Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / KMY507 - KAMU YÖNETİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: KMY507 Adı: İNSAN HAKLARI TEORİSİ VE KAMU HÜRRİYETLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü KAMU YÖNETİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı LEYLA KAHRAMAN (lkahraman@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin; ulusal ve uluslararası insan haklarının gelişimi, Türkiye'de ve Anayasamızda insan haklarının durumu, uluslararası hukukta insan hakları alanındaki temel gelişmelerin öğrenmesini, insan hakları koruma sistemleri hakkında bilgi edinmesini, temel hak ve özgürlüklerin daha da geliştirilmesi ve korunması için eleştirel düşünceye sahip olmasını ve temel hak ve özgürlüklerin korunmasında Anayasa Mahkemesi’ne başvuru hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan haklarına ilişkin temel ilke ve kavramları kavrayabilirler PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 İnsan hakları hukuku alanında karşılaştıkları problemleri çözebilirler PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Kamu hukukunun diğer alanlarıyla kamu hürriyetleri bilgilerini sentezleyerek, olaylar hakkında yargıda bulunabilirler PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; İnsan haklarının oluşturulması, korunması ve gerçekleştirilmesine yönelik çeşitli sistemler; güncel insan hakları standartlarının durumu; BM ve AİHS gibi insan hakları araçları konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hak, hürriyet, tanımların analizi, hak-hürriyet ilişkisi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Kamu hürriyetleri, temel haklar, insan hakları. Eşitlik ve hürriyet-eşitlik ilişkisi. TC. Anayasasında kullanılan kavramlar. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Kamu hürriyetlerinin sınıflandırılması (Jellinek’in geleneksel ayırımı) Geleneksel ayırımın özelliği (çağdaş hürriyet anlayışı-hürriyetin monizmi). Anayasamızdaki durum. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 İnsan hakları doktrininin ortaya çıkışı İnsan haklarının ilk belirtileri ilkçağda görülüyor mu? (doktrin ve uygulama). İnsan haklarının belirtileri ortaçağda var mı? (doktrin ve uygulama-ortaçağın iki önemli olgusu). Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Mutlak monarşiler döneminde insan haklarının yeri. Aydınlanma dönemi. Başlıca düşün akımlarının insan hakları doktrininin gelişimindeki yeri (Tabii hukuk doktrini- Locke ve Rousseau- . Ferdiyetçi doktrin). Uygulamadaki durum:Burjuva devrimi belgelerinde ve Dünya Savaşları sırasında insan hakları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 İkinci Dünya Savaşı sonrasında insan haklarındaki gelişmeler İnsan hakları Evrensel Bildirisi, hazırlanış ve kabul ediliş süreci, kapsamı ve özellikleri. Birleşmiş Milletler Kişisel ve Siyasal Haklar Sözleşmesi ile Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Sözleşme. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kamu hürriyetleri ve siyasal rejimler Sağ totalitarizm (faşizm ve nasyonal sosyalizm), sol totalitarizm (Marxism-Leninizm:komünizm) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Batı demokrasilerinde kamu hürriyetlerinin konumu. İslam’da hürriyet anlayışı. Atatürk Döneminin özel durumu. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Kamu hürriyetlerinin düzenlenmesi Düzenleme, sınırlama ve sınırlandırma kavramlarının anlamı. Hürriyetlerdeki sınırlamalar, sınırlamaların ölçüsü ve yapılma şekli, olağanüstü dönemlere özgü durumlar. Düzenleme sistemleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Düzenleme sistemleri ve Anayasamızın bu konulara ilişkin durumu. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kamu hürriyetlerinin Avrupa düzeyinde korunması Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve ilgili protokoller. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine başvuru. Türkiye’nin bu açıdan konumu ve bazı hak ve hürriyetlerin mahkeme kararları çerçevesinde yorumu. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kamu hürriyetlerini koruma yolları-devlet kudretinin sınırlanması: Devlet kudretinin sınırlanması: Etik ve toplumsal yollar (moral faktör, kamuoyu, medya, plüralist yapı) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kamu hürriyetlerini koruma yolları-devlet kudretinin sınırlanması: anayasal mekanizmalar (hukuken düzenlenmiş yollar) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kapani,M. (1993), Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınları: Ankara.
2 Gomien, D. (Çev.:S.Cengiz-. Kılınç) (2008). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi El Kitabı, İzmir Barosu Yayınları: İzmir.
3 Akıllıoğlu, T. (2002). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Başvuru Bilgileri, İmaj Yayınevi: Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 8 1 10
5.Rapor 16 1 20
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 6 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 6 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 8 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 7 28
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 170