı tespit edilmeye çalışılacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve Kapsam Soru Cevap
2 Kapadokya Bölgesi Jeomorfolojisine Genel Bakış Anlatma Yöntemi
3 Kapadokya Bölgesi Tarihi Coğrafyasına Genel Bakış Anlatma Yöntemi
4 Kapadokya Bölgesi Arkeolojik Kazı ve Araştırmalrına Genel Bakış Sözlü Sunum
5 Yazılı ve Arkeolojik Veriler Işığında Klasik Dönemde Kapadokya Bölgesi Sözlü Sunum
6 Pers Hakimiyeti Altında Kapadokya Bölgesi ve Kapadokya Satraplığı (?) Sözlü Sunum
7 Yazılı ve Arkeolojik Veriler Işığında Hellenistik Dönemde Kapadokya Bölgesi ve Kapadokya Krallığı Sözlü Sunum
8 Ara Sınav
9 Hellenistik Dönemde Kızılırmak Havzası ve Kapadokya Bölgesi Seramik Üretim Geleneği Sözlü Sunum
10 Kapadokya Bölgesindeki Hellenistik Dönem Yerleşimleri Sözlü Sunum
11 Yazılı ve Arkeolojik Veriler Işığında Roma Döneminde Kapadokya Bölgesi ve Kapadokya Eyaleti Sözlü Sunum
12 Kapadokya Bölgesindeki Roma Dönemi Yerleşimleri Sözlü Sunum
13 Kapadokya Bölgesinde Hellenistik Dönem Ölü kültü ve Ölü Gömme Gelenekleri Sözlü Sunum
14 Kapadokya Bölgesinde Roma Dönemi Ölü Kültü ve Ölü Gömme Gelenekleri Sözlü Sunum
15 Örnekler ışığında Hellenistik ve Roma Döneminde Kapadoya Bölgesi Kaya Mezarları Sözlü Sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 K. Balkan, O. Sümer, “1968 Yılı Hacıbektaş Höyüğü (Suluca Karahöyük) Ön Raporu”, Türk Arkeoloji Dergisi XVIII/1, 1-37, Ankara, 1969
2 A. Mercan, “Hacıbektaş-Suluca Karahöyük 1991 Yılı Kurtarma Kazısı”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi 11, 69-70, 1992
3 L. Polacco, “Topaklı 1967 Kazısı”, Türk Arkeoloji Dergisi XVI, 177-184, 1968
4 L. Polacco, “Topaklı’daki İtalyan Kazılarında: Tarih Öncesinden Bizans Dönemine”, Anadolu XVII, 31-41, 1973
5 A. Schachner, A. Yenipınar, M. Gülyaz, Ş.Y. Schachner, “Die Civelek-Höhle in der Nähe von Gülşehir,” Istanbuler Mitteilungen 47, 9-38, İstanbul, 1997
6 H. Server, “Zank Höyük Kurtarma Kazısı- 1991”, XIV. Kazı Sonuçları Toplantısı 1, 247-258, Ankara, 1992
7 H. Server, “Zank Höyük Kurtarma Kazısı- 1992”, XV. Kazı Sonuçları Toplantısı 1, 255-266, Ankara, 1994
8 H. Server, “Zank Höyük Kurtarma Kazısı- 1996”, XIX. Kazı Sonuçları Toplantısı 1, 529-542, Ankara, 1998
9 S. Y. Şahin, “Sarılar 2 No’lu Tümülüsü, VI. Müze Kurtarma Kazıları Seminerleri, 287-300, Ankara, 1996
10 S. Y. Şenyurt, A. Akçay, Y. Kamış, “Ovaören 2012 Yılı Kazıları,” XXXV. Kazı Sonuçları Toplantısı 2, 62-80, Muğla, 2013
11 S.Y. Şenyurt, A. Akçay, Y. Kamış, “Ovaören 2013 Yılı Kazıları,” XXXVI. Kazı Sonuçları Toplantısı 2, 101-120, Gaziantep, 2014
12 S. Y. Şenyurt, A. Akçay, Y. Kamış, “Ovaören 2014 Yılı Kazıları,” XXXVII. Kazı Sonuçları Toplantısı 2,111-120, Erzurum, 2015
13 S. Y. Şenyurt, A. Akçay, “Ovaören 2015-2016 Yılı Kazıları,” XXXIX. Kazı Sonuçları Toplantısı 2, 571-586, Bursa, 2017
14 H. Yenipınar, “Nevşehir Emek Mahallesi’nde Ortaya Çıkan Temel Kalıntısı”, Nevşehir Kültür ve Tarih Çalışmaları 3, 21-23, Nevşehir, 2005
15 S. Gülçür, “Aksaray, Nevşehir, Niğde İlleri 1998 Yüzey Araştırması”, XVIII. Araştırma Sonuçları Toplantısı 2, 149-162, Ankara, 2000
16 S. Omura,“1989 Yılı Kırşehir, Yozgat, Nevşehir, Aksaray İlleri İçinde Yürütülen Yüzey Araştırmaları,” VIII. Araştırma Sonuçları Toplantısı, 69-89, Ankara, 1990
17 H. Server, S. Bayram, S. Çeçen, S. Menekşe, “1990 Yılı Nevşehir, Niğde ve Aksaray İlleri Yüzey Araştırmaları”, IX. Araştırma Sonuçları Toplantısı, 523-539, Ankara, 1992
18 S. Y. Şenyurt, “Nevşehir İli 1997 Yılı Yüzey Araştırması”, XVI. Araştırma Sonuçları Toplantısı 1, 451-466, Ankara, 1998
19 S. Y. Şenyurt, “Nevşehir İli 1998 Yılı Yüzey Araştırması”, XVII. Araştırma Sonuçları Toplantısı 2, 365-380, Ankara, 1999
20 A. Türker, “Tunç Çağlarında Nevşehir Kültürlerinin Araştırılması 2012-2013 Yılı Çalışma Raporu: Hacıbektaş ve Çevresi”, XXXVI. Araştırma Sonuçları Toplantısı 1, 231-252, Gaziantep, 2014.
21 Köker Gökçe, E. 2021. “Zank Höyük 1991, 1996 ve 1997 Yılları Kazı Çalışmalarında Tespit Edilen Hellenistik-Roma Dönemi Seramikleri”, Arkeoloji ve Sanat 166: 131-146.
22 Waagé, F. O. 1937. “Greek, Hellenistic and Roman Pottery from Alişar”, H. H. von der Osten (yay.) The Alishar Hüyük Season of 1930-32, Part III. OIP 30: 74-88. The University of Chicago Press, Chicago, Illinois.
23 Jones, F. F. 1969. “Sherds from Kululu”, Anadolu (Anatolia) XIII/13: 89-96.
24 French, D. 2012. Roman Roads and Milestones in Asiaminör, Milestones, Fasc. 3.3. Cappadocia. London.
25 Durukan, M. 2012. Kapadokya’da, Argaios Dağı Çevresinde Hellenistik-Roma Dönemi Mezarları ve Ölü Kültü. İstanbul.
26 Durukan, M. 2012. Kapadokya’da, Argaios Dağı Çevresinde Hellenistik-Roma Dönemi Mezarları ve Ölü Kültü. İstanbul.
27 H. Yıldızhan, “Arkeolojik Buluntular Işığında yeni Bir Nekropol ve Höyüğü: Belkuyu”, Arkeoloji ve Sanat Dergisi 169, 105-120, İstanbul, 2022.
28 H. Yıldızhan., Nevşehir İli ve İlçeleri Arkeolojik Yüzey Araştırmaları 2019-2021, Yüzey Araştırmaları C/2, 31-50, 2022.
29 -H. Yıldızhan, “Avanos’un Geç Hellenistik ve Roma Dönemlerine İlişkin Arkeolojik Yeni Veriler,” Kapadokya Doğal, Jeolojik ve Kültürel Miras Çalıştayı 2-3 Kasım 2021.
30 -Başal, 2001: Ş. Başal, " 1998 Yılı Tümülüs Kazıları» 10. Müze Çalışmaları ve Kurtarma Kazıları Sempozyumu, 179-188, Ankara.  
31 L, Alfonso, H. Egürer, GÜNEY KAPADOKYA’DA DEMİR ÇAĞI’NA IŞIK TUTACAKBİR ARKEOLOJİK YERLEŞİMİN KEŞFİ: KINIK HÖYÜK, ANADOLU’NUN ZİRVESİNDE TÜRK ARKEOLOJİSİNİN 40 YILI, 325-3337, 2014, Erzurum.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yardımcı kitap ve makaleler ve projeksiyon makinası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 3 35
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 2 2 10
5.Rapor
6.Seminer 3,4,5,6,7 2 20
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 9 3 35
9.Proje
Final Sınavı 16 3 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 16 48
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 5 15
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 1 8
Final Sınavı 4 2 8
Derse Katılım 3 14 42
Makale kritik Etme 2 3 6
Toplam İş Yükü 180