Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ / TT512 - TURİZM TEKNOLOJİLERİ VE İNOVASYON (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TT512 Adı: DESTİNASYON YÖNETİMİNDE CBS UYGULAMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TURİZM TEKNOLOJİLERİ VE İNOVASYON (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞENAY MANTAŞ (senaymantas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Turizm sektörü, teknolojik gelişmelere bağlı olarak değişimlerden oldukça etkilenmiştir. Bilginin, turizm sektörü açısından önem arz etmesi ve bilgi teknolojilerinin sektörde kullanılma ihtiyacı önemli avantajlar sunmaktadır. Bu sayede kullanılan bilgi teknolojileri, turizm sektörünün ihtiyacı olan altyapıyı oluşturmaktadır. Buna bağlı olarak bu kapsamda, günümüzde artan teknolojik imkânların bir getirisi olarak bilgisayar bilimlerinin ve mekânsal verinin turizm destinasyonları yönetiminde kullanımı aktarılacaktır. Turizm destinasyonlarının keşfedilmesi, geliştirilmesi, bu destinasyonlara ideal ulaşım yöntemlerinin ve güzergâhlarının tespit edilmesi gibi turizmi geliştirecek faktörlerin coğrafi mekâna ve mekânsal veriye dayanarak analiz edilmesi üzerinde durulacaktır. Ayrıca, turizm destinasyonlarını ziyaret eden turistlerin demografik (yaş, uyruk, cinsiyet, dil, din vb.) ve sosyo-ekonomik özellikleri gibi mekânsal olmayan verilerin de Coğrafi Bilgi Sistemlerinde analiz edilerek turizmden maksimum verimin alınmasını sağlayacak uygulamaların öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Coğrafi bilgi sisteminin (CBS) temel kavramları ve tarihsel gelişimini bilir. PÇ-1 Turizm alanında teknolojiye dayalı yenilikçi iş modelleri geliştirir ve uygular.
PÇ-11 Turizm alanında inovasyon ve teknoloji ile ilgili projeleri başlatmak için girişimci ruhu kazanır ve inisiyatif alır.
PÇ-14 Miras alanlarının yönetilmesi ve korunması ile ilgili teknolojiye dayalı yenilikçi araştırmalar yapabilir.
PÇ-15 Farklı disiplinlerde kullanılan araştırma yöntemlerini kullanarak problem çözme becerisi elde eder
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 CBS unsurlarını bilir. PÇ-1 Turizm alanında teknolojiye dayalı yenilikçi iş modelleri geliştirir ve uygular.
PÇ-15 Farklı disiplinlerde kullanılan araştırma yöntemlerini kullanarak problem çözme becerisi elde eder
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Veri toplama ve veri giriş yöntemlerini sınıflandırır. PÇ-7 Turizm alanındaki yenilik ve teknolojiye yönelik kavramları bilir
PÇ-11 Turizm alanında inovasyon ve teknoloji ile ilgili projeleri başlatmak için girişimci ruhu kazanır ve inisiyatif alır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 CBS´nin uygulama alanlarına örnekler verir. PÇ-1 Turizm alanında teknolojiye dayalı yenilikçi iş modelleri geliştirir ve uygular.
PÇ-7 Turizm alanındaki yenilik ve teknolojiye yönelik kavramları bilir
PÇ-15 Farklı disiplinlerde kullanılan araştırma yöntemlerini kullanarak problem çözme becerisi elde eder
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Turizm, destinasyon temel kavramları ile bilgi teknolojileri arasındaki temel ilişkiler. Turizm destinasyonlarını geliştirecek faktörlerin coğrafi mekâna ve mekânsal veriye dayanan analizleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 CBS nedir, hangi bilim dalları ile ilişkilidir? Anlatma, Tartışma, Soru Cevap.
2 CBS ve temel kavramlar Anlatma, Tartışma, Soru Cevap.
3 CBS ve uzaktan algılama yöntemleri, gereklilikler Anlatma, Tartışma, Soru Cevap.
4 CBS metodolojisi, uygulamalara etki eden faktörler Anlatma, Tartışma, Soru Cevap.
5 Veri toplama yöntemleri: Arazi çalışmaları Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
6 Küresel konum belirleyici (GPS) Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
7 Kopyalama ve çevirim ile veri temini: Sayısallaştırıcı, optik okuyucu Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
8 Ara Sınav
9 İstatistik ve metinsel veriler Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
10 Veri giriş yöntemleri Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
11 Klavye ve optik okuyucu kullanılarak yapılan veri girişi Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
12 Verileri görüntüleme Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
13 Destinasyon yönetiminde mekan tasarımı Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
14 Destinasyon yönetiminde mekan tasarımı uygulamaları: Doğal Alanlarda Koridorlar Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
15 Destinasyon yönetiminde mekan tasarımı uygulamaları: Tarihi ve Kültürel Alanlarda Koridorlar Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Uygulama.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 H. TUROĞLU (2000). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Temel Esasları, Çantay Kitabevi
2 Bell, S. (2008). Design for Outdoor Recreation. İkinci baskı, Taylor & Francis.
3 Hammitt, W. E., Cole, D. N., Monz, C. A. (2015). Wildland Recreation: Ecology and Management. Üçüncü basım. Wiley-Blackwell
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, yazılımlar, kitaplar, projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 6 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 6 7 42
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180