Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ARK 526 - ARKEOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: ARK 526 Adı: TARİH ÖNCESİNDE İNSAN, KÜLTÜR VE SOSYAL YAPI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı PINAR ÇAYLI (pinarcayli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Paleolitik’ten başlayarak, merkezi yönetim ve kentlerin ortaya çıkmasına kadar uzanan süreçte, toplumlardaki sosyal değişimlerin/dönüşümlerin niteliğini anlamaya yönelik bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarihöncesi toplum yapısını tanımlayabilir. PÇ-9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun şekilde hareket eder.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Sosyoloji, antropoloji ve etnoloji disiplinlerinin sosyal yapıyla ilgili kuramlarını öğrenir. PÇ-13 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri uzman düzeyinde bir araya getirir ve kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Günümüzde yaşayan yerli kabilelerin sosyal yapılarını oluşturan dinamikleri kavrar. PÇ-13 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri uzman düzeyinde bir araya getirir ve kullanır.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Toplumu oluşturan bireylerin birbirleriyle kurdukları ilişkiler ve bu ilişkilere dayanarak oluşturdukları örgütlenmeleri; yerleşik hayat ve üretici ekonomiyle beliren yeni yaşam biçimleri; bir sosyal yapının belirlenmesinde, sürdürülmesinde ya da yok edilmesinde önemli rol oynayan ideolojiler; karmaşık toplumlar dersin içeriğini belirlemektedir. Arkeologlar, sosyal yapı tanımlamalarında toplumların ekonomik örgütlenme biçimlerine öncelik verirler. Bu bağlamda antropologların ve iktisatçıların kuramsal yaklaşımlarını yol gösterici bulurlar. Dolayısıyla farklı disiplinlere ait kuramsal yaklaşımlar ve günümüzde yaşayan yerli kabilelerin yaşam biçimleri de dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş: İnsan, Kültür, Toplum, Sosyal Yapı kavramları Anlatma Yöntemi Slide Gösterimi Soru Cevap
2 Avcı toplayıcılıktan yerleşikliğe sosyal yapıda ne değişti? Kuramsal yaklaşımlar Anlatma Yöntemi Slide Gösterimi Soru Cevap
3 İklim, beslenme, barınak-mekan-konut- kamusal alan, , üretim teknolojisi, inanç, inisiyasyon, kültürel etkileşim, artı ürün, çatışma, mülkiyet-ticaret, değiş-tokuş, hediyeleşme, çekirdek aile-soy bağı, toplumsal cinsiyet vb kavramlar özelinde sosyal yapı kurgusu 1. Anlatma Yöntemi Slide Gösterimi Kitap, kitap bölümü, makale, belgesel analizi Soru Cevap
4 İklim, beslenme, barınak-mekan-konut- kamusal alan, geçim ekonomisi, üretim teknolojisi, inanç, inisiyasyon, kültürel etkileşim, artı ürün, çatışma, mülkiyet-ticaret, değiş-tokuş, hediyeleşme, çekirdek aile-soy bağı, toplumsal cinsiyet vb kavramlar özelinde sosyal yapı kurgusu 2. Anlatma Yöntemi Slide Gösterimi Kitap, kitap bölümü, makale, belgesel analizi Soru Cevap
5 İklim, beslenme, barınak-mekan-konut- kamusal alan, geçim ekonomisi, üretim teknolojisi, inanç, inisiyasyon, kültürel etkileşim, artı ürün, çatışma, mülkiyet-ticaret, değiş-tokuş, hediyeleşme, çekirdek aile-soy bağı, toplumsal cinsiyet vb kavramlar özelinde sosyal yapı kurgusu 3. Anlatma Yöntemi Slide Gösterimi Kitap, kitap bölümü, makale, belgesel analizi Soru Cevap
6 İklim, beslenme, barınak-mekan-konut- kamusal alan, geçim ekonomisi, üretim teknolojisi, inanç, inisiyasyon, kültürel etkileşim, artı ürün, çatışma, mülkiyet-ticaret, değiş-tokuş, hediyeleşme, çekirdek aile-soy bağı, toplumsal cinsiyet vb kavramlar özelinde sosyal yapı kurgusu 4. Anlatma Yöntemi Slide Gösterimi Kitap, kitap bölümü, makale, belgesel analizi Soru Cevap
7 Genel değerlendirme ve tartışma Özetleme Beyin Fırtınası Tartışma Soru cevap
8 Ara Sınav
9 Örneklem: Yerli kabilelerde iklim, beslenme, geçim ekonomisi ve sosyal yapı Öğrenci sunumları, tartışma
10 Örneklem: Yerli kabilelerde barınak-mekan-konut- kamusal alan ve sosyal yapı Öğrenci sunumları, tartışma
11 Örneklem: Yerli kabilelerde üretim teknolojisi, kültürel etkileşim ve sosyal yapı Öğrenci sunumları, tartışma
12 Örneklem: Yerli kabilelerde inanç, inisiyasyon ve sosyal yapı Öğrenci sunumları, tartışma
13 Örneklem: Yerli kabilelerde çekirdek aile-soybağı, toplumsal cinsiyet ve sosyal yapı Öğrenci sunumları, tartışma
14 Örneklem: Yerli kabilelerde değiş-tokuş, hediyeleşme ve sosyal yapı Öğrenci sunumları, tartışma
15 Örneklem: Yerli kabilelerde artı ürün, ticaret, mülkiyet, çatışma ve sosyal yapı Öğrenci sunumları, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Diamond, J. 2015. Düne Kadar Dünya, Akılçelen Kitaplar.
2 Braidwood. R. J. , 1995; Tarihöncesi İnsan, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
3 RENFREW, C. – BAHN, P.G.; Archaeology, Theories, Methods and Practice (London 1996)
4 Güvenç, B. , 1999; İnsan ve Kültür, Remzi Kitabevi, İstanbul.
5 Leakey, R. ve R. Lewin, 1999. Göl İnsanları, Tübitak Yay.
6 Harris, M. 2018. Yamyamlar ve Krallar, İmge Yay. İstanbul.
7 Earle, T. 2013. Şefler Nasıl İktidara Geldiler, Versus Kitap, İstanbul.
8 Kottak, C. P. 2002. Antropoloji, İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış. Ütopya Yay. İstanbul.
9 Gowland, R. ve Knüsel, C. (2009). Social archaeology of funerary remains. Oxbow boks, Oxford.
10 Thomson D. F. (2014).The Seasonal Factor in Human Culture Illustrated from the Life of a Contemporary Nomadic Group, Proceeding of the Prehistoric Society of East Anglia, Julie Gardiner (ed.), Published online by Cambridge University Press.
11 Bradley R. 2002.The Past in Prehistoric Societies, Routledge, London.
12 Kelly L. 2015. Knowledge and power in prehistoric societies: Orality, memory, and the transmission of culture, Cambridge Universt Press.
13 Weninger B. vd. 2009. The Impact of Rapid Climate Change on prehistoric societies during the Holocene in the Eastern Mediterranean, Documenta Praehistorica XXXVI.
14 Shahlins M. 2010. Taş Devri Ekonomisi, BGST.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
projeksiyon cihazı, bilgisayar, tahta, Kitap/kitap bölümü ve makaleler, belgesel

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 8 1 40
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje 15 1 60
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 12 60
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 12 60
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 6 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 3 3
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180