Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / EGT513 - EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: EGT513 Adı: ÖLÇEK GELİŞTİRME Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEYHMUS AYDOĞDU (saydogdu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj -
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, ölçek geliştirme sürecini dikkate alarak herhangi bir psikolojik özelliği ölçmeye yönelik bir ölçme aracının geliştirilmesi, uygulanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması ve nihai ölçme aracının oluşturulması konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ölçek geliştirmenin aşamalarını belirleyebilir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Bir ölçme aracının güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını yapabilir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir.
PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Ölçme konusuna yönelik özgün madde havuzu oluşturabilir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir.
PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Bir ölçme aracına ilişkin madde analizleri yapabilir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir.
PÇ-6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bağımsız veya bir takımın üyesi olarak bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-7 Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçlarını geliştirir, uygular ve topladığı verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Ölçek geliştirmenin gereklilik ve koşullarını açıklayabilir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir.
PÇ-9 Eğitim teknolojileri alanındaki bilgi ve becerilerini farklı disiplinler ile bütünleştirir.
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ölçek ve ölçek geliştirmede temel kavramlar, ölçek geliştirmenin gerekliliği, ölçek geliştirme süreci, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, ölçme standartları, ölçek geliştirme uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ölçek ve ölçek geliştirmede temel kavramlar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
2 Ölçek geliştirmenin gerekliliği ve koşulları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
3 Psikolojik yapılar ve özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
4 Psikolojik yapılar ve özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
5 Ölçekleme teknikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
6 Ölçekleme teknikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
7 Ölçek geliştirmeye genel bir bakış Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Kitap kritiği
8 Ara Sınav
9 Ölçek geliştirme süreci Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
10 Test ve madde analizleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
11 Güvenirlik Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Geçerlik Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
13 Eğitim ve psikolojide ölçme standartları Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Bireysel Çalışma Yöntemi, Makale Eleştirisi
14 Ölçek geliştirme uygulamaları Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Bireysel Çalışma Yöntemi, Makale Eleştirisi
15 Ölçek geliştirme uygulamaları Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, Bireysel Çalışma Yöntemi, Makale Eleştirisi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Anastasi, A., and Urbina, S. (1997). Psychological testing. Prentice-Hall, Inc., USA.
2 Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
3 Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi
4 Cohen, R. J. and Swerdlik, M.E. (2013). Psikolojik test ve değerleme. Testlere ve ölçmeye giriş. (E. Tavşancıl, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
5 Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
6 Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Akademik Yayıncılık.
7 Erkuş, A. & Selvi, H. (2019). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme III: Ölçek Uyarlama ve "Norm" Geliştirme. Ankara: PEGEMAkademi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları, bilgisayar, projeksiyon, makale, kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 8 1 40
8.Dönem Ödevi
9.Proje 16 1 60
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 9 27
       c) Performans Ödevi 5 5 25
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 11 44
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180