|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Klasik Türk edebiyatının manzum hikayelerini şekil ve muhteva açısından tanıtmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Mesnevi nazım şekli ve modern edebiyatımızdaki karşılıklarını öğrenmek. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Türk edebiyatı içerisinde önemli bir yeri olan mesnevilerin edebiyat tarihimiz için önemini kavramak. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Klasik Türk edebiyatının manzum hikayeleri olan mesnevilerin yüzyıllara göre önemli örnekleri incelenip bu örneklerden belli başlılarının şekil ve muhteva açısından ele alınması. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Hikâye hakkında bilgi sahibi olmak. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 2 | Mesnevi nedir? Nazım şekli bakımından mesneviler. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 3 | Mesnevilerin bölümleri. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 4 | Mesnevilerin bölümleri. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 5 | Konuları bakımından mesneviler. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 6 | Konuları bakımından mesneviler. (Dinî-Tasavvufî Mesneviler) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 7 | Konuları bakımından mesneviler.(Çift kahramanlı aşk mesnevileri) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Konuları bakımından mesneviler. (Gaza, fetih ve savaşları konu alan mesneviler) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 10 | Konuları bakımından mesneviler.(Ahlakî mesneviler) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 11 | Konuları bakımından mesneviler. (Şehir ve toplum hayatı ile ilgili mesneviler) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 12 | Konuları bakımından mesneviler.(Menkıbevî mesneviler) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 13 | Mesnevilerde zaman, mekan ve şahıs kadrosu. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 14 | Mesnevilerde motifler ve anlatım teknikleri. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 15 | Mesnevi, roman ve hikâye ilişkisi. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Kartal, Ahmet, Doğu’nun Uzun Hikȃyesi: Türk Edebiyatında Mesnevi, Doğu Kütüphanesi Yay., İstanbul 2013. | |
| 2 | Ünver, İsmail, "Mesnevi", Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), s. 430-563, Ankara, 1986. | |
| 3 | Çelebioğlu, Âmil, Türk Mesnevi Edebiyatı, Dergah Yay., İstanbul 2018. | |
| 4 | Ateş, Ahmed, “Mesnevi”, MEB İA, Cilt: 8, Eskişehir 1997. | |
| 5 | Çiçekler, Mustafa, “Mesnevi (Fars Edebiyatı)”, DİA, Cilt: 29, Ankara 2004. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, matbu ve yazma eserler, sözlükler, bilgisayar, sinevizyon, yazı tahtası. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 6 | 36 |
| c) Performans Ödevi | 6 | 6 | 36 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 6 | 30 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 8 | 40 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 210 | ||