|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | KAMU YÖNETİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | LEYLA KAHRAMAN (lkahraman@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
LEYLA KAHRAMAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste; Kamu yönetimi/Siyaset Bilimi bölümü lisans eğitimi sürecinde alındığı varsayılan Anayasa Hukuku dersinin pratik bir uygulamasının yapılması amaçlanmıştır. Anayasa’nın hukuk devleti, temel hak ve hürriyetlerin korunması, idarenin kanuniliği ilkelerinden hareketle, Anayasa Mahkemesi’nin soyut norm denetimi, somut norm denetimi kararlarında dikkat çekilen anayasal ilkelerin kamu hukukuna katkı sağlaması beklenir. Özellikle bireysel başvuru kararlarının analiz edilmesi yoluyla da; demokratik toplum düzeni, idarenin eylem ve işlemlerinde anayasa uygunluk, kamu gücünün temel hak ve hürriyetleri ihlal etmemesi konularında derinlemesine bilgi sahibi olunması, böylece kamu düzenin sağlanmasına katkıda bulunacak kamu yöneticisi adaylarının yetişmesine imkân sağlayacağı düşünülmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Anayasa Yargısının oluşum sürecini ve gelişim sürecini değerlendirebilir. |
PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir. PÇ-3 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, kentleşme ve çevre sorunları ve hukuk disiplinleri arasındaki etkileşimi açıklar. PÇ-9 Hukukun üstünlüğü, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre gibi evrensel ilkeler ve değerler konusunda yeterli bilince sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Anayasa Yargısı Sistemlerini karşılaştırarak değerlendirebilir. |
PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir. PÇ-3 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, kentleşme ve çevre sorunları ve hukuk disiplinleri arasındaki etkileşimi açıklar. PÇ-9 Hukukun üstünlüğü, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre gibi evrensel ilkeler ve değerler konusunda yeterli bilince sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türk Anayasa Mahkemesinin temel konulardaki içtihadlarını değerlendirebilir. |
PÇ-1 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, hukuk, kentleşme ve çevre sorunları alanında kuramsal ve uygulamayla ilgili derinlemesine bilgi edinir. PÇ-3 Siyaset bilimi, yönetim bilimi, kentleşme ve çevre sorunları ve hukuk disiplinleri arasındaki etkileşimi açıklar. PÇ-9 Hukukun üstünlüğü, adalet, eşitlik, insan hakları ve yurttaşlık, sağlık ve çevre gibi evrensel ilkeler ve değerler konusunda yeterli bilince sahip olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu dersin içeriği; anayasa, anayasa hukuku kavramları, anayasa yargısı modelleri, anayasa mahkemelerinin kuruluşu, üyelerinin seçilme ve atanma usulleri, anayasa mahkemelerinin görev ve yetkileri, Anayasa Mahkemesine başvuru yolları ve usulleri, Anayasa Mahkemesinin norm denetimi sonucunda verdiği kararlar, Anayasa Mahkemesinin bireysel başvuru yolunda geliştirdiği ilkeler ve bireysel başvuru kararları, Anaya Mahkemesi kararlarının türleri, bağlayıcılığı, etki ve sonuçları konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Anayasa ve Anayasa Hukuku Kavramları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Anayasa Yargısı Modelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Anayasa Mahkemesi’nin Meşruluğu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Anayasa Mahkemesi’nin Tarihsel Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Üyelerinin Seçilme Ve Atanma Usulleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Anayasa Mahkemelerinin Görev Ve Yetkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Anayasa Mahkemesine Başvuru Yolları ve Usulleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Anayasaya Uygunluk Denetimine Konu Olan Kanunlar ve Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Anayasaya Uygunluk Denetimine Konu Olan Anayasa Değişikliklerine İlişkin Kanunlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Anayasaya Uygunluk Denetiminin Ölçüsü Olarak Anayasa Normları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Anayasa Mahkemesinin Norm Denetimi Sonucunda Verdiği Kararlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Anayasa Mahkemesinin Bireysel Başvuru Yolunda Geliştirdiği İlkeler ve bireysel başvuru Kararları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Şeref İ. ve Abbas K. (2021). Anayasa Yargısı Dersleri, 4. Baskı, Turhan Kitabevi: Ankara. | |
2 | Ergun Ö. (2019). Anayasalcılık ve Demokrasi, Yetkin Yayınevi: Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Notları, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 5 | 14 | 70 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 12 | 60 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 12 | 60 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 248 |