|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEYHMUS AYDOĞDU (saydogdu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | - | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, ölçek geliştirme sürecini dikkate alarak herhangi bir psikolojik özelliği ölçmeye yönelik bir ölçme aracının geliştirilmesi, uygulanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması ve nihai ölçme aracının oluşturulması konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ölçek geliştirmenin aşamalarını belirleyebilir. |
PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Bir ölçme aracının güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını yapabilir. |
PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Ölçme konusuna yönelik özgün madde havuzu oluşturabilir. |
PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Bir ölçme aracına ilişkin madde analizleri yapabilir. |
PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar. PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Ölçek geliştirmenin gereklilik ve koşullarını açıklayabilir. |
PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir. |
Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ölçek ve ölçek geliştirmede temel kavramlar, ölçek geliştirmenin gerekliliği, ölçek geliştirme süreci, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, ölçme standartları, ölçek geliştirme uygulamaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ölçek ve ölçek geliştirmede temel kavramlar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
2 | Ölçek geliştirmenin gerekliliği ve koşulları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
3 | Psikolojik yapılar ve özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
4 | Psikolojik yapılar ve özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
5 | Ölçekleme teknikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
6 | Ölçekleme teknikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
7 | Ölçek geliştirmeye genel bir bakış | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Kitap kritiği |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ölçek geliştirme süreci | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
10 | Test ve madde analizleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
11 | Güvenirlik | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Geçerlik | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
13 | Eğitim ve psikolojide ölçme standartları | Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Bireysel Çalışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
14 | Ölçek geliştirme uygulamaları | Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Bireysel Çalışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
15 | Ölçek geliştirme uygulamaları | Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Bireysel Çalışma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Anastasi, A., and Urbina, S. (1997). Psychological testing. Prentice-Hall, Inc., USA. | |
2 | Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. | |
3 | Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi | |
4 | Cohen, R. J. and Swerdlik, M.E. (2013). Psikolojik test ve değerleme. Testlere ve ölçmeye giriş. (E. Tavşancıl, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
5 | Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. | |
6 | Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Akademik Yayıncılık. | |
7 | Erkuş, A. & Selvi, H. (2019). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme III: Ölçek Uyarlama ve "Norm" Geliştirme. Ankara: PEGEMAkademi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar, projeksiyon, makale, kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | |||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 8 | 1 | 40 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | 16 | 1 | 60 |
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 9 | 27 |
c) Performans Ödevi | 5 | 5 | 25 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 11 | 44 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |